שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

כך רשמה הרכבת רווח למרות ירידה בהכנסות מנוסעים

הכנסה חשבונאית הפכה את התמונה, ובמקום הפסד 13.5 מיליון שקל - מוצג רווח של 9.5 מיליון שקל

ליאור גוטמן 07:5829.05.19

רכבת ישראל פרסמה אתמול את הדו"ח לרבעון הראשון של 2019, אותו היא מסכמת ברווח נקי של כ־9.5 מיליון שקל. לכאורה, מדובר בתוצאות טובות עבור מונופול המסילה הממשלתי, שסובל ממחסור בציוד ומתקלות חוזרות ונשנות שבאות על חשבון הנוסעים.

 

 

אולם עיון בנתוני החברה מעלה שהרווח הנקי הושג בעיקר כתוצאה משיערוך מחדש של נכסי החברה, שתרם לה הכנסה חשבונאית של כ־23 מיליון שקל. ללא ה"הכנסה" הזו, ברכבת היו מסכמים את הרבעון בהפסד של כ־13.5 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ־10.5 מיליון שקל ברבעון המקביל של 2018.

 

מבחינת פעילות החברה, הרבעון הראשון המשיך את המגמה שמלווה אותה בשנים האחרונות. ההכנסות עלו עלייה מזערית של 0.5% לכ־614 מיליון שקל, אולם ההכנסות מהסעת נוסעים ירדו בכ־3% ל־180 מיליון שקל. ירידה זו מיוחסת לרפורמת התעריפים ולכך שמי שקונה כרטיס יומי באוטובוס יכול לנוע איתו גם ברכבת.

 

נקודת האור היא שמספר הנוסעים ממשיך לעלות, עם 17.3 מיליון נסיעות ברבעון - עלייה של כ־3%. זאת, אף שהמחסור בציוד ממשיך לפגוע ביכולתה של הרכבת לתת שירות נאות לנוסעים. כך, ממוצע דיוק הרכבות ירד ברבעון ל־90.1%, לעומת 91.6% ברבעון המקביל. "נתון הדיוק ברבעון הושפע משמעותית מעיצומי ועד העובדים", אומרים בהנהלה, כמו גם מ"מחסור במסילות ובקרונות".

רכבת ישראל רכבת ישראל צילום: דוברות רכבת ישראל

 

 

במקביל, ברכבת ממשיכים לסבול מירידה בתחום הובלת המטענים. ברבעון המדווח נכנסו לקופת החברה רק 42 מיליון שקל מתחום זה, ירידה של כ־10% מול הרבעון המקביל. גם בהיקף המטענים נרשמה ירידה, בין השאר בשל העיצומים. חברה בת של הרכבת שהוקמה רק לפני 5 שנים כדי לעודד את התחום נמצאת בהליך סגירה.

עוד בתחום ההוצאות, נרשם גידול של כ־4% בעלות המכירות, העבודות והשירותים לכ־575 מיליון שקל, מתוכו גידול של 10 מיליון שקל ב"הוצאות שכר בעיקר בשל תוספות שכר בהתאם להסכמים הקיבוציים".

 

כלל הנתונים הללו היו אמורים להוביל את הרכבת לרשום הפסד ברבעון, אבל הרכבת מדווחת שכאשר ביצעה עדכון של התחזיות שלה לגבי הכנסותיה - כולל הסובסידיה לפעילות הובלת המטענים - מצאה סימנים לצורך לשערך מחדש את נכסיה באמצעות מעריך בלתי תלוי. בתהליך זה נמצא כי "שווי השימוש של פריט רכוש קבוע עולה על הערך בספרים", וכתוצאה מכך בוצעה במאזן "השבת ערך נכסים" בהיקף 23 מיליון שקל שנרשמה בסעיף ההכנסות.

 

השורה התחתונה היא שרישום חשבונאי זה, שמקורו בכלל בשיערוך נכסים, נרשם בדו"ח הרווח וההפסד כהכנסה, מה שתרם לחברה והעביר אותה לרווח נקי רבעוני של כ־9.5 מיליון שקל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x