שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

רגע לפני ההפרטה, נמל חיפה רושם עלייה של 56% ברווח הנקי

בנמל מגבשים בימים אלה מכרז להפרטת הפעילות, ומנתוני המכרז שהגיעו לידי כלכליסט עולה כי הנמל רשם ב־2018 רווח של 150 מיליון שקל

ליאור גוטמן 08:2422.01.19

נמל חיפה החל לגבש מכרז לקראת הפרטת הפעילות, ומנתונים ראשוניים מהמכרז שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי הנמל צפוי לסיים את 2018 עם רווח נקי של כ־150 מיליון שקל. מדובר בשיפור של כ־56% לעומת הרווח נקי ב־2017, שעמד על כ־96 מיליון שקל.

 

 

עוד עולה מהנתונים במכרז כי הכנסות הנמל ב־2018, המגיעות מטיפול במכולות, רכב ומטען כללי, צפויות להסתכם בכ־910 מיליון שקל - עלייה של כ־11% לעומת הכנסות של כ־819 מיליון שקל שנרשמו ב־2017.

 

בסביבת הנמל מייחסים את השיפור בתוצאות לשורת מהלכים תפעוליים, כמו גם לשקט התעשייתי ששרר שם במהלך השנה החולפת. ב־2018 שונעו לנמל וממנו כ־221 אלף מכולות באמצעות רכבת ישראל, עלייה של 13% ביחס ל־195 אלף המכולות ששונעו ב־2017, ו־32% ביחס ל־167 אלף מכולות ב־2016.

 

גם בהגעה דרך הים נרשמה עלייה במספר המכולות, מכ־799 אלף שהגיעו ויצאו מהנמל ב־2017 לכ־918 אלף מכולות ב־2018 - עלייה של 15%. בתוספת הטיפול במכולות ריקות ובשינוע של מטענים, ב־2018 טיפל הנמל בכ־1.464 מיליון מכולות לעומת כ־1.34 מיליון מכולות בתקופה המקבילה ב־2017, עלייה של כ־9.2%.

 

בהנהלת הנמל טוענים שהם יובילו השנה בכמות המכולות בהשוואה לנמל אשדוד, שסבל משורה של עיצומים ושביתות שהדירו חברות ענק מהמקום. חברות אלו חוששות מהתמודדות עם התזזיתיות של ועדי העובדים השונים הפועלים בנמל, עד למצב שבקיץ האחרון כמה חברות ענק נטשו את אשדוד לטובת פריקת מטענים בחיפה.

בדצמבר האחרון נחתמה רפורמה בנמל חיפה, שתוביל עם השלמתה להפרטתו של נמל שני בישראל. בימים אלה שוקדים בנמל על מכרז למציאת גורם עסקי שייקח על עצמו את תפעולו המלא של הנמל, שצפוי להתקיים אחרי הבחירות.

 

ההפרטה הראשונה בתחום נרשמה בסוף 2012, אז האחים נקש לקחו לידיהם את פעילות נמל אילת. בחודש שעבר, רגע קצר לפני שנודע על פיזור הממשלה, שר האוצר משה כחלון ושר התחבורה ישראל כץ חתמו מול ההסתדרות, הנהלת הנמל וועד העובדים על הרפורמה, שבמסגרתה כאמור יימכר תפעול הנמל למשקיע בתמורה להשקעה של כמיליארדר שקל בשיפור ושדרוג הציוד שם.

 

כמו כן, הרפורמה תצמצם את מצבת כוח האדם בנמל מכאלף איש כיום לכ־700 לאחר יישומה. הצמצום יתבצע באמצעות תוכנית פרישה של כ־200 עובדי דור א', בעלות של כ־2.8 מיליון שקל לעובד, לצד הוצאת מחלקת הים (נתבים), שמונה כ־100 איש, לאחריות חברת נמל ישראל.

 

בתמורה לצמצום, המדינה הבטיחה לעובדים שיישארו בנמל חסינות מפיטורי התייעלות לתקופה של 10 שנים, לצד רשת ביטחון של עד 70% מפרמיות השכר לאותה תקופת זמן.

 

נמל חיפה נמל חיפה צילום: רויטרס

 

אף שנמל חיפה רושם רווחים ועלייה בהיקפי הפעילות, הוא צפוי להתמודד בקרוב עם תחרות מצד נמל חדש שנבנבה בימים אלה בחיפה ושאמור להתחיל בפעילות בעוד כשנתיים. את הנמל החדש תפעיל חברת SIPG הממשלתית הסינית, שזכתה במכרז הממשלתי להפעלת הנמל החדש לתקופה של 25 שנה. נמל זה, שיפעל בלי ועד עובדים, ועם הגב של הממשלה הסינית, צפוי לייצר לנמל חיפה הוותיק תחרות עזה - והרפורמה אמורה להבריא את הנמל ולייצב אותו תפעולית ופיננסית לקראת תחרות זו.

 

"להיות המובילים בישראל גם בכמות המטענים וגם ברמת השירות הוא שילוב שאפשר להיות גאים בו", אמר אתמול מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן. "דבקות בשקט תעשייתי וביצועים טובים הם תנאים הכרחיים למציאת שותף אסטרטגי".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x