$
בארץ

אחרי עשור וחצי של תכנון וביצוע: תחנות הכוח התרמו-סולאריות באשלים קיבלו אישורי הפעלה

עלות ההשקעה בכל פרויקט נאמדת בכ-850 מיליון דולר, והוא חלק ממכרז ממשלתי לתקופה של יותר מ-20 שנה במסגרתו הוקמו שלוש יחידות לייצור חשמל באזור אשלים

ליאור גוטמן 11:3210.04.19
תחנות הכוח התרמו-סולארית שהוקמו בשנים האחרונות בנגב קיבלו בימים האחרונים את אישורה של רשות החשמל להתחבר לרשת החשמל הארצית. מדובר בשתי תחנות כוח "ירוקה" שהוקמו באזור אשלים, עם תפוקה של עד כ-121 מגה וואט לכל יחידה. תחנה אחת תופעל על ידי חברת "מגלים" (שמוחזקת ידי קרן נוי, ברייטסורס ו-GE) והתחנה השניה תופעל על ידי שיכון ובינוי, קרן נוי ו-TSK הספרדית, כאשר שיכון ובינוי דיווחה הבוקר (ד) על קבלת אישורי ההפעלה הרשמיים.

 

 

 

עלות ההשקעה בכל פרויקט נאמדת בכ-850 מיליון דולר, והוא חלק ממכרז ממשלתי לתקופה של יותר מ-20 שנה במסגרתו הוקמו שלוש יחידות לייצור חשמל באזור אשלים - שתי תחנות כוח תרמו-סולאריות זהות בהספק (אבל לא בבעלות) ועוד שדה קרקעי סולארי "רגיל" שכבר החל לפעול לפני כמה שנים בהספק של כ-40 מגה וואט. בניגוד למתקן סולארי רגיל שמורכב מפאנלים בלבד, התחנות התרמו-סולאריות משתמשות בעשרות אלפי מראות שמחממות מים, כך שהקיטור שנפלט מסובב טורבינה. לטענת מגלים לכל תחנה יכולת אספקה ל-50 אלף בתי אב בשעות שיא הביקוש.

 

תחנת כוח מגלים תחנת כוח מגלים צילום: אלבטרוס

 

יו"ר מגלים, פיני כהן, צוטט באומרו ש"זהו הפרויקט חשוב ביותר בכל הנוגע לאנרגיה סולארית בישראל, וכולי תקווה כי פרויקטים מעין אלה של יצור חשמל מאנרגיה מתחדשת יתרחבו ויתרבו בישראל". מנכ"ל מגלים, נועם ניצני הוסיף ש"שמנו את הנגב על המפה הטכנולוגית והתעסוקתית. התחנה מהווה מודל לשיתוף פעולה בין משקיעים ישראליים ובינלאומיים, ולהגשמת יעדי המדינה בשיתוף עימם"

 

פרויקט תשתית שנמרח עשור וחצי

 

פרויקט אשלים על שלושת תחנות הכוח שלו (שתיים תרמו סולאריות ואחת סולארית רגילה) נחשב לאחד הסיפורים העצובים של ענף התשתיות בישראל. התוכניות להקמתו יצאו לדרכן לפני כעשור וחצי, וב-2008 המדינה פרסמה את המכרז הרשמי. להפתעתה בשטח התגלתה התעניינות רבה לרבות מחברות אנרגיה בינלאומיות. כדי למשוך משקיעים ליזמים הובטח תעריף ייצור גבוה במיוחד של כ-85 אגורות לכל קילוואט/שעה, גבוה ב-50% ממה שחברת החשמל גובה מלקוחותיה. את השלב המכרזי הראשון במכרז עברו לא פחות מ־17 חברות, אולם המדינה "מרחה" את הקידום הפרויקט, מחירי הפאנלים הסולארים צנחו והטכנולוגיה התרמו-סולארית הלכה ונעלמה, ועד לרמה של פשיטת רגל של חלק מהחברות שהתמודדו שם, ובהן סולאר־מילניום הגרמנית וסולינדרה האמריקאית שהיו שוות בשיאן כמיליארד דולר כל אחת.

 

ואם כל זה לא מספיק בא משרד האוצר ודרש פינוי נפלי פגזים בקרקע עליו אמורה לקום תחנת הכוח, ששימשה בעבר שטח אימונים. בסופו של הליך המדינה הגיעה למכרז "עם הלשון בחוץ" ועם מתמודדת בודדת בכל מכרז להקמה כל יחידה תרמוסולארית, כאשר התעריף שהובטח שם יתגלגל לצרכן דרך חשבון החשמל שלו כסבסוד ישיר. לעניין זה יוזכר שבפעימת התייקרות החשמל האחרונה מינואר 2019 חלקו של הסבסוד הסולארי היווה 3.17% מהעלייה בתעריף. לפיכך, הפעלת התחנה אולי מקרבת את המדינה ליעדי הייצור של החשמל "הירוק" (10% עד שנת 2020) אבל הסבסוד של היחידה הזו, וזו השניה שתופעל עוד השנה ומוחזקת על ידי שיכון ובנוי וקרן נוי, תמצא את הביטוי שלה החישובי תעריף החשמל בתחילת 2020.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x