$
בארץ

משרד התחבורה: הנשים בירכתי האוטובוסים

מנכלי"ת: קרן טרנר; מנהל הרשות לתחבורה ציבורית: אמיר אסרף; ראש הרלב"ד: רחל טבת ויזל; מנהל הרשות לתעופה אזרחית: יואל פלדשו

אתי אפללו 06:5724.04.19

תקופת כהונתה של הממשלה הנוכחית התאפיינה בפיתוח מאסיבי של כבישים, ובצדו כשל חמור בפיתוח התחבורה הציבורית. עו"ד מרים זלקינד משדולת הנשים מסבירה כי לתחבורה ציבורית יש תפקיד מכריע בצמצום האי־שיוויון בחברה בכללו, ובפרט האי־שוויון המגדרי: "נשים מהוות כשני שליש מבין משתמשי התחבורה הציבורית בישראל", היא מפרטת. "התאמת המערכת למאפייני השימוש שלהן, חיזוק תחושת הביטחון האישי שלהן ומניעת הטרדות מיניות-כל אלה הם מהלכים חשובים לטובת הרחבת אפשרויות התעסוקה וההשכלה של נשים".

 

קרן טרנר, מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר, מנכ"לית משרד התחבורה

 

בחינה של תקציב משרד התחבורה בשנים 2017–2019 מעלה כי חלק קטן ביותר מהתקציב הושקע בתחבורה ציבורית קיימת. גם מתוך תקציבי הפיתוח של המשרד בשנים אלה הוקצו סכומים זניחים לפיתוח תחבורה ציבורית ותשתיות שאינן רכבות או כבישים בינעירוניים. יתר על כן, מרבית הסכומים הללו הופנו לפרויקטים ארוכי טווח של בניית רכבות קלות ומערכות מטרו-אלא שעל מנת שחלוקת התקציב תשרת נשים וגברים באופן שווה, על משרד התחבורה להשקיע באמצעי הסעת המונים זולים שפיתוחם מהיר יותר, כמו BRT (מערכת אוטובוסים מהירה) ונתיבים ציבוריים יעילים ורציפים.

 

נקודה חיובית בתקופת הממשלה האיוצאת היא השפעת רפורמת מחירי הכרטיסים על נשים (לפיה המחירים נקבעים לנסיעות באיזור מסויים, גם אם הן מבוצעות במספר קווי תחבורה). נשים לרוב הן משתמשות בתח״צ לצורך מספר משימות שונות ומשולבות בנסיעה אחת (ולא נוסעות מנקודה אחת לנקודה שנייה בלבד).

 

בנסיעה שלהן יש עצירות בין מספר מוקדים, כמו מוסד חינוכי, מכולת, בנק, עבודה, בית. לכן, נשים הן הנהנות המרכזיות מהרפורמה בתעריפי הכרטיסים הרב פעמיים, והיא יצרה בעיקר עבור נשים, הוזלה משמעותית של כרטיסים חודשיים, שבועיים ויומיים.

 

עוד נקודה חיובית היא עלייה משמעותית במספר הנשים שהוכשרו כנהגות בתחבורה הציבורית בתקופת הממשלה היוצאת. עם זאת, שיעורן מכלל הנהגים בענף עדיין נמוך מאוד.

 

נקודה לשלילה מוצאים בשדולה בהמשך תופעת הדרת נשים בתחבורה הציבורית, על אף פסיקת בג"ץ בנושא. "קווי מהדרין" המפרידים גברים ונשים פועלים ללא מפריע, ומחירי הנסיעה בהם בנתיבים בינעירוניים הם מוזלים.

 

בשדולת הנשים ממליצים על בחינת השימוש בתחבורה הציבורית בחתך מגדרי. הסקר האחרון מסוג זה בוצע ב־2013. לאחר ביצוע הסקר מומלץ להתאים את תדירות התחבורה הציבורית לשעות השיא של נשים, שמשתמשות בה יותר בשעות הצהריים (13:00–15:00), וכן לדאוג להתאמת התחבורה הציבורית ליוֹמְמוּת (נסיעה יומית מאזור מגורים לאזור תעסוקה) של נשים, ולפתח קווים לאזורי תעסוקה.

 

באשר לייצוג הנשים במשרד עצמו: בראש משרד התחבורה עומדת כיום, לראשונה, מנכ"לית – קרן טרנר־אייל, שהובילה כמה מהלכים חשובים בגזרת האי־שוויון. המהלכים תרמו לשיפור משמעותי באיזון בית־עבודה בחייהם של עובדי המשרד-מהלכים שסימנו את הדרך גם בעבור משרדי ממשלה אחרים, שנקטו מדיניות דומה.

 

טרנר מובילה גם כמה מהלכים להפיכת השימוש בתשתיות התחבורה בכלל, והתחבורה הציבורית בפרט, ידידותיים כלפי נשים, אך לא כל היוזמות יצאו עדיין לפועל. שני מינויים בכירים שבוצעו במשרד, בתקופת הממשלה היוצאת, הם מינוי אישה מנכ"לית ראשונה ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחל טבת־ויזל; ומינוי אישה־יו"רית ראשונה בחברת נמל אשדוד, אורנה הוזמן־בכור.

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x