$
בארץ

פרסום ראשון

שר הכבישים לשעבר של קניה חשוד בקבלת שוחד משיכון ובינוי

פרנקלין ביט, המשמש כיום כיו"ר התאגיד הקנייתי הממשלתי AFC, הוא אחד מ-19 עובדי הציבור החשודים בקבלת שוחד של עשרות מיליוני שקלים משיכון ובינוי, במטרה לקדם את עסקיה במדינה; ביט קידם, בין היתר, פרויקט לסלילת כביש מהיר בעלות של 140 מיליון דולר בו זכתה החברה. מקורבים לשיכון ובינוי: החברה רוצה לקדם הסדר עם הפרקליטות

תומר גנון ורן אברמסון 14:0829.05.19

שר הכבישים לשעבר של קניה, פרנקלין ביט (Franklin bett), הוא אחד החשודים המרכזיים בקבלת שוחד מחברת שיכון ובינוי בתמורה לקידום פרויקטים שלה במדינה, כך נודע ל"כלכליסט".

 

ביט, שכיהן כשר הכבישים בין השנים 2009-2013, הוא אחד מ-19 עובדי הציבור הקנייתים שנחקרו בניירובי הבירה על ידי היחידה למלחמה בשחיתות במדינה (EACC), אשר חקרה את הפרשה ביחד עם צוות משותף ליחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) במשטרה ולרשות ני"ע. ביט פרש מפוליטיקה בשנת 2017. על פי אתר התאגיד הפיננסי החקלאי של קניה (AFC), גוף ממשלתי העוסק במתן הלוואות לחקלאים, הוא משמש כיום כיו"ר החברה.

  

החשוד בפרשה, פרנלין ביט החשוד בפרשה, פרנלין ביט צילום: Youtube

 

ההמלצה: אריסון, פלד וקוטלר לדין

 

החשדות בפרשה נוגעים לתקופה שבין השנים 2016-2008. על פי מסקנות צוות החקירה, בתקופה זו העבירה חברת שיכון ובינוי, בין היתר באמצעות החברה הבת השוויצרית AG SBI International והחברה הנכדה SBI קניה, תשלומי שוחד בהיקף של עשרות מיליוני שקלים לעובדי ציבור במדינה האפריקאית, שסייעו לה לקדם פרויקטים שהפיקו לה הכנסות בהיקף של מאות מיליוני שקלים. על פי דו"חות שיכון ובינוי, הכנסותיה בקניה בין השנים 2010 ל-2018 עמדו על 1.47 מיליארד שקל.

 

צוות החקירה סבור שהתגבשו די ראיות להעמיד לדין שורה של בכירים בחברה בגין ביצוע עבירות של מתן שוחד לעבוד ציבור זר, רישום כוזב במסמכי תאגיד, קשר לפשע, שיבוש מהלכי משפט, איסור הלבנת הון ועבירות דיווח מטעה במטרה להטעות משקיע סביר לפי חוק ני"ע.

 

לשיטת הצוות, בין אלה שיש להעמיד לדין - בגין מעורבות בפועל, ידיעה, עצימת עיניים או אחריות שילוחית – נמצאים בעלת השליטה לשעבר, שרי אריסון, המנכ"ל לשעבר, עופר קוטלר, הדירקטורית לשעבר ויד ימינה של אריסון, אפרת פלד, רו"ח המבקר ממשרד BDO זיו-האפט, רובי לזרוב, ושני היו"ר לשעבר – רוית בר ניב ומשה לחמני.

 

שר הכבישים לשעבר ביט, כך על פי פרסומים בקניה, היא אחד הפוליטיקאים הבכירים שקידמו ודחפו בעבר לבנות כביש מהיר ומפותל באורך 140 ק"מ בין העיירה מאו סאמיט לעיר הנמל קיסומו. הכביש נועד לחבר בין האזור ההררי של מחוזות נאקורו וקריצ'ו לחוף ימת ויקטוריה. מדובר בפרויקט שעלותו הגיעה ל-14 מיליארד שילינג קנייתי (כ-140 מיליון דולר), ומומן הן על ידי הממשלה בקניה והן על ידי הבנק העולמי לפיתוח. בניית הכביש הסתיימה בשנת 2015.

 

שרי אריסון, בעלת השליטה לשעבר שרי אריסון, בעלת השליטה לשעבר

 

שיכון ובינוי רוצה הסדר

 

בתוך כך, וכפי שפורסם הבוקר בעיתון "מעריב", בעקבות המלצת המשטרה ורשות ני"ע בפרשה שכרה חברת שיכון ובינוי גם את שירותיו של עו"ד אילן סופר, לצידם של עורכי הדין פנחס רובין וארז הראל ממשרד גורניציקי ושות'. על פי מקורבים לחברה, בכוונתה לנסות להגיע להסדר כספי עם הפרקליטות על מנת שלא יוגש נגדה כתב אישום.

 

מדובר במהלך דומה לזה שביצעה בעבר חברת טבע, ששילמה קנס של 75 מיליון שקל בגין חשד לתשלום שוחד לעובדי ציבור זרים ברוסיה ומכסיקו. חברות נוספות שהיו חשודות בתשלומי שוחד לקידום עסקיהן, וסיימו את חלקן בהסדר עם הפרקליטות, הן סימנס הגרמנית (קנס של 160 מיליון שקל) וסימנס ישראל (קנס של 63 מיליון שקל והרשעה בקשירת קשר לפשע).

 

על פי מקורבים לחברת שיכון ובינוי, ההחלטה לעבות את צוות ההגנה נובעת בין היתר ממחלוקת פנימית בחברה לגבי האסטרטגיה שבה היא צריכה לפעול, לאחר שהחקירה הסתיימה. לדברי הגורמים, לאחר שסיידוף רכש את השליטה מאריסון ב-1.1 מיליארד שקל - בהנחה של 200 מיליון שקל על מחיר השוק, ללא שיפוי מאריסון על נזקי הפרשה; וכן מכיוון שנושאי המשרה הבכירים שחשודים בפרשה כבר אינם עובדים בה, עדיף לנסות לסיים אותה בתשלום קנס בלבד, ללא הרשעה. בשלב זה לא ברור האם הפרקליטות בכלל תסכים לעמדה זו.

 

עם זאת, גורמים אחרים סבורים שהתנאי להסדר עם הפרקליטות צריך להיות הסכם שיכלול גם את אי העמדתם לדין של כל עובדי החברה בעבר ובהווה, כמו למשל מנהלים ב-SBI שוויץ וקניה אותם הומלץ להעמיד לדין.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x