שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

מה נסגר עם שוק הטלוויזיה: היום שבו השחקניות הוותיקות יאבדו את הבכורה מתקרב

מאז שסלקום ופרטנר החלו להציע שירותי טלוויזיה, yes ו־HOT סובלות מנטישת מנויים. הן עדיין שולטות בשוק, אך בקצב הזה העתיד לא נראה ורוד

עומר כביר 06:5431.12.18
בסוף 2014 חווה שוק הטלוויזיה מפץ כשחברת הסלולר סלקום הכריזה על השקת סלקום TV, ובכך קראה תיגר על הדואופול של yes ו־HOT. באמצע 2017 נכנסה לשוק הטלוויזיה חברת סלולר נוספת — פרטנר. שתי השחקניות הקטנות הצליחו לגייס מנויים רבים ולנגוס בנתח השוק של שתי השחקניות הוותיקות. המגמה הזו נמשכה ב־2018 ובכך התקבלה ההוכחה שנטישת הלקוחות את yes ו־HOT לטובת סלקום ופרטנר לא היתה תוצאה של הייפ זמני, אלא של תהליך שינוי עמוק שנמצא רק בראשיתו.

 

 

 

כשבוחנים את נתוני הרבעון השלישי של השנה בהשוואה לרבעון המקביל ב־2017, ניתן לראות שסלקום ופרטנר המשיכו לצמוח בשיעורים מרשימים: סלקום צמחה ב-38.3% ל-213 אלף מנויים ופרטנר זינקה ב-657.1% ל-106 אלף מנויים. במקביל הוט ויס איבדו יותר מ-2% ממצבת המנויים שלהן כל אחת, ומספר המנויים ירד ל-777 אלף ו-584 אלף בהתאמה (נתוני הוט, שהפכה בספטמבר לחברה פרטית, מתייחסים לרבעון השני). זאת, בשעה שמספר המנויים בשוק גדל ב-2.4% ל-1.68 מיליון. כתוצאה, נתח השוק המשותף של פרטנר וסלקום עלה מ-15% בשנה שעברה ל-19% השנה, בעוד זה של הוט ויס ירד מ-85% ל-81%.

 

העלייה החזקה במספר המנויים של סלקום ופרטנר מבטאת את העובדה ששתי החברות מספקות מענה אמיתי לצרכים של הציבור, שרוצה שירות זול ורזה שניתן לצפות בו בערוצים המרכזיים, ולקבל חוויית צפייה עדכנית ששמה דגש על VOD והקלטות ולא על צפייה ליניארית. המענה הזה הצליח למשוך לפרטנר ולסלקום "חותכי כבלים" — צרכנים שוויתרו בעבר או מעולם לא התחברו לשירותי טלוויזיה בתשלום. מדובר בהישג משמעותי שמתאפשר גם בזכות העובדה שאין צורך בתשתית מיוחדת כמו כבלים או צלחת לוויין כדי ליהנות מהשירותים של פרטנר וסלקום, מספיק רק חיבור לאינטרנט המהיר.

 

 

הציבור רוצה שירות זול ורזה שניתן לצפות בו בערוצים המרכזיים, ולקבל חוויית צפייה עדכנית ששמה דגש על VOD והקלטות הציבור רוצה שירות זול ורזה שניתן לצפות בו בערוצים המרכזיים, ולקבל חוויית צפייה עדכנית ששמה דגש על VOD והקלטות

 

 

המגמה הזו גם מסמנת את כישלון מאמצי הבלימה של yes ו־HOT, שהחלו להציע בשלהי 2017 שירותים מוזלים ומצומצמים (yes באמצעות המותג סטינג TV ו־HOT באמצעות שיתוף פעולה עם רמי לוי). אם היתה היענות, היא לא היתה גדולה מספיק כדי לעצור את נטישת המנויים. אולי ההצעות של החברות לא היו אטרקטיביות מספיק, ואולי המיאוס משתיהן היה גדול מכדי שהציבור יתפתה להצעות האלו.

 

עם זאת, עוד מוקדם להכריז על מיטוט ההגמוניה של yes ו־HOT. נתח השוק המשותף שלהן, נכון לרבעון השלישי של השנה, עומד על 81%, זאת לעומת נתח שוק של 85% בתקופה המקבילה ב־2017. אבל אם המגמות הנוכחיות יימשכו — כלומר, אם פרטנר וסלקום יספקו חבילות ושירותים מוצלחים ו־yes ו־HOT לא יפתח אסטרטגיות בלימה מתאימות — היום שבו נתח השוק שלהן יירד אל מתחת ל־50% יגיע.

 

כל התהליכים האלו מתרחשים במקביל לצמיחה מואצת של פעילות נטפליקס בישראל. לפי דו"ח האינטרנט של בזק, שיעור החדירה של שירות הסטרימינג זינק מ־7% בשנה שעברה ל־18% השנה. הזינוק הזה, במקביל לצמיחת שוק הטלוויזיה, מעיד על כך שלא היה מקום לחשש שלפיו נטפליקס ודומותיה יאיימו על השחקניות המסורתיות. מסתבר שבעבור הלקוח הישראלי, נטפליקס היא שירות משלים ולא תחליף לשירותי הטלוויזיה. אמנם יש בה מבחר עצום של תכנים איכותיים ומבוקשים, אבל הציבור עדיין רוצה את הערוצים המקומיים ואת התכנים המקוריים בעברית שלא זמינים בשירות. השחקניות עצמן מבינות את זה טוב מאוד ולשתיים מהן — פרטנר ו־HOT — יש שיתוף פעולה כלשהו עם נטפליקס.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x