$
בארץ

נמל אשדוד הגדיל את תוכנית ההשקעות ב-65% למיליארד שקל

במסגרת התוכנית אושר שדרוג והתאמת רציף 21 לקליטת מגה אוניות, שנושאות 18 אלף מכולות. כמו כן, אושרה תוכנית להקמת טרמינל גרעינים עם מסוע חדש בעלות של 220 מיליון שקל. בתוך כך, הוועדים מתנערים מהסכמות עם משרד התחבורה

ליאור גוטמן 16:5530.12.18

נמל אשדוד עבר בסופ"ש האחרון את אחד התקופות ההפכפכות בתולדותיו, עם השקעות עתק מצד אחד ועם פיצול חמור בנציגות העובדים שעובדת מול הממשלה מצד שני.

 

בצד של ההשקעות, ל"כלכליסט" נודע שדירקטוריון הנמל הגדיל את תוכנית ההשקעות המתוכננת שם בקרוב ל-65%, מ-613 מיליון שקל במקור ליותר ממיליארד שקל, כאשר כל המימון יגיע ממקורות הנמל בלבד. במסגרת התוכנית אישר הדירקטוריון להוציא לפועל תוכנית לשדרוג והתאמת רציף 21 לקליטת מגה אוניות, כלומר כאלו שיקלטו לראשונה בישראל אוניות שנושאות 18 אלף מכולות. עד היום עגנו בישראל אוניות עם קיבולת של עד 14 אלף מכולות, כאשר עוד הוחלט שהשדרוג יחל ב-2019 ויבוצע על ידי חברת נמלי ישראל.

 

 

 

בנוסף אושרה התוכנית הוותיקה להקמת טרמינל גרעינים עם מסוע חדש ובעלות של כ-220 מיליון שקל. העדר המסוע פגע עד היום ביכולת יבואנים לפרוק מטעני חיטה, סויה ומזון לבקר ועוף, וההמתנות של האוניות הללו מחוץ לנמל ארכו לעיתים עד 14 יום כאשר עלות העיכובים בפריקה גולגלה על הצרכן במחירי הגבינות עוד אושר תקציב השקעות בהיקף של כ-190 מיליון שקל לשדרג ולחדש את הציוד המכאני והתפעולי של החברה. כלל המהלכים הללו אמורים להכין את הנמל לתחרות שתפתח שם עוד שנתיים, בשעה שהנמל הפרטי החדש יופעל על ידי TIL השוויצרית עם חשש לכרסום כבר בהכנסות הנמל האשדוד הקיים.

 

יצחק בלומנטל מנכ"ל נמל אשדוד יצחק בלומנטל מנכ"ל נמל אשדוד

 

אף אחד לא מייצג את הנתבים

 

אולם בעוד דירקטוריון החברה מקצה מיליארד שקל לשדרוג חברת הנמל, שלושה ראשי ועדים שיגרו מכתבים בהולים לשר התחבורה ישראל כץ שם הם מזהירים בפניו שכל נציגות ועדים שהופיעה ותופיע מולו אינה מייצגת אותם ולכן אל לו להבטיח הבטחות סרק.

 

שלושת המכתבים, שהגיעו לידי "כלכליסט", ממוענים לשר ישראל כץ והם חתומים על ידי ועד תצפית ים, ועד הנתבים וועד קציני הגוררות, עם עותקים למנכ"לית המשרד קרן טרנר וליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. הנוסח הכללי שלהם אינו אחיד, אבל השורה התחתונה היא אחת: ככל שאתה נפגש בשבועות האחרונים עם נציגים שמתיימרים לייצג את מחלקת הים בנמל, דע לך שהם מייצגים את עצמם בלבד, כאשר מבחינת שלושת הוועדים הגורם היחיד שמוסמך לדבר הוא יו"ר ההסתדרות ניסנקורן.

 

מחלקת הים היא אחת המחלקות החשובות בנמל ולמעשה משמשת כ"שיבר" הרשמי שלו. בלעדיה אוניות לא יוכלו להכנס או לצאת לנמל, גם אם אין עיצומים על הרציף עצמו. לפני כשבועיים נחתם הסכם הפרטה בנמל חיפה שם נקבע שמחלקת הים של חיפה תעבור לחזקת חברת נמלי ישראל, אולם בשבוע שעבר נפגש השר כץ עם עובדי הנמל שם חלק מהם ביקשו ממנו שלא לעבור הפרטה אלא להשאר חברה ממשלתית.

 

מה שלא דווח בתקשורת הוא שהשר התריע בפני נציגי הוועדים שנכחו בפגישה שלו אולי אין בעיה, אבל בכל מקרה בשנת 2020 רשות החברות מתכננת שם הנפקת מניות מיעוט למשקיע חיצוני בהיקף של עד 49%, מה שאומר שגם אם הנמל ישאר חברה ממשלתית הוא בכל מקרה מיועד לקבל "בעל בית" שיעבוד במשותף למדינה תוך שנים ספורות. ההצהרה הזו של השר הובילה כאמור את שלושת הוועדים האמורים לשגר אליו מכתבי אזהרה שלא יבטיח כלום למי שמייצג לכאורה את הנמל מטעם עצמו, ולכן כל דיון בנושא - שנכון לעכשיו תקוע ולא מתקדם לאף מקום - חייב להתבצע מול ההסתדרות.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x