שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

בלעדי לכלכליסט

הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת נתקעה אצל החשכ"ל

לכלכליסט נודע כי רוני חזקיהו מעכב את חברת כביש חוצה ישראל מלקדם את פרויקט התחבורה. משרד האוצר: מתקיים בנושא דיון מקצועי

אמיתי גזית 08:2626.11.18

פרויקט התחבורה הגדול באזור הצפון - הקמת רכבת קלה בקו שבין נצרת לחיפה - עתיד להיעצר בחודשים הקרובים בעקבות התנגדותו של החשב הכללי במשרד האוצר רוני חזקיהו, לכך שחברת כביש חוצה ישראל תנהל את המכרזים להקמתו. גורמים הבקיאים בנושא אמרו ל"כלכליסט" כי להערכתם אם לא יימצא פתרון למשבר תוך חודשים ספורים - הפרויקט ייתקע.

 

לחזקיהו הכוח לבלום את הפרויקט משום שחתימתו על ההרשאה כי חברת כביש חוצה ישראל תהיה זרוע ביצוע של הממשלה לפרויקט הזה, היא תנאי לניהול המכרזים על ידי החברה.

 

 

עמדתו של חזקיהו מנוגדת להחלטת הממשלה מאוגוסט 2016 הקובעת שאת הפרויקט תנהל חברת כביש חוצה ישראל. על פי אותה החלטה החברה תתקשר עם זכיינים במכרז של שותפות ציבורית פרטית (PPP), בו הזוכה במכרז מממן את הקמת הפרויקט, מפעיל אותו למשך 20 שנה, בסיומן הוא מחזיר אותו למדינה. ההחלטה אף מציינת כי "יורחבו מטרות החברה כך שייקבע כי היא זרוע ביצוע של הממשלה להקמת קו רכבת קלה במטרופולין חיפה".

 

 

החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו. 6 מיליארד שקל היקף פרויקט הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו. 6 מיליארד שקל היקף פרויקט הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת צילום: עמית שעל

 

"צריך לפקח ולא לנהל"

 

על פי תקנות חוק חובת המכרזים הגדרה של חברה ממשלתית כזרוע ביצוע מחייבת אישור של 4 בכירים: מנכ"ל משרד רוה"מ, מנכל משרד האוצר, החשכ"ל, ומנכ"ל המשרד הרלבנטי, במקרה זה התחבורה. ללא הסכמה של ארבעתם, החברה לא תוכל לממש את החלטת הממשלה ולהוציא לפועל את המכרזים.

גורמים שונים טוענים כי חזקיהו הוא זה שמסרב להפוך את החברה לזרוע ביצוע של הפרויקט הזה משום שהוא מעדיף לרכז את הפרויקט, כמו פרויקטים אחרים, תחת כנפיו מתוך חוסר אמון בחברות הממשלתיות. "הוא רוצה לרכז אצלו הרבה כוח, חושב שהוא יודע הכל ושכח שהוא גוף מטה שצריך לפקח ולא להוציא מכרזים", אומר אחד הגורמים ל"כלכליסט". גם שר התחבורה ישראל כץ מעדיף להוציא את ניהול המכרזים ממשרד החשכ"ל, בטענה כי הפרויקטים שאנשי המשרד מובילים הם איטיים ומרובי בירוקרטיה.

 

היקפו הכספי המוערך של פרויקט הרכבת הקלה בין נצרת לחיפה הוא 6 מליארד שקל. ההכרזה על הקמתו היתה לפני כעשור אך תכנונו התעכב בשל מחלוקות על התוואי, בין היתר בין העיריות נצרת ונצרת עילית. בתחילת השנה התוכנית אושרה, ובמאי פרסמה חברת כביש חוצה ישראל מכרז לבחירת חברת ניהול לפרויקט.

 

מטרתו של הקו לחבר את תושבי מרחב נצרת לחיפה, והוא נועד להגשים כמה יעדים לאומיים, חברתיים וכלליים - בהם פיתוח ונגישות הפריפריה ופיתוח תשתיות בחברה הערבית. אורכו של הקו יהיה 41 ק"מ והוא יעבור גם בקרית אתא ושפרעם. הקו עתיד להיחנך ב־2025 ובשעות השיא ישרת כ־11 אלף נוסעים בשעה.

 

ממשרד התחבורה נמסר כי "בהתאם להחלטת הממשלה הועבר הפרויקט לטיפול חברת כביש חוצה ישראל. אלא שהחשב הכללי במשרד האוצר חולק על החלטת הממשלה לאפשר לחברת כביש חוצה ישראל להיערך למכרז, ומבקש במקום זאת לנהל בעצמו את המכרז. משרד התחבורה נאמן להחלטת הממשלה ומצפה מהחשב הכללי לאפשר את ההליך שיאפשר את קיום החלטת הממשלה כרוחה וכלשונה".

 

הדמיית הרכבת הקלה מחיפה לנצרת הדמיית הרכבת הקלה מחיפה לנצרת צילום: יח"צ

 

 

"יש כלים למימוש הפרויקט"

 

גורמים בסביבתו של החשכ"ל מסבירים כי הוא מאמין בכך שצריך להיות מוקד ידע אחד בתחום מכרזי ה־PPP, אך מבהירים כי אין כוונה לעכב את הפיכת חברת כביש חוצה ישראל לזרוע הביצוע של הפרויקט. לטענתם לחברה עוד נותרה עבודה תכנונית מרובה שהיא יכולה לעשות עוד לפני ההכרזה עליה כזרוע ביצוע.

 

"לחברה הועמדו הכלים והאמצעים הנדרשים למימוש הפרויקט", נמסר ממשרד האוצר, "ובכלל זה מימון להקמת מינהלת ייעודית לפרויקט ועיבוי כוח האדם המקצועי התומך בחברה. בנוסף תוקצבה החברה בהיקף של מאות מיליוני שקלים לטובת מכרזי הניהול והתכנון לפרויקט. לאחרונה התקבלה פניית משרד התחבורה בבקשה להכריז על חברת חוצה ישראל כזרוע ביצוע לעניין הרכבת הקלה, והחשב הכללי לא מתנגד לבקשה זו. בימים אלה מתקיים דיון מקצועי לשם יישום ההחלטה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x