$
רכב

מי ירוויח מהמכוניות מאמריקה?

מכוניות שמיוצרות לפי תקינה אמריקאית נאסרו עד כה לנסיעה בישראל. מהלך חדש של משרד התחבורה יאפשר לייבא אותן באופן שיגדיל את היצע הדגמים לנהגים ולהפחית את תשלומי המכס - כל עוד יבואני הרכב יחליטו שזה משרת את האינטרסים שלהם

תומר הדר 08:2717.06.19

לפני כשבוע וחצי, בשקט יחסי, ביצע משרד התחבורה את אחד המהלכים החשובים בשוק הרכב הישראלי כשפתח אותו באופן מלא לדרישות התקינה האמריקאית. בכך הפך את כל המכוניות המשווקות בארה"ב למותרות ביבוא לישראל. מדובר במהלך שיש לו משמעויות רבות לשוק הרכב הישראלי, אך לא לכולן תהיה השפעה חיובית על הכיס של הנהג הישראלי.

 

גם היום ניתן להבחין בכבישי ישראל בלא מעט דגמי מכוניות המשווקים בארה”ב בעיקר מתוצרת יצרניות הרכב האמריקאיות. אז מה השתנה? כיום נהוגים בעולם כמה סוגים של תקינה - הכוונה היא למכלול החוקים והתקנות אשר נדרשים כדי לשווק מכונית במדינה מסוימת. חוקי התקינה משתנים מיבשת ליבשת, אך אינם מונעים ייצור של מכונית ביבשת מסוימת, בהתאם לכללי התקינה של יבשת אחרת.

 

רכבים עם תקינה אמריקאית שמותרים מעתה לנהיגה בישראל. מימין: טויוטה אבלון, אקורה RDX אדבנס רכבים עם תקינה אמריקאית שמותרים מעתה לנהיגה בישראל. מימין: טויוטה אבלון, אקורה RDX אדבנס צילום: Honda North America

 

לדוגמה, ניתן לייצר מכונית ביפן עבור שוק הרכב האמריקאי. ניתן גם לייצר מכונית ביפן עבור שוק הרכב האירופי, אך המכוניות יהיו שונות זו מזו. תקינה היא מכלול של אלפי חוקים שונים הקובעים כמעט כל היבט בנוגע למכונית. החל מהתקופה שבה המכונית תיסע על הכביש, דרך מידות הצמיגים, אביזרי הבטיחות, אמצעי התאורה - ואפילו אילו חלקים מהמכונית ניתן יהיה למחזר לאחר סיום מסלול חייה.

 

הכל תלוי בפנסים

 

ישראל פעלה עד לפני עשרה ימים בהתאם לתקינה האירופית. בפועל, אי אפשר לרכוש בארץ מאזדה 3 או טויוטה קורולה אמריקאיות, אלא אם מבצעים בהן שינויים מכניים שלרוב אינם משתלמים כספית. אחד השינויים הבולטים הנדרשים אלה הפנסים. במכוניות אשר מיועדות לשיווק בארה”ב, הפנסים מיועדים לכבישיה הארוכים והישרים של ארה”ב - ולכן אלומת הפנס מאירה הרחק קדימה.

 

לעומת זאת, בכבישי אירופה המפותלים האלומה מאירה מעט אל צדי הדרך כדי לא לסנוור את הנהגים הבאים ממול. עד כה לא היה ניתן לייבא ארצה מכוניות בתקינה אמריקאית מבלי שמערכת הפנסים שלהן תעבור שדרוג יקר שממרכז את האלומה, או אפילו מחליף את כל הפנס. שלא לדבר גם על יחידות האיתות או הווינקרים. יש לציין כי יבוא של מכוניות אמריקאיות לישראל אינו אסור. למעשה, מותר לייבא מכוניות אמריקאיות לישראל זה שנים רבות, בין היתר לנוכח התעקשות על הנושא מצד הממשל האמריקאי שאינו אוהב לראות את יצרני הרכב האמריקאים נדחקים, גם ממדינה קטנה במזרח התיכון. אך כל המכוניות האמריקאיות בעלות הפנסים המקוריים אשר נסעו על כבישי ישראל היו ביבוא אישי ובדרך כלל נסעו ללא היתר רשמי. ולכל האחרות הוחלפו הפנסים.

 

בשנת 2012 התרחש שינוי משמעותי כאשר שר התחבורה המכהן ישראל כץ חתם על תקנה הקובעת כי ניתן לייבא לארץ מכוניות בתקינה אמריקאית גם אם הן לא מיוצרות בארה"ב. למשל, לקסוס שמיוצרת ביפן עבור אמריקה, או אינפיניטי שמיוצרת ביפן עבור אמריקה, או אפילו טויוטה שמיוצרת במקסיקו עבור אמריקה - מותרות כולן ביבוא.

 

אך עברו שבע שנים מאז ההחלטה ועד לאישורה, כאמור לפני כמה ימים. האישור הסופי של התקינה הגיע לאחר שהגורמים השונים החליטו לוותר על הקריטריון המורה להחליף את הפנסים. מסיבות שונות התקבלה ההחלטה כי ההגבלה שהיתה תקפה שנים ארוכות אינה רלבנטית עוד.

 

מימין: שר התחבורה היוצא ישראל כץ ונשיא ארה”ב דונלד טראמפ מימין: שר התחבורה היוצא ישראל כץ ונשיא ארה”ב דונלד טראמפ צילומים: אלכס קולומויסקי, TNS

 

 

כעת, כאמור, היבוא של מכוניות מארה"ב מותר לחלוטין ללא הבדלי מותג ודגם והשפעותיו יורגשו בשנה הבאה בשני מישורים: האחד של היבוא הישיר והשני של היבוא המקביל. בדיקה מול יבואני הרכב הגדולים, בעיקר אלה שמייבאים מכוניות מתוצרת יצרני הרכב היפנים, מעלה כי רוב יבואני הרכב התכוננו למצב החדש מאז אמצע השנה שעברה, לאחר שמשרד התחבורה הודיע להם כי החל בבדיקות חוזרות לפנסים האמריקאיים.

 

מספר הדגמים שזמינים עבור יבואני הרכב הישראלים מוערך במאות, וכעת יבואני הרכב הישראלים צריכים להחליט מה לייבא מהיכן. ההשפעה על החלטות היבוא מגיעה מכיוונים שאליהם הציבור פחות חשוף.

 

ראשית, נושא המיסוי. יבוא של מכוניות בתקינה אמריקאית עשוי להפחית את שיעור מס הקנייה. כיום על מכוניות חדשות המשווקות בישראל מוטל מס קנייה, ברוב המקרים של 83%, אך בנוסף מוטל גם מכס בגובה 7%. מכס מוטל על יבוא של רכבים שאינו ממדינה שיש עמה הסכם סחר.

 

בעוד כמה מדינות, ובראשן ארה"ב, אכן מחזיקות בהסכמי סחר, ליפן למשל אין הסכם כזה, ולכן ייתכן שיבוא של מכוניות יפניות שמיוצרות כיום ביפן, למשל מאזדה 3, יהיה הרבה יותר משתלם במידה שאלה ייובאו מארה"ב.

 

בנוסף, ענף הרכב הישראלי נחשב מאז ומתמיד לענף אשר מונע על ידי מטבעות, ושמחירי הרכבים החדשים בו נקבעים, בין היתר, בהתאם לשערי החליפין של המטבעות שבהם נרכש הרכב. לא מן הנמנע שבעתיד יבחרו יבואני הרכב לרכוש את המכוניות בתקינה האמריקאית לא בגלל שיקולי נוחות, ביצועים או יכולת, אלא פשוט בגלל שער מטבע חלש.

 

רוב יבואני הרכב המייבאים מכוניות מתוצרת יצרני רכב יפנים וקוריאנים הודיעו כי נושא אישור התקינה נבחן על ידיהם, אך עבור כמה מהם מדובר במהלך שעשוי להיות משתלם במיוחד לנוכח התמקדות של יצרני הרכב שלהם בשוק האמריקאי. דוגמה בולטת לכך ניתן למצוא אצל שתי יצרניות רכב החוות קיפאון מסוים בישראל ושגשוג בארה"ב: אינפיניטי והונדה.

 

אינפיניטי שנהנית מהצלחה בארה"ב הודיעה לפני כמה חודשים על נסיגה מהשוק האירופי. מדובר בנסיגה כואבת הכוללת חיסול של דגמים, אשר מפחית באופן אוטומטי את כמות המכוניות הזמינות ליבואנית בישראל. לעומת אירופה, בארה"ב זמין לצרכן היצע דגמים נרחב שעד כה לא היה ניתן לייבא לישראל כי פנסיהם אינם עונים על התקינה האמריקאית.

 

הונדה מהווה דוגמה אף יותר מעניינת. בישראל יש לחברה היצע דגמים מוגבל יחסית, שאינו כולל דגם היברידי, בין היתר עקב התמקדותו של היצרן בשוק האמריקאי. בשוק האמריקאי הונדה - הנמנית עם שלושת המותגים היפניים הנמכרים ביותר בארה”ב - מציעה מגוון של רכבי כביש־שטח, מכוניות משפחתיות, דגמי מנהלים ודגמים ספורטיביים.

 

עוד נקודה חשובה נוגעת ליחסים המתוחים בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ובין הממשל במקסיקו המהווה מרכז ייצור אזורי של רכבים עבור השוק האמריקאי, בדיוק כפי שטורקיה מהווה מרכז ייצור של רכבים עבור השוק האירופי. אך טויוטה, ניסאן, פולקסווגן ואחרות נדרשות בימים אלה לקצץ עלויות ייצור ולחשב מחדש את המסלולים בכל הנוגע לתפוקת המפעלים במקסיקו.

 

הסיבה לכך היא הודעותיו התכופות של טראמפ על הטלת מסים ומכסים על מדינה זו כמעט מכל סיבה אפשרית, החל בחוסר יכולתה לעצור מהגרים וכלה בחשש מפני גזל של משרות מעובדים אמריקאים.

 

מפעלים אלה יהיו חייבים בבוא היום להפנות את קיבולות הייצור שלהם לשווקים אחרים. אף שהשוק הישראלי זעיר במונחים עולמיים, יש סיכוי שהמחירים שיקבלו יבואני הרכב הישראלים יהיו יותר אטרקטיביים.

 

איזו הנחה ייתן היבואן

 

נקודה אחת נותרה תלויה באוויר, והיא כיצד יגיבו יצרני הרכב הגדולים לאישור התקינה. אחת הבעיות הגדולות שבפניהן ניצבים יצרני הרכב העולמיים נוגעת להרגלי הנדידה של מכוניות בין השווקים הגלובליים. ליצרני הרכב יש שיקולי עלות־תועלת משלהם בכל הנוגע ביעדי הייצור של מכוניות.

 

ייתכן שיצרני הרכב הגדולים לא ימהרו לאשר ליבואני הרכב הישראלים לייבא ארצה מכוניות מדגמים שעד כה נרכשו בתקינה האירופית, כי מדובר במהלכים שיפגעו במפעלים קיימים ויורידו את יכולת התפוקה שלהם.

 

כלומר, ייתכן שבשנים הקרובות יבואני הרכב לא ייבאו לישראל דגמים בתקינה אמריקאית שיחליפו דגמים דומים. כלומר, שקורולה אמריקאית לא תחליף את הקורולה המיוצרת בטורקיה. גם מאזדה 3 אמריקאית לא תחליף את ה־3 הקיימת. אך עם זאת, דגמים אחרים בהחלט אינם מנועים מיבוא לישראל.

 

שאלה נוספת שנשאלת נוגעת לכיסו של הצרכן, כלומר כמה הוא יוכל לחסוך. כאן התשובה מורכבת. תהא זו תמימות לחשוב שיבואני הרכב מעוניינים למכור לצרכנים מכוניות בתקינה אמריקאית במחיר נמוך יותר מן המקבילות האירופיות, בשל שיקולים רחבים של פגיעה בערך הרכבים הקיימים.

 

אך עם זאת, מדובר במחיר רשמי בלבד. בשוק הישראלי מה שקובע הוא גובה ההנחות ומדובר במהלך שיביא להוזלות. אם לא במחירון הרשמי אז כן במבצעים ובהנחות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x