$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

התעשיינים: ביטול חובת רכש הגומלין יביא לחיסול מפעלי הרכבת האוטובוסים

במכתב ששיגר נשיא התעשיינים שרגא ברוש לשרי האוצר, התחבורה והכלכלה, הוא דורש לבטל את ההחלטה שהתקבלה ביולי אשתקד ואשר פטרה מחובת רכש הגומלין מכרזים לרכישת אוטובוסים לתחבורה הציבורית

אמיתי גזית 18:1224.01.19

"אני מבקש כי תצא הנחייה ברורה לכל הגורמים המקצועיים לפעול להעדפת התעשייה המקומית במכרזי תחבורה ציבורית, באמצעות תקנות העדפת כחול לבן ורכש גומלין". דרישה זו מופיעה במכתב ששיגר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים לשרי האוצר,הכלכלה והתחבורה. על פי ברוש ביטול חובת רכש הגומלין ביולי 2018 הוביל לקיפאון בענף הרכבת והרכבת האוטובוסים ולפיטורי עובדים רבים. ברוש מוסיף כי "כל עיכוב נוסף מצדה של המדינה בעניין זה עשוי להוביל לפגיעה אנושה בתעשיית הרכבת האוטובוסים עד כדי כיליונה".  

 

ברוש שלח את המכתב בעקבות חוות דעת של המשנה ליועץ המשפטי, עו"ד דינה זילבר, שהוגשה השבוע לבג"צ במסגרת הליך משפטי בו נדונה שאלת רכש הגומלין ברכישת אוטובסים מיבוא. התעשיינים דורשים מהמדינה להחזיר את חובת רכש גומלין למכרזים להפעלת קווי אוטובוסים. העתירה הוגשה לאחר שוועדת מכרזים משותפת למשרד התחבורה והאוצר החליטה ביולי 2018 לבטל את חובת רכש גומלין והעדפת תוצרת הארץ שהייתה נהוגה בעשור האחרון במכרזים להפעלת קווי תחבורה ציבורית. החלטה זו התקבלה לאחר שבשני המשרדים סברו כי חובת רכש גומלין מייקרת את המחיר שהמדינה משלמת למפעילי האוטובוסים. כן נטען כי מבחינה משפטית מכרזים מהסוג הזה אינם כפופים לחוק חובת מכרזים ובו תקנות בדבר העדפת תוצרת הארץ, זאת משום שמדובר בהליכים להקצאת רישיונות ולא בהליכים לרכישת מוצרים.  

 

בחוות הדעת שלה קבעה זילבר כי אמנם חוק חובת המכרזים לא חל על הליכים אלה, אך מותר למדינה להוסיף לתנאי המכרז גם ניקוד עבור מתמודדים שמבצעים רכש גומלין או כאלה שמספקים מוצרים תוצרת הארץ. עם זאת זילבר מבהירה כי רכש גומלין אינו יכול להוות תנאי סף להשתתפות במכרז משום שאינו חיוני להגשמת תכלית המכרז - הפעלת קווי תחבורה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x