שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

סטטוס "קשיש" בגיל 50, פנסיה תקציבית ומניה בשווי 410 אלף שקל: שווה להיות חבר באגד

הקואופרטיב ביקש אתמול מבית המשפט לכנס את אסיפת החברים, על מנת לאשר את הפיכתו לחברה; לאגד יש כיום 5,120 עובדים שכירים ו־1,307 חברים

ליטל דוברוביצקי ואודי עציון 10:3106.03.19

קואופרטיב האוטובוסים אגד פנה אתמול (ג') לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה למתן צו לכינוס אסיפת חברי האגודה לצורך אישור מהלך של שינוי מבנה והפיכת אגד מאגודה שיתופית לחברה בע"מ. זאת בהסכמת נושים מובטחים מהותיים.

 

אגד מחזיקה כיום ב־3,000 מתוך 9,700 אוטובוסי התחבורה הציבורית בארץ. באגד מדגישים כי ירידת חלקה בשוק לא פגעה בתוצאותיה, בזכות עלייה במספר הנוסעים והתייעלות פנימית. 

 

 

  צילום: מיכאל קרמר

 

 

1,300 חברים

 

אגד התחייבה בפני המדינה להפוך מאגודה שיתופית לחברה בע"מ 18 חודשים לאחר חתימת הסכם ההפעלה עם המדינה ביוני 2018, ואחר כך להנפיק לציבור או להכניס משקיע פרטי שיחזיק 50% ממנה. לאגד היו ב־30 בספטמבר 2018 חובות של 170 מיליון שקל לבנקים ולגופים אחרים, ו־192 מיליון שקל לספקים. כך לקאופרטיב היו אז התחייבות לדמי פדיון מניות החברים שעמדו על 541 מיליון שקל.

 

לאגד יש כיום 5,120 עובדים שכירים ו־1,307 חברים, לכל אחד מהם מניה באגודה, ששוויה עומד על כ־410 אלף שקל כיום. אם חבר נפטר לא ניתן להורישה. משפחתו מקבלת את תמורתה, אך ניתן להמתין עם המהלך עד להגעת צעיר ילדיו לגיל 25, ושמורה לו הזכות להחזיק במניה במקום אביו ולעבוד בחברה. ערך פדיון המניה יעלה ל־450 אלף שקל מרגע שאגד תהפוך לחברה.

 

בן 45? אתה "קשישון"

 

חבר שמלאו לו 45 שנה מכונה בתקנון החברה "קשישון", וזכאי לעבוד מכסת עבודה מוקטנת. חבר שמלאו לו 50 מכונה "קשיש" ויכול לעבוד עוד פחות. חבר בן 56 שעבד בחברה לפחות 30 שנה ושצר רצף פנסיוני של 35 שנה לפחות יכול לצאת לפנסיה מוקדמת, ולקבל פנסיה תקציבית בהיקף של 70% ממשכורתו עד להגעתו לגיל פרישה.

 

משכורת הבסיס של החברים עמדה בסוף 2018 על 11,128 שקל. אליה מצטרפים שכר עידוד, או פרמיה גולבלית, בהתאם לתפקיד. האחרונה מהווה 90% מהשכר השעתי. בנוסף זכאי החבר להפרשות סוציאליות, לרבות לקרן השתלמות ולפנסיה. כך או כך מדובר בשכר גבוה משמעותית משקיבל עובד שכיר באגד, ובשאר חברות התחבורה הציבורית, שעומד על 44 שקל לשעה לכל היותר, לפני פרמיות ותנאים סוציאליים.

 

84% מהכנסות אגד מגיעות מהפעלת תחבורה ציבורית והסעות. 4% מפעילות בתחום המוסכים, 10% מפעילות בין לאומית, הכוללת 560 קווים בפולין באמצעות 900 אוטובוסים, בעלות וחכירה על מעל 50 נכסים בשווי 80 מיליון שקל, ו־48 קווים ו־260 אוטובוסים בהולנד.

 

לאגד גם נדל"ן בישראל, הכולל מתחם מסחר ותחנה מרכזית בחוף כרמל בחיפה. במהלך פברואר 2018 קיבלה אגד החזקות אישור מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לתוכנית מתאר שעיקרה יצירת מוקד תעסוקה משולב בשטחי מסחר ומלונאות, בסמוך למת"מ בחיפה, הנשען על מרכז תחבורתי ותחנת רכבת בסמיכות לחוף הים. התוכנית כוללת בניית שלושה מבני משרדים ובית מלון, בני 12‑16 קומות וכ־44 אלף מ"ר שטחי שירות. בנוסף, אגד החזקות מחזיקה בנכסים במושב אחיסמך ובחולון ומשכירה אותם לאגד לצורך הפעלת חניונים תפעוליים.

 

"אגד איננה בקשיים כלכליים"

 

כינוס אסיפת החברים נועד לאישורו של שינוי מבנה, בין היתר, בדרך של הסדר בין האגודה לבין חבריה ונושיה. במסגרת הבקשה טוענת אגד כי היא סבורה ששינוי המבנה נחוץ כדי לאפשר לה את הגמישות הנדרשת על מנת להתמודד עם השינויים הבלתי צפויים בסביבה הכלכלית והעסקית שבה היא פועלת.

 

אגד, באמצעות עורכי הדין מיכאל גינסבורג ואסתר קורן ממשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג, שנהב ושות' אומרת כי "אין עסקינן בבקשה המוגשת בנסיבות של קשיים כלכליים או תוכנית הבראה, מצבה הפיננסי של אגד איתן ומהלך שינוי המבנה לא נכפה עליה על ידי מי מנושיה. על אף שאגד סבורה כי לא קיים חשש שזכויותיהם של נושיה ייפגעו ממהלך שינוי המבנה, בקשה זו מוגשת בתיאום ובהסכמת נושיה המובטחים המהותיים של אגד".

 

במסגרת הבקשה טוענת אגד כי קבוצת אגד מממנת את פעילותה השוטפת מתזרים המזומנים וכן באמצעות הלוואות מגופים בנקאיים וחוץ־בנקאיים. במסגרת הבקשה נטען כי "חובותיה של האגודה לתאגידים בנקאיים ואחרים, שהעמידו לה אשראי לצורך פעילותה, נכון ל־31 בדצמבר 2017 ול־30 בספטמבר 2018, הינו כ־246 מיליון שקל וכ־170 מיליון שקל, בהתאמה".

 

עוד נטען בבקשה כי "נכון למועד הגשת הבקשה, לאגד נושים מובטחים המחזיקים בנשייה של כ־53 מיליון שקל. אגד בעלת כושר הפירעון הנדרש על מנת לפרוע את חובותיה".

 

מאז שנת 2000 ירד חלקה של אגד מהתחבורה הציבורית בארץ מ־70% ל־38% כיום, כולל 5% של חברת הבת אגד תעבורה שבה היא מחזיקה 50%, ואותה תהיה חייבת למכור בהתאם להסכמות עם המדינה, שיביאו להוצאות קווים נוספים שהיא מפעילה למכרזי הפרטה, כך שחלקה בשוק יירד עד 2029 ל־22%.  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x