שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
דעות

אל תתנו לנו גנרלים

שחר איילון הוא דוגמה לחולי קשה שישראל מתקשה להיפטר ממנו: הצנחת גנרלים חסרי ניסיון עסקי לתפקידים בכירים. הפיטורים של איילון הם הזדמנות לחסל את התופעה ולמנות מנהלים ומנהלות מוכשרים מהמגזר האזרחי

גלית חמי 07:5818.12.18
הקריירה הקצרה של שחר איילון כמנכ"ל רכבת ישראל תהיה פרק שככל הנראה הוא ירצה לשכוח, ויותר ממנו ירצו לשכוח אותה מאות אלפי אזרחים, מצפון עד דרום, שתלויים מדי יום בשירותי הרכבת. איילון מותיר אחריו שנתיים של תקלות, השבתות, אי עמידה ביעדים והפסדים של מאות מיליוני שקלים. כשיחזור לביתו, קרוב לוודאי שהוא ימחק את הפרק הקצרצר הזה ברזומה שלו ויתנחם בקריירה ארוכת השנים שעשה והביאה אותו עד לתפקיד סגן מפכ"ל המשטרה, שממנו הוקפץ לדרגת רב טפסר ומונה לנציב כבאות והצלה.

 

 

 

 

שחר איילון שחר איילון צילום: דוברות רכבת ישראל

 

 

אבל לנו אסור לשכוח כל כך מהר את רב טפסר איילון. הוא דוגמא חיה לאחד החוליים הקשים שממנה מתקשה ישראל להיפטר כבר 70 שנה: הצנחת גנרלים לתפקידי ניהול בכירים. בעשרות שנותיה הראשונות של המדינה זו היתה כמעט מסורת, כשפוליטיקאים שיבצו אלופים וסתם גנרלים מיד עם פרישתם מהצבא לג'וב ניהולי עסיסי. לימים הנוהג אומץ בחום על ידי המגזר העסקי, כשאנשי עסקים חובבי דרגות אימצו גנרלים לצמרת החברות שבבעלותם, כמעט מתחרים ביניהם מי זכה באלוף הנוצץ מכולם. שורת כישלונות גרמה להם מזמן להתפכח והתופעה נדחקה לשוליים. כיום גנרלים הם לא יותר משמות נוצצים שמודבקים לסטארט־אפים שמחפשים בולטות. וגם זה לא תמיד עוזר, ע"ע הרמטכ"ל במיל' בני גנץ שהועמד בראש "הממד החמישי" רק כדי להיות שם כשהיא נסגרת.

 

אלא שבמגזר הממשלתי הנוהג עדיין מושרש. לפני כחצי שנה מונה אלוף במיל' נמרוד שפר למנכ"ל התעשייה האווירית – אחת היצואניות הגדולות במדינה. שנה וחצי קודם לכן מונה אלוף במיל' יואב הר־אבן למנכ"ל רפאל. בשני המקרים מדובר בחברות ענק, ובשני מנהלים שהוצנחו היישר מהמערך הצבאי. מוכשרים ככל שיהיו, אין להם ניסיון בניהול מערכת אזרחית עסקית, שההתנהלות בה אינה דומה כלל לזו שהכירו. נכון, היו ויהיו גנרלים שגם ללא ניסיון הצליחו להוכיח כישורים ולהצליח במגזר העסקי, אבל הם היוצאים מהכלל. ואם בחברות כמו רפאל או התעשייה האווירית נזק ניהולי עלול להתבטא בהפסד למדינה, הרי שברכבת ישראל, שמשרתת מאות אלפי אזרחים מדי יום, הנזק עשוי להיות רחב בהרבה. לשים את ההגה בידיים חסרות ניסיון זה הימור שמחירו עלול להיות כבד.

 

הפיטורים המתבקשים והלא מפתיעים של איילון צריכים לשמש צלצול השכמה לשרי הממשלה הממנים, לוועדות האיתור והאישור, לשופטים בדימוס ולדירקטורים בחברות: הגיע הרגע לשים סוף להצנחת גנרלים לכיסא המנכ"ל. יש באזרחות מספיק מנהלים ומנהלות עם ניסיון ראוי, ונכון שיעשו עבודה מצוינת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x