שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

ניתוח כלכליסט

הביקורת של חיל האוויר על תע"א מגיעה בעיתוי גרוע במיוחד

מפקד חיל האוויר החליט לקרקע את מטוסי הראם והקרנף בעקבות תחקיר שמעלה ליקויים חמורים בתחזוקה על ידי התעשייה האווירית; היא קורית במהלך הסלון האווירי בצרפת ולאחר השינוי הארגוני המשמעותי בחברה; לדבר עשויות להיות השלכות על החוזה לתחזוקת מטוסי הבואינג החדשים של חיל האוויר

אמיתי גזית 21:4320.06.19

הביקורת שהטיח מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, בתעשייה האווירית בנושא תחזוקת מטוסיו פורסמה בתזמון גרוע במיוחד מבחינת החברה.

 

 

 

נורקין החליט לקרקע את מערכי מטוסי ה"ראם" (מטוסי התדלוק והתובלה הוותיקים מסוג בואינג 707) וה"קרנף" (ההרקולסים הוותיקים) מטיסות אימונים, על רקע ממצאים חמורים בביקורת פתע שנערכה בחיל בשבוע שעבר. לפי צה"ל, התחקיר העלה שורה של ליקויים חמורים בדרכים בהם מטפלת תע"א במטוסי בעקבות תאונת הידרדרות מטוס ההרקולס בבסיס נבטים שבדרום, בסוף חודש ינואר.

 

 

האלוף נורקין האלוף נורקין צילום: דובר צה"ל

 

מדוע מדובר בתזמון גרוע במיוחד? ראשית בימים אלה מתקיים הסלון האווירי בלה בורז'ה צרפת, אחד האירועים היוקרתיים של ענף התעופה. אין ספק כי ביקורת שמטיח מפקד אחד מהחילות האוויר החשובים בעולם, והלקוח החשוב ביותר של התעשייה האווירית, בדיוק כעת לא תורמת לתדמית של החברה.

 

שנית, בתחילת השנה יצאה בחברה לדרך חטיבה חדשה (תעופה) שמיזגה פעילויות של שלוש חטיבות, כאשר חטיבת "בדק מטוסים" שהעניקה את שירות התחזוקה לחיל האוויר, היא החשובה שבהם. הליך המיזוג נועד לייעל את פעילות החברה בתחום התעופה ובמיוחד תחזוקת המטוסים והסבת מטוסים. אם הפגיעה התדמיתית תהדהד ללקוחות מרחבי העולם, הם עלולים להסס מלחתום חוזה איתה.

 

אגב, מעניין שהביקורת הגיעה מחיל האוויר בדיוק בתקופה בה מנהל את התעשייה האווירית אלוף במיל נמרוד שפר, שצמח בחיל האוויר.

 

תאונת ההרקולס תאונת ההרקולס

 

 

החוזה לאחזקת מטוסי התדלוק והתובלה שהטיסות שלהם הושבתו כעת, אינו מהותי מבחינה כספית לחברה. אבל על פי הדו"ח הכספי של 2018 כל מוצרי האחזקה של חטיבת הבדק ייצרו הכנסות בהיקף של 458 מיליון דולר, שהיוו 12% מהכנסות החברה באותה שנה.

 

במשך שנים ארוכות פעילות אחזקת המטוסים נחשבה ללחם ולחמאה של התעשייה האווירית. למעשה היא נוסדה בשנות ה-50 כמכון ממשלתי לבדק ותחזוקת מטוסים. ומאז ועד היום היא עובדת עם חיל האוויר, לרוב זוכה בשבחים. לחברה 280 לקוחות בתחום, מרחבי העולם.

 

עם זאת גורמים בענף תמהים על העיתוי שבו בחר חיל האוויר לבצע ביקורת בטייסת של מטוסי התדלוק והתובלה. לאחר תקופה ארוכה שבה חטיבת בדק של התעשייה האווירית ניסתה למכור לחיל האוויר מטוסי תדלוק שהיא מייצרת על ידי הסבת מטוסי נוסעים, היא הרימה ידיים משהובהר כי החיל מעדיף להצטייד במטוסים חדישים של בואינג. ההבנות עם התעשייה האווירית היו כי היא תיהנה מנתחים בעבודת ייצור המטוסים, ואולי אף תחזוקתם. "אולי מישהו רצה לוודא הריגה", אומר גורם בענף, ומרמז לכך שהצהרת מפקד חיל האוויר עלולה לפגוע בסיכויים של החברה לזכות בחוזה על נתחים בעבודה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x