$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

פוטנציאל מפוספס: מימון ההמונים לא הגיע לפריפריה

מחקר חדש חושף כי פרויקטים ממרכז הארץ גייסו יותר כספים במימון המונים מפרויקטים דומים מהפריפריה. עורך המחקר: "התקוות שמימון המונים יספק סיכוי שווה התבדו"

שחר אילן 08:4524.01.19

גם בפרויקטים של מימון המונים משתלם יותר להיות תל־אביבי: ככל שפרויקט מבוצע קרוב יותר לתל אביב, כך גדלים סיכוייו לגייס סכום גדול, בין היתר מכיוון שיזכה לחשיפה גדולה יותר, כך עולה ממחקר של ד"ר רועי דודזון מהחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה שנערך עבור מרכז חת לחקר התחרות והרגולציה במכללה למינהל.

 

 

 

המחקר בדק 276 פרויקטים שהשלימו את גיוס הכספים שלהם ב־2017 ו־2018. 61% מהפרויקטים עמדו ביעד הגיוס והיקף הגיוס הממוצע שלהם עמד על 34.6 אלף שקל. לצורך המחקר השתמש דודזון באשכולות הפריפריאליים של הלמ"ס שבודקים ריחוק מהמרכז.

מימון המונים (אילוסטרציה) מימון המונים (אילוסטרציה) צילום: Entrepreneur

 

 

מהמחקר עולה כי ההטיה לטובת המרכז קיימת כבר בשלב היזמות. 27% מהפרויקטים שגייסו מימון בתקופת המחקר ממוקמים באשכול של תל אביב ופרבריה, אף שרק 10% מאוכלוסיית ישראל מתגוררת שם, כלומר ייצוג של פי 2.7. לעומת זאת, באשכולות גיאוגרפיים 3 ו־5, שבהם יישובים בצפון ובדרום הארץ שבהם מתגוררים 29% מהאוכלוסייה, ממוקמים רק 15% מהפרויקטים. כלומר, תת־ייצוג של 50%. דודזון אומר ש"ייתכן שהנטייה נעוצה בהיכרות הרבה יותר של תושבים ממרכז הארץ עם שיטת המימון הזאת".

 

ההצלחה בגיוס נמדדה לפי היחס בין הסכום המבוקש לסכום שהתקבל. התברר שפרויקטים מסחריים וקהילתיים במרכז נהנים משיעורי הצלחה גבוהים משל פרויקטים שממוקמים בשוליים. בפרויקטים אלו, כל עלייה באשכולות הפריפריאליים - מאשכול 1 שהוא השולי ביותר ועד אשכול 10 של תל אביב ופרבריה - הביאה בממוצע לעלייה של 4.2% ביחס הגיוס. אחד מגורמי ההצלחה הוא פרסום אייטימים על הפרויקט באתרים ובלוגים. כל אזכור הביא בממוצע לתוספת של 4.5% ביחס הגיוס. כך נוצר מעגל סגור: פרויקטים במרכז נהנים מיותר סיקור וחשיפה מאשר פרויקטים בפריפריה ולכן גם מגייסים יותר מימון. בתחום הרשתות החברתיות, ככל שפרויקט ממוקם יותר במרכז הארץ, הוא זוכה לשיתופים רבים יותר בפייסבוק, מה שמחזק את יחס הגיוס עבורו.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x