$
בארץ

כצפוי: רק 2 קבוצות הגישו הצעה מחייבת לבניית קו רכבת חדש בירושלים

שתי החברות הן שיכון ובינוי שניגשה יחד עם אגד וחברת שפיר הנדסה שניגשה עם CAF הספרדית; לשלב המקדים בשנה שעברה ניגשו שמונה קבוצות; יש לציין כי אגד תפעיל את קו הרכבת בת"א

ליאור גוטמן 22:4113.05.19

המכרז להקמת קו הרכבת הקלה החדשה בירושלים ("הקו הירוק") נגמר בסופו של דבר עם שתי הצעות בלבד, זאת לעומת שמונה קבוצות שניגשו לשלב המקדים במכרז בשנה שעברה. כך עולה מהודעת משרד האוצר שפורסמה הערב (ב'). כפי שפורסם אתמול בכלכליסט, שתי הקבוצות שבכלל מתעניינות בנושא הן חברת שיכון ובינוי, שניגשה עם אגד ובשיתוף קבלני משנה מסין, ספרד, פורטוגל ופולין, כמו גם חברת שפיר הנדסה, שניגשה עם CAF הספרדית בשיתוף קבלני משנה מפורטוגל ואוקראינה.

 

 

 

החשב הכללי רוני חזקיהו עוד צוטט בהודעת המשרד באומרו ש"קבלת ההצעות במכרז הרכבת הקלה בירושלים מקבוצות המשלבות חברות ישראליות ובינלאומיות מובילות, מצביעה על אמונם של השותפים במגזר הפרטי בתכניות הממשלה להרחבת היקף ההשקעה בתשתית בישראל", זאת מבלי להסביר מה קרה בשנה האחרונה ש-75% מהמציעים החליטו שהם פורשים מפרויקט שהיקפו עשוי להגיע עד 8 מיליארד שקל.

 

 צילום: קבוצת ב.ס.ר

 

קו הרכבת החדש בירושלים כולל הקמה של מסילות באורך של 27 ק"מ ו-50 תחנות חדשות, תכנון וייצור של כ-100 קרונות, הקמת מתחם דפו מרכזי (לרבות חניון ומוסך לקרונות, כמו גם מרכז בקרה ושליטה, חניוני חנה וסע והפרדות מפלסיות בצמתים מרכזים). במשרד האוצר טוענים שהם פועלים "במלוא המרץ להשלים את הליך המכרז בלוח זמנים קצר ככל האפשר, ובתוך כך הכרזה על זוכה צפויה במהלך הרבעון האחרון של השנה. "הפעלת הרשת צפויה להתחיל באופן הדרגתי בשנת 2022 ולהגיע להפעלה מלאה בשנת 2025", לשון הודעת המשרד.

  

אגד תפעיל את הרכבות גם בירושלים וגם בתל אביב?

גורמים בענף התחבורה הצביעו על כניסה נוספת של שחקנים סינים לענף התשתיות בישראל, זאת כאשר ממשלת ישראל מתמודדת בדרישות ממשלת ארה"ב לצמצם את הפעילות של חברות תשתיות סיניות במדינה, אולם מספר המתמודדים הנמוך יחסית עלול להציב בפני המדינה בעיה אחרת, אולי מתחום התחרות הענפית: המכרז הנוכחי שנסגר בירושלים לא כולל רק הקמה של קו רכבת חדש, אלא גם כניסה בנעלי המפעיל של קו הרכבת הקיים בירושלים (הקו האדום") אותו מפעילה חברת סיטיפס. כזכור, זו האחרונה פרשה מהמכרז להקמת הקו הירוק מה שאומר שמי שיזכה במכרז החדש גם יבנה את הקו החדש וגם יפעיל את הקו הקיים.

 

מאחר שיש רק שתי מתמודדות על הקו החדש בירושלים, האפשרות שאגד, שניגשה עם שיכון ובינוי, תזכה במכרז, היא גבוהה. במקביל, אגד כבר זכתה באוגוסט 2017 בהפעלת קו הרכבת בתל אביב מה שמשאיר את תמונת התחרות של הפעלת הרכבות העירוניות בירושלים ובתל אביב עם אפשרות ריאלית שמי שיפעיל אותן בשתי הערים הגדולות בישראל היא חברת אגד.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x