$
בארץ

תושבי אילת מחוץ למעון רה"מ: "שדה דב - התחנה המרכזית שלנו"

מאות מפגינים קראו פעם נוספת למנוע את סגירת שדה התעופה דב בתל אביב. ראש העיר אילת תקף: "למה להרוס עיר שלמה?". מוקדם יותר: מנכ"ל קופ"ח כללית הזהיר את נתניהו מהפסקת הטיסות הישירות לת"א. שידור ישיר

יעל פרידסון, ענבר טויזר ואיתי בלומנטל, ynet 17:1517.06.19
המאבק על שדה דב נמשך: מאות תושבים מאילת הפגינו בצהריים (ב') נגד סגירת שדה התעופה מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים. להפגנה הגיעו חברי סיעת "כחול לבן", בהם אבי ניסנקורן, מיקי חיימוביץ' ואסף זמיר. 

 

 

המשטרה סגרה את הרחובות עזה ורמב"ן לתנועת כלי רכב לטובת ההפגנה. המפגינים מרעישים מחוץ לביתו של נתניהו עם משרוקיות ותופים, ונושאים שלטים "ביבי אל תנתק את אילת מישראל".

תושבי אילת מפגינים למנוע את סגירת שדה התעופה דב בתל אביב תושבי אילת מפגינים למנוע את סגירת שדה התעופה דב בתל אביב צילום: אוהד צויגנברג

 

ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, תקף את ההחלטה לסגור את שדה התעופה בתל אביב ואמר: "התחנה המרכזית שלנו היא שדה דב. איש לא חש לדבר עם הלקוחות העיקריים של השדה, ואותם הלקוחות הם האנשים והילדים המדהימים שנמצאים פה. אף אחד לא טרח לשאול אותנו לפני שסוגרים לנו את התחנה המרכזית.

 

"למה אתם ממהרים להרוס עיר שלמה? מאיפה באה הרשעות הזאת?", שאל ראש העיר. "התשובה היא כסף. אמרתי לנתניהו - החל מ-1 ביולי, כביש הערבה יהיה אדום יותר ממה שהוא עכשיו. התעשייה תתרסק".

 

 

תושבי אילת מפגינים תושבי אילת מפגינים צילום: אוהד צויגנברג

 

חוק "שדה דב" נחקק באפריל 2017 כדי לאפשר את המשך פעילות שדה התעופה האזרחי עד לפינוי הבסיס הצבאי. על פי הסכם, שנחתם עם בעלי הקרקע הפרטיים, שאותם מייצגים חמישה עורכי דין שמכונים מנהלי הגוש הגדול - הטיסות האזרחיות אמורות היו להיפסק עוד ביוני 2016, אך מועד זה נדחה לאפריל 2017.

 

הסכמות אלה קיבלו תוקף של פסק דין. במרץ 2017 ביקשה המדינה דחייה נוספת במועד הפסקת הטיסות - אך בג"ץ דחה את הבקשה. ביוזמת חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ואיציק שמולי, אישרה הכנסת תוך שעות חוק העוקף את פסיקת בג"ץ המאפשר לשדה התעופה האזרחי להמשיך לפעול, כל עוד ממשיכות הטיסות מהבסיס הצבאי.

 

מנהלי "הגוש הגדול" תבעו את המדינה בטענה להפרת ההסכם והדיונים עדיין מתנהלים. המדינה טוענת כי לא נגרם נזק משום שהטיסות הצבאיות נמשכות.

 

 

תושבי אילת מפגינים תושבי אילת מפגינים צילום: אוהד צויגנברג

 

חברת הכנסת מיקי חיימוביץ' אמרה כי "העיר אילת תלויה בתחבורה אליה. לא רק החולים שצריכים לטוס בשביל טיפולים, אלא רופאים שטסים אליה מדי שבוע כדי לטפל בתושבים - ועכשיו פשוט לא יבואו. ממשלת ישראל מזניחה את הפריפריה ואי אפשר לעמוד מנגד ולא לזעוק".

 

מוקדם יותר, שיגר מנכ"ל קופת חולים כללית, פרופ' אהוד דוידסון, מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן תחת הכותרת "סכנה לבריאות תושבי אילת עקב סגירת שדה דב", שבו התריע כי סגירת השדה שבתל אביב תגרום נזק לתושבי העיר הדרומית, שבה שוכן בית החולים יוספטל, השייך לשירותי הבריאות כללית. "מטופלים רבים הצהירו בפנינו כי בתצורה המתוכננת הם יאלצו לוותר על הטיפול הרפואי בשל הנסיעה הכרוכה בכך", כתב דוידסון.

 

הוא הוסיף: "מערכת הבריאות באילת נסמכת באופן כמעט מוחלט על טיסות בין אילת למרכז הארץ, כשעשרות רופאים במקצועות חיוניים מגיעים מדי שבוע לעיר על-מנת לספק שירות רפואי רציף".

 

במכתב ציין פרופ' דוידסון כי בהיעדר חלופה לטיסות שיבוטלו מ-1 ביולי, "תבוטל פעילות נרחבת של רופאים יועצים בכל המקצועות" וכן תופסק פעילותה של מרפאה להתפתחות הילד.

 

ד"ר אלדר ברקוביץ', מנהל מרחב אילת בשירותי בריאות כללית ומנכ"ל בית החולים יוספטל, אמר: "הטיסות הללו הן ערוץ התחבורה העיקרי לחולים שנוסעים לטיפולים במרכז. מדובר בטיפולים שלא ניתן לספקם באילת, כגון כימותרפיה לחולי סרטן. ישנם הליכים שמבצעים רופאים מומחים ותת-מומחים שאין אפשרות לבצע אותם בעיר בשל כמות מועטה של חולים".

 

ד"ר ברקוביץ' אמר עוד כי בבית החולים ישנם 60 רופאים ו-60 אחרים מגיעים ממרכז הארץ מדי שבוע, כפי שציין פרופ' דוידסון במכתבו, כדי לבצע ניתוחים ולהעניק שירותים שונים. "לא קיבלנו שום הודעה רשמית על כך ששדה דב ייסגר", הוא אמר, "כמו גם חלופות ראויות למצב הקיים. כעת יוצאות רק שלוש טיסות ביום לנתב"ג; המצב הזה לא יכול לגשר על הפער של כמות הטיסות שיוצאות משדה דב".

 

הוא אמר כי "לפי שעה, לא אוכל לקיים את רוב שירותי הרפואה בבית החולים יוספטל".

 

חולדאי: "אין מניעה שהשדה יישאר פתוח עוד כמה שנים"

 

גם ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי שיגר הבוקר מכתב לנתניהו בנוגע לטענות לגבי הקשיים בביצוע עבודות הקו הירוק של הרכבת הקלה עם הפסקת הטיסות. "כל החלופות המוצעות אינן גורמות לאף קושי בביצוע עבודות הקו הירוק", כתב חולדאי.

 

"לכל אחת מהחלופות הוכנה תכנית אלטרנטיבית, מאושרת סטטוטורית, להעברת הקו הירוק - בין אם ברחוב אבן גבירול ובין אם ברחוב לוי אשכול - ולכן אין שום מניעה שהשדה יישאר פתוח עוד מספר שנים. הקו הירוק אינו מכשול להמשך הפעלת שדה דב ובכל החלופות אינו מעכב את ביצוע העבודות בקו".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x