$
בארץ

זילבר מחזירה את סוגיית רכש הגומלין למשרד התחבורה

לפי חוות הדעת ששלחה המשנה ליועמ"ש לבג"ץ, ניתן להחיל חובת רכש גומלין במכרזי אוטובוסים; זאת בניגוד לעמדת ועדת המכרזים של משרד התחבורה ולאחר עתירה שהוגשה בעניין

אמיתי גזית 19:4122.01.19

חוות דעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד דינה זילבר, שנשלחה היום (ג') לבג"ץ, פותחת מחדש את סוגיית רכש הגומלין שבו מחויבות חברות שזוכות במכרזים להפעלת קווי אוטובוסים, ומחזירה את תפוח האדמה הלוהט לוועדת המכרזים של משרד התחבורה.

 

 

 

בחוות דעתה קבעה זילבר כי המכרזים האלה יכולים להכיל תנאים לעידוד התעשייה המקומית - וזאת בניגוד לצעד שנקטה ועדת המכרזים של משרד התחבורה שלפני כחצי שנה ביטלה את ההעדפה לתוצרת הארץ ואת החובה לרכש גומלין שהוטלה על זוכות במכרזים. בעקבות ביטול זה עתרה התאחדות התעשיינים לבג"ץ. מצד שני, זילבר מגדירה קווים שיצמצמו את שיעור חובת רכש הגומלין שהיה נהוג בעבר.

 

שר הכלכלה אלי כהן שר הכלכלה אלי כהן צילום: יאיר שגיא

 

נראה כי במחלוקת בין היבואנים לתעשיינים המפסיד האמיתי הוא הציבור, שייאלץ להמתין עוד כמה חודשים עד שמשרד התחבורה יוכל להניע מחדש את המכרזים להפעלת הקווים.

 

על פי חוות הדעת של זילבר, ועדת המכרזים להפעלת קווי תחבורה ציבורית צריכה להתכנס בשנית לקבוע את המדיניות הממשלתית להעדפת תוצרת הארץ, אך בכפוף להנחיות שלה המצמצמות מאוד את היכולת להקנות יתרון לתעשייה כחול לבן.

 

המנכ"לים של המשרדים הרלבנטיים - אוצר, תחבורה, וכלכלה - יכונסו בשבוע הבא כדי לגבש נוסחה מוסכמת. נראה כי המתווה המתגבש יכיל חובה מופחתת לבצע רכש גומלין בשיעור של 15% מהיקף העסקה ולא 30% כפי שנדרש קודם לכן. בנוסף יינתן יתרון מסוים למתמודד כחול לבן.

 

 

שר האוצר משה כחלון שר האוצר משה כחלון צילום: צילום מסך שידור לע"מ

 

שר הכלכלה אלי כהן, שבאופן מסורתי משרדו מבקש לתמוך בתעשייה המקומית, רואה בהחלטתה של זילבר הישג, משום שהיא הפכה את החלטה ועדת המכרזים.

 

נראה כי גם שר האוצר משה כחלון תומך בהעדפת תוצרת הארץ ואף התבטא ברוח זו בביקור שקיים במפעלי הארגז ומרכבים בשבוע שעבר. עמדתו של כחלון הפוכה מעמדת הפקידות הבכירה במשרדו שגורסת כי העדפת התעשייה המקומית פוגעת בהליך התחרותי ומיקרת למדינה את עלויות הפעלת קוי האוטובוסים.

 

מהתאחדות התעשיינים נמסר כי "חבל שאחרי חודשים ארוכים בהם המדינה גוררת רגליים, תוך פגיעה אנושה בתעשיית האוטובוסים ופיטורי עשרות עובדים בפריפריה, שבנו לנקודת ההתחלה.

 

"אנו תקווה כי עד למועד ההחלטה בנושא תשכיל המדינה להשאיר על כנו את המצב אשר היה קיים בעשור האחרו ולשמור על העדפת תוצרת הארץ ורכש גומלין תעשייתי במכרזים ובהסכמי ההפעלה, כפי שהדין מחייב, וכפי שראוי שתנהג מדינה מתוקנת״.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x