שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

בנק ישראל: "מדיניות המיסוי תרמה לגידול בפקקים בכבישי המדינה"

על פי הדו"ח, המדיניות הנדרשת תצטרך להאט את קצב הגידול של היקף הנסיעות במכונית הפרטית באמצעות ייקור של הנסיעה בשעות העומס והוזלה של התחבורה הציבורית

תומר הדר 12:1111.02.19

מי יצר את הפקקים? מתברר שלא רק משרד התחבורה. לפי בנק ישראל: "מדיניות המיסוי הנוכחית של רשות המסים תרמה להעלאת הגודש בכבישי המדינה ולצפיפות בכבישים". כך עולה מעיקרי דו"ח שמפרסם היום (ב') בנק ישראל בנושא תחבורה פרטית בישראל. לפי העבודה, שנכתבה בידי ד"ר יואב פרידמן, נדרש מהלך מצד המדינה שיצמצם את השימוש ברכב הפרטי ויצמצם את היקף הנסועה, לשון המחקר.

 

 

 

פקק בכביש פקק בכביש צילום: יובל חן

 

המכוניות הוזלו, והאטובוסים הפכו לפחות משתלמים המכוניות הוזלו, והאטובוסים הפכו לפחות משתלמים

 

 

המדיניות הנדרשת תצטרך להאט את קצב הגידול של היקף הנסיעות במכונית הפרטית באמצעות ייקור של הנסיעה בשעות העומס (כלומר הטלת אגרות גודש) והוזלה של התחבורה הציבורית. לפי עיקרי הניתח, עלות רכישת מכונית פרטית ירדה במהלך העשורים האחרונים, מה שהפך את המכוניות ליותר נגישות. המשק הישראלי צפוי אף לקבל "מכת פקקים" נוספת עקב כניסה מאסיבית בעתיד של רכב חשמלי והיברידי. מעבר לנושא המיסוי, הצפיפות בכבישים עולה גם עקב עלייה ברמת החיים, התרחבות התעסוקה (כלומר הישראלי עובד יותר רחוק) והתרחבות היוממות (עבודה יומית רחוק מהבית). התשתיות כמובן אינן תורמות: לפי הדו"ח למרות הגידול המהיר במספר המכוניות, התשתיות לא מיהרו להדביק את הפער בשני העשורים האחרונים, מה שתורם לצפיפות.

 

על פי הנתונים שמפרסם בנק ישראל - בשנת 1995 אופיינו כ-45% מן העובדים ביוממות, כלומר הם יצאו ממקום מגוריהם לעבוד בישוב אחר. כיום מדובר ב-55%. בנוסף עלתה רמת המינוע, כלומר ליותר ישראלים יש יותר מכוניות. כיום ממוצע הנסועה, כלומר כמה הישראלי נוסע, עומד על 18 ק"מ ליום. לטענת בנק ישראל, שיעור הנסועה בשנים האחרונות זינק ב50% - אך שיעור הגידול בכבישים סלולים עומד על שישה אחוזים בלבד.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x