$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

התאחדות הבונים לממשלה: "שנו תנאי המכרז לשני הקווים החדשים של הרכבת הקלה"

נשיא התאחדות בוני הארץ שיגר מכתב חריף לישראל כץ ומשה כחלון, בו הוא מפציר בהם לשנות את תנאי המכרזים לקווים החדשים של הרכבת הקלה, שהיקפם 29 מיליארד שקל, כך שלא ידירו חברות ישראליות: "פגיעה כלכלית ואסטרטגית אנושה"

ליאור גוטמן 07:0025.11.18

כוונת המדינה לתת עדיפות לחברות בנייה זרות בהקמת שני קווי הרכבת הקלה בתל אביב מדירה שינה מעיני השחקנים החזקים בשוק. נשיא התאחדות בוני הארץ רוני בריק שלח ביום חמישי האחרון מכתב בהול לשר התחבורה ישראל כץ ולשר האוצר משה כחלון, בו הוא מבקש מהשניים לשנות את רוע הגזירה.

 

"אנו עומדים בפתחם של שני פרויקטים ענקיים בתל אביב, באם תתקבל החלטת נת"ע לקבוע בפרויקט לאומי תנאי סף כגון המתואר לעיל (חובת ניסיון בקידוחים בקרקע רוויית מים וחובת אחזקה לפחות 51% מכל פרויקט ‑ ל"ג), היא תביא בהכרח לכך שחברות ישראליות יפסיקו לצבור ידע וניסיון בתחום חשוב כל כך לפיתוח תשתיות בישראל וכן יאבדו כל תמריץ לתחרותיות ומצוינות המתבססות על הידע הרב שצברו", כתב בריק.

 

 

בהתאם לכך, הוא מבקש מהשרים: "שימו קץ להתנהלות הפוגעת פגיעה כלכלית ואסטרטגית אנושה במשק הישראלי, ובחנו את ההחלטות בעניין בשנית", לשון המכתב.

בשבוע שעבר נחשף ב"כלכליסט" שמכרזי הענק בהיקף של כ־29 מיליארד שקל לבניית שני קווי הרכבת הקלה החדשים בתל אביב ‑ הקו הירוק והקו הסגול ‑ עלולים להדיר חברות ישראליות על ידי הצבת שני תנאי סף מגבילים. הראשון הוא חובת ניסיון בקידוחים בקרקע רוויית מים ‑ תנאי סף שאין לאף חברה פעילה מקומית. התנאי השני הוא שהחברות הזרות יחזיקו בלפחות 51% מכל פרויקט, מה שהופך למעשה את החברות הישראליות לקבלניות משנה.

 

בסביבת נת"ע טוענים שמדובר בפרויקט ייחודי, ולכן חובה על הקבלנים להציג ניסיון בקידוחי קרקע מסוג זה, מה גם ששותפות בין חברות ישראליות לזרות אינה מעניקה יתרון בשטח, משום שבפועל כל חברה מחלקת לעצמה את העבודות שהיא רוצה לבצע.

 

בריק מצדו חושש מאבדן עבודה וצמצום משרות. הוא מזכיר במכתב ש"הפיכת החברות הישראליות לקבלניות משנה תהפוך עשרות חברות גדולות בישראל ואת עשרות אלפי עובדיהן לבני ערובה בידי חברות זרות, אשר ישרשרו את הצעתן הנמוכה לקבלנים הישראלים ובכך יפגעו באיכות הפרויקט, בהכנסותיהם ובהכרח גם בעובדיהם של החברות הישראליות".

 

לטענת בריק, ניתן לסמוך על חברות ישראליות שיסיימו את העבודה, גם כשהן לא התחילו אותה. "ניסיון העבר מלמד ולא למותר לציין כי בניגוד לדעה הרווחת אצל גורמי ממשלה, קיימות דוגמאות למכביר של חברות זרות שבאו לישראל, נקלעו לקשיים ולא סיימו את העבודה או ניהלו את העבודות בצורה רשלנית שהביאה לעצירת מגה פרויקטים (במיליארדי שקלים כל אחד מהם)", כתב בריק והדגיש כי "בכל אחד מהמקרים בו עוכבו או הוקפאו פרויקטים עקב קשיים של חברות זרות, נקרא לדגל הקבלן הישראלי לטובת השלמת הפרויקט".

 

לתפיסת גורמים בענף התחבורה, כץ וכחלון אמורים להתעקש על "עבודה עברית" ברמה גבוהה ככל הניתן, בוודאי במקרים שבהם לא מדובר בפועלי שטח בלבד אלא גם בהעסקת עשרות מהנדסים בעלי ידע מוכח.

 

הבעיה היא שמשרדי הממשלה מעוניינים להוציא את המכרזים כמה שיותר מהר על מנת להציב עובדות בשטח, ולכן קיימת אפשרות שהם ילחצו על נת"ע לצאת לדרך בכל מקרה, גם אם משמעות הדבר תהיה הדרה של חברות ישראליות מהעבודה. 

 

מנת"ע נמסר בתגובה, ש"תנאי הסף למכרזי נת"ע מגדירים את הידע והניסיון הנדרשים לביצוע העבודות המורכבות להקמת קווי הרכבת הקלה, על בסיס מקצועי ותוך אחריות לאיכות הפרויקט ובטיחותו. המכרז למינהור הקו הירוק בציר אבן גבירול בתל אביב נמצא בהכנה, ועתיד להתפרסם בעוד מספר שבועות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x