שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

בצעד חריג: ועדת החינוך קוראת להשבית את המערכת בשל משבר החינוך המיוחד

בוועדה קראו לארגוני המורים ולארגוני ההורים שלא לפתוח את שנת הלימודים הקרובה; נציגת הסתדרות המורים: נכריז על סכסוך עבודה ונצטרף להשבתה. בין משרדי החינוך והאוצר מתנהל עימות בשאלה מי ייקח אחריות על חצי מיליארד השקלים החסרים למערכת החינוך המיוחד עבור שנת הלימודים הקרובה

שחר אילן 15:1314.08.19

בצעד חריג מאוד יצאה היום (ד') ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי מש"ס, בקריאה לארגוני המורים ולארגוני ההורים להשבית את מערכת החינוך במחאה על המשבר בחינוך המיוחד. נציגת הסתדרות המורים אף אמרה בדיון כי נוכח הבעיות הקיימות בחינוך המיוחד, ארגונה יכריז על סכסוך עבודה ויצטרף להשבתה.

 

בין משרדי החינוך והאוצר מתנהל עימות בשאלה מי ייקח אחריות על תיקצוב חצי מיליארד שקל שחסרים למערכת החינוך המיוחד לשנת הלימודים הקרובה. מרגי אמר ש"הוועדה רואה בחומרה רבה את אי-התערבות משרד האוצר במשבר החינוך המיוחד, תוך שהוא בוחר להשקיף כצופה מן הצד". הוא קרא לארגונים השונים "לשלב ידיים ולא לפתוח את שנת הלימודים לכלל תלמידי מערכת החינוך. תלמידי החינוך המיוחד הם הילדים של כולנו".

 

שר החינוך רפי פרץ ושר האוצר משה כחלון. מי יעביר את הכסף הנדרש? שר החינוך רפי פרץ ושר האוצר משה כחלון. מי יעביר את הכסף הנדרש? צילומים: טלי מאייר, עמית שאבי

 

בישיבה שהתקיימה היום הסביר מנהל אגף התקציבים במשרד החינוך דודי מזרחי, כי קיים גידול במספר התלמידים בחינוך המיוחד. "לשנת הלימודים תש"ף הוקצה תקציב עבור גידול טבעי בסך 360 מיליון שקל, אך היקף הצרכים כפי שעולה מוועדות ההשמה והשילוב, גדול באופן משמעותי. נוצר פער של 350 מיליון שקל".

 

לדברי מזרחי, מדי שנה המשרד מעלה את הצרכים לגידול במערכת החינוך לקראת התקציב הבא. לעומת זאת, כך הוא טוען, "השנה בגלל ממשלת המעבר ובניגוד לשנים עברו, אין באפשרותנו לאשר כל דבר שנוגע לתקציב 2020 ואנחנו נמצאים במבוי חסום עם האוצר שאומר 'תסתדרו עם מקורותיכם". מזרחי הזהיר ש"אם אנחנו נצטרך לפתור את הבעיה מהמקורות הקיימים נאלץ להפחית את רמת השירות לכלל מערכת החינוך ואנחנו לא רוצים לעשות את זה".

 

גאולה ציטרינוביץ', נציגת הסתדרות המורים דרשה "לדחות את הרפורמה בחינוך המיוחד כי המערכת אינה מוכנה לשינוי הארגוני. עד היום לא נעשתה הכשרה של צוותי ההוראה, המורים אינם יודעים כמה תלמידים מהחינוך המיוחד ישולבו בכל כיתה, והם אינם מכירים את צרכי הילדים. בנוסף, חסרים מאות עובדי הוראה ומטפלים פרא רפואיים. אנחנו מכריזים בעצם על סכסוך עבודה, ונצטרף להשבתה של המערכת, בטח לאור מה שנאמר כאן".

 

עו"ד הדס ארנון מעמותת אלו"ט, הפועלת למען האוטיסטים, אמר ש"ידענו שיהיה גידול במספרם של הילדים האוטיסטים המאובחנים – זה לא דבר חדש. לכן היה צריך להיערך מראש גם מבחינה תקציבית. אנחנו באלו"ט רואים בזה משבר לאומי וקוראים לממשלה למצוא את התקציבים כדי שכל התלמידים יקבלו את השירותים להם הם זכאים על פי חוק".

 

עו"ד רויטל לן כהן מקואליצית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים אמרה ש"ההתנהלות של המשרד שנוקט במדיניות של דום שתיקה היא בלתי נסבלת ובלתי מקצועית. ממשלת מעבר היא לא הפתעה וגם ספטמבר הוא לא הפתעה. אנחנו קוראים לפרק את אגף החינוך המיוחד ולהכליל את ילדי החינוך המיוחד תחת החינוך הרגיל".

 

כזכור, בבדיקת "כלכליסט" שפורסמה היום התגלה כי היקף החינוך המיוחד גדל מאוד בשני העשורים האחרונים ותקציב החינוך המיוחד שמהווה היום 17.5% מתקציב החינוך. מספר תלמידי החינוך המיוחד הוא, נכון להיום, כ־270 אלף.

 

מחקר של נחום בלס ממרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל מגלה שבין השנים 2005 ו־2018 זינק מספר תלמידי החינוך המיוחד ב־127% ‑ פי ארבעה מהעלייה במספר כלל התלמידים שעמדה על 33%. העלייה במספר תלמידי החינוך המיוחד היתה מהירה במיוחד בקרב תלמידים על הרצף האוטיסטי שמספרם עלה מ־894 בשנת 2000 ל־11,145 ב־2018 ‑ פי 12.5.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x