$
בארץ

ועדת הכספים אישרה תוספת של 60 מיליון שקל עבור המטוס לנתניהו

הוועדה גם החליטה לקצץ 90 מיליון שקל מפיתוח הנגב והגליל; הערכה: עלות רכישת המטוס, הסבתו, ואחזקתו למשך 5 שנים תעמוד על 580 מיליון שקל. ח"כ רוזנטל: "אפשר לקנות מטוס לרה"מ אך אי אפשר להפוך אותו לעגל זהב מעופף"; ח"כ מיקי לוי: "מה הטירוף הזה של המטוס הפרטי כמערכת הבריאות במצב אנוש"

צבי זרחיה 11:5005.11.18

ועדת הכספים אישרה הבוקר (ב') את הגדלת התקציב של מטוס ראש הממשלה בנימין נתניהו ב-60 מיליון שקל. באותה פנייה תקציבית שכלל הסטות של מאות מיליוני שקלים, הוחלט לקצץ 90 מיליון שקל מפיתוח הנגב והגליל.

 

 

  

הקואליציה ערכה גיוס כללי של ח"כים להשגת רוב ובין היתר הגיעו להצבעה יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם, קודמו ח"כ דוד ביטן, שאינם חברים בוועדה. יועצת רה"מ לקשר עם הכנסת רבקה פאלוך התרוצצה באולם הדיונים כדי לגייס את הרוב.

 

בתום דיון סוער הצביעו 6 ח"כים מהקואליציה בעד ההצעה, מול 5 ח"כים מהאופוזיציה שהתנגדו. לאולם הישיבות נכנס מגיש הטלוויזיה גיא מרוז שמחה על קיצוצים בתקציבי הבריאות. יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הורה להוציאו מאולם הישיבות.

 

בתשובה לשאלתו של ח"כ מוסי רז (מרצ) כמה עלה עד כה המטוס של רה"מ השיב דדי כהן, נציג אגף התקציבים באוצר, כי מדובר בעלות של 327 מיליון שקל לקופת המדינה.

 

בתשובה לשאלות הח"כים השיבה דרורית שטיינמץ, מנהלת אגף התקציבים במשרד רה"מ, כי העלות הכוללת של רכישת המטוס, הסבתו, ואחזקתו למשך 5 שנים היא 580 מיליון שקל. לדבריה, לא נפרצה מסגרת התקציב.

 

עוד אמרה כי הקבינט אישר רכישת המטוס. משרד הביטחון הוא הגורם המופקד על יישום הפרויקט, שיצא להליך מכרזי שבו זכתה חברה שמבצעת את הפרויקט. מסגרת הפרויקט נדונה בוועדת חוץ וביטחון ואושרה. שטיינמץ הדגישה כי "אנו מיישמים את אבני הדרך בפרויקט. המכרז כלל רכישה, הסבה, ותחזוקה שוטפת של הפרויקט למשך 5 שנים. העלות כוללת נדבך שלם שלא משלמים כי המטוס עדיין לא פעיל".

 

יו"ר הוועדה משה גפני ביקש משטיינמץ להגיש לוועדה מסמך שמפרט את עלויות המטוס עד כה כולל עלות השיפוצים.

 

בנימין נתניהו שרה נתניהו. בינתיים במטוס אל על בנימין נתניהו שרה נתניהו. בינתיים במטוס אל על צילום: רויטרס

 

 

מטוס "עגל הזהב"

 

באופוזיציה מתחו ביקורת על הקצאת הסכומים וטענו שיש חריגה מהחלטות הקבינט לתקצוב המטוס. ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) אמר: "ראיתי את המטוסף וכל הבקשה לא נוגעת לסוגיות ביטחוניות, אלא התוספת היחידה שנדרשת למנגנון הפאר והנוחות. זה יהיה מטוס 'עגל הזהב'. זה חצוף. אפשר לקנות מטוס לרה"מ אך אי אפשר להפוך אותו לעגל זהב מעופף. חברי כנסת מהקואליציה מרכינים את ראשם מבושה כי רה"מ רוצה ציפויי זהב במטוס שלו".

 

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר כי "המטוס כבר עומד מעל שנה וחצי ועושים את עיצוב הפנים. משהו לא בסדר. אם רה"מ נוסע 30 פעמים בשנה. ניתן לשכור מטוס במיליון שקל שיחכה לו בכל שדה תעופה. האחזקה השנתית של המטוס מכסה 30 נסיעות. מה הטירוף הזה של המטוס הפרטי כשמשרד הבריאות מתריע שהמערכת במצב אנוש. אין כסף לקשישים אבל למטוס יש כסף".

 

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) אמרה כי "זה בזיון - כסף לשיפור תנאי המחייה של הקיסר העליון. הביזיון של ניהול התקציב פוגע באזרחי ישראל. מאות מיליוני שקלים נלקחים מהחינוך, הרווחה ומאוכלוסיות מוחלשות לטובת שיפור תנאי המחיה של הקיסר העליון ראש הממשלה ומשפחתו. אלה סדרי העדיפויות של מי שקרא לתושבי קריית שמונה "משועממים", ושמחרים את יישובי עוטף עזה כשהם תחת מתקפה. ממשלה רצינית לא היתה מתייחסת כך לכספי המיסים שאזרחיה עובדים בשבילם ולחיים שלהם".

 

גפני אמר שברכישת המטוס יש היגיון כי הכוונה היתה שגם הנשיא, שרים בכירים, ואישים נוספים יטוסו במטוס. "לא צריך לדבר בלהט כל כך. אם ביבי לא היה רה"מ הלהט היה נמוך". רוזנטל השיב: "המטוס לגיטימי. הפאר שלו לא לגיטמי".

 

ח"כ מוסי רז דרש לדעת כמה עולה נסיעה של רה"מ לחו"ל. ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) הוסיף כי "אין שום ספק שוועדת הכספים לא יכולה להיות חותמת גומי להוצאה שלא ברור מהי. יש פער אדיר בין התכנון לבין הביצוע. בהתחלה דובר שעלות המטוס 400 מיליון שקל, אחר כך, הופחתה העלות ל-200 מיליון שקל. מאוחר יותר גדלה העלות ל-360 מיליון שקל. באחרונה פורסם שעלות המטוס תגיע ל-580 מיליון שקל. אנו רוצים להבין מה המקור של הגידול הדרמטי בעלות המטוס. תמיד מסבירים לנו שהעלות היא בשל מערכות טכנולוגיות מתוחכמות. אם זה כל כך סודי - בואו נקים ועדה חסויה שתבדוק זאת".

 

שפיר הוצאה מהוועדה בכוח

 

ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) אמר לגפני: "הצליחו להפיל אותך בפח, ואת הציבור הישראלי. במקום לומר בהתחלה מה העלות הם עשו זאת טלאי על טלאי וכל פעם מוסיפים עוד כסף למטוס. מדובר במסע הונאה במקום לומר לציבור את האמת שעלות המטוס תגיע לכ-600 מיליון שקל". חסון קרא לגפני לדרוש מהממשלה מידע כמה עולה המטוס באמת".

 

גפני השיב כי "אין שום דבר שעובר מתחת לרדאר. המעלות לרכישת המטוס גוברות על החסרונות".

 

יצוין כי במסגרת הפנייה התקציבית גם הוגדל תקציב הנסיעות של נתניהו לחו"ל ב-48 מיליון שקל, ותקציב האבטחה ב-14 מיליון שקל.

 

לאחר ההצבעה הוציא גפני את שפיר מהוועדה לאחר שהמשיכה בשאלות וקבלה על כך שהאוצר כורך הרבה פניות תקציביות בבת אחת. גפני עצר את הישיבה עד לצאתה של שפיר. שפיר התפרצה לעברו: "אם אני לא יכולה לשאול שאלות אתה מייתר את תפקיד את הוועדה". הסדרנית הוציאה את שפיר בכוח מהאולם.

 

ממשרד ראש הממשלה נמסר: "אין חריגה במסגרת התקציב כפי שנקבעה ואושרה ע"י הקבינט. התקציב כולל את רכישת המטוס, הסבה לצרכים הביטחוניים הנדרשים כולל מערכות מתקדמות וכן תפעול שוטף ל-5 שנים. ההחלטה על רכישת המטוס היא בהמשך לדו"ח ועדת גולדברג שבחן את כדאיות המהלך והחליט שרכישת מטוס תחסוך את מיליוני השקלים המוקצים לטיסות מדיניות. הדיון בוועדת הכספים היום הוא במסגרת מימוש אבן דרך נוספת שנקבעה בפרויקט ואין המשמעות לתוספת תקציב".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x