$
בארץ

"העומס על עובדי הרכבת במרכז הבקרה חריג בהיקפו"

כך קובעת ועדה ברשות השופט בדימוס אמנון סטרשנוב שהגישה את ממצאיה על אירועי ההשבתה באמצע אפריל, שגרמה לשיבושי תנועה קשים במדינה. המלצות הוועדה הועברו ליו"ר ההסתדרות ארנון בן דוד. על פי הממצאים, עובדי המשוא"ה 'נזנחו' הן בידי ההנהלה והן בידי ועד העובדים. הוועדה המליצה להעניש את שני עובדי המשואה שלא דיווחו במתכוון על מחלתם עד שנדרשו להגיע למשמרת

תומר הדר 14:5706.06.19

מי עצר את הרכבות ב- 12.4? לפני כחודשיים, ביום שישי, עצרה הנהלת רכבת ישראל את כל תנועת הרכבות בארץ - מה שיצר שיבושי תנועה קשים במדינה. לאחר העצירה החליפו ועד עובדי הרכבת וההנהלה שורה של מהלומות מתוקשרות בטענה כי כל אחד מהצדדים אחראי להשבתה. נוכח חומרת האירועים התכנסה ועדה ברשות השופט בדימוס אמנון סטרשנוב, שהגישה את ממצאיה והמלצותיה ליושב ראש ההסתדרות ארנון בן דוד. עותקים הועברו גם לידי יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי ולגילה אדרעי יו"ר ועד העובדים ברכבת ישראל. במקור, ב- 12.4 הודיעה הנהלת הרכבת כי ההשבתה נובעת מקושי במציאת עובדים שיאיישו את מרכז בקרת הרכבות. הוועד הודיע בתגובה כי למעשה מדובר בקנוניה ואף הודיע כי יגיש תביעה נגד הנהלת הרכבת בגין לשון הרע.

 

לקריאת ממצאי הדו"ח המלא - ליחצו כאן

 

 

 

על פי ממצאי הוועדה, שכונסה שבוע לאחר התקרית שבמהלכה הושבתה תנועת הרכבות, צמד עובדים ב"מגדל הפיקוח" של רכבת ישראל - משוא"ה, הודיעו כי הם חולים. בפועל, כדי לאייש את משוא"ה נדרש מנהל אחד ושלושה כפופים לו, כלומר בפועל שני שליש מן העובדים לא הגיעו למשמרת. הודעת העובדים נמסרה בלילה שלפני המשמרת של יום שישי ה- 12 באפריל - כך שלא היה ניתן להחליף אותם.

 

גילה אדרעי ועד עובדי רכבת ישראל גילה אדרעי ועד עובדי רכבת ישראל צילום: אלעד גרשגורן

 

מכיוון שהמשמרת במתקן "משואה" מתחילה בשש בבוקר, לא היה אפשרי לקיים תנועת רכבות - ואכן התנועה נעצרה בין שמונה לעשר בבוקר באותו יום שישי. לפי דברי אדרי, את הידיעות על היעדר העובדים החיוניים הוא קיבל מן התקשורת בשעות הבוקר - מה שגרם לו לפנות לאדרעי בדרישה להחליפם. אדרעי, לטענתה, לא ידעה על היעדר העובדים. לפי עדותו של אדרי, פניה אל אחראי מערכת משוא"ה לא הביאה לתוצאות - ורק לאחר התערבות של גילה אדרעי הגיעו עובדים למשמרת במקום צמד החולים - מה שאפשר המשך של תנועת הרכבות.

 

מעדויות הפקדים עולות שלל מחלות שמפריעות לעבודתם התקינה. כך, אחד הפקדים שלא הגיעו למשמרת סבל מכאבי גב שגרמו לו להיעדר שמונה עד עשר פעמים בשנה (אם כי העובד שסבל מכאבי גב פנה לקבלת אישורי רופא רק למחרת התקרית בה נעצרו הרכבות). עובד אחר במערכת משוא"ה "חש חולשה" שבגינה קיבל יומיים מחלה. גם פקד אזורי אחד במערכת משוא"ה סבל מחום ונזלת שבגינם נעדר. כל העובדים פנו לקבלת האישורים הרפואיים רק בבוקר בו בוצעה ההשבתה. בסך הכול, מדגישה הוועדה, פקדי הרכבת, 21 במספר, סובלים משיעור תחלואה חריג: חמישה מהם היו חולים ביום בו אירעה תקרית עצירת הרכבות, כמעט רבע מן העובדים שאחראים על תנועת הרכבות בישראל.

 

לפי נוסח מסקנות הוועדה, "עובדי המשוא"ה 'נזנחו' הן בידי ההנהלה והן בידי ועד העובדים. תקן העובדים נותר כשהיה חרף העלייה הדרמטית בתנועת הרכבות ובמספר הנוסעים. בניגוד לעובדים אחרים ברכבת – אין הם מקבלים תוספת כוננות. הם סובלים ממשמרות ארוכות המגיעות כדי 12 שעות. סידורי העבודה שלהם משתנים חדשות לבקרים. אין ביכולתם לנצל ימי חופשה העומדים לזכותם. הם חוששים מהמעבר המתוכנן של המשוא"ה מחיפה ללוד. דומה כי מדובר בקבוצת עובדים שחוקים, ממורמרים המרגישים כי לא ההנהלה ולא ועד העובדים מנסים לסייע למצוקתם". עוד קבעה הוועדה כי מחד, יש להעניש את שני עובדי המשואה שנמנעו כביכול במתכוון מדיווח על מחלתם עד שנדרשו להגיע למשמרת, אך מאידך קובעת הוועדה כי העומס על העובדים במרכז הבקרה חריג בהיקפו - וכי יש לתגבר את עובדי מרכז הבקרה.

 

התייחסות ועד עובדי הרכבת לדו"ח ועדת הבדיקה

 

מוועד העובדים נמסר, "דו"ח ועדת הבדיקה שהוגש ליו״ר ההסתדרות קובע באופן מפורש, כי לא זו בלבד שלא הייתה הוראה כלשהי מצד ועד עובדי הרכבת ״להתחלות״ או לפגוע בתנועת הרכבות ביום שישי ה-12.4.19 אלא ש״יו״ר ועד העובדים פעלה בנחישות וביעילות למציאת פתרון ולהבאת מחליפים״, כלשון הדו״ח, במקום הפקדים שהודיעו על מחלה. הדו״ח אך מאשש ומאשרר את אשר טוען ומתריע עליו ועד העובדים והוא כי הפקדים הפועלים במרכז והשליטה והפיקוד הארצי כורעים תחת עומס העבודה בעוד הנהלת הרכבת מסרבת להגדיל את מצבת הפקדים למרות הגידול העצום בתנועת הרכבות תוך סיכון נוסעי הרכבת ותוך ניהול לקוי עליו גם עמד מבקר המדינה.

 

"ועד העובדים עודנו סבור כי לא היתה כל הצדקה לעצור את תנועת הרכבות ביום 12.4 ולפגוע באלפי החיילים והנוסעים. וכי, ההחלטה על עצירת תנועת הרכבות נועדה רק בכדי ליצר אירוע קיצוני שיאפשר מהלכים ציבוריים ופוליטיים נגד ועד העובדים והעומדת בראשו ובכדי לנסות להסיט את השיח הציבורי מהמחדלים הקשים של הנהלת הרכבת כפי שעלו בדוח מבקר המדינה לעבר הוועד והעומדת בראשו. בימים אלו מתבררת תביעת דיבה שהגיש ועד עובדי הרכבת כנגד הנהלת הרכבת בגין הכפשות בתקשורת בדבר אחריות ועד העובדים לאירועי יום שישי ה-12.4.19 וברור, כי קביעות הדו״ח אך מחזקות את טענות הוועד".

 

מהנהלת הרכבת נמסר בתגובה: "אנו מדגישים כי הדו"ח המדובר הוזמן על ידי ההסתדרות ובמימונה. אנו שמחים כי גם כבוד השופט, בו אנו רואים את הגורם האובייקטיבי היחידי בועדה, זיהה את האווירה הקשה שכללה תופעות בלתי חוקיות כגון התחלויות עובדים ונטישת רכבות, אשר הובילו לפגיעה חמורה בנוסעי הרכבת, והגיעו לשיאן באותו יום שישי. הנהלת הרכבת רואה בוועד העובדים ובעומדת בראשו אחראיים ישירים לאווירה זו ולפגיעה הקשה שגרמה עוול למאות אלפי נוסעים.

 

"הנהלת הרכבת מצפה מועד העובדים ומההסתדרות להמשיך ולשמור על שקט תעשייתי בשנים הקרובות, ולהמשיך במשא ומתן לטובת המשאב החשוב ביותר של הרכבת: עובדיה ונוסעיה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x