• תפריט
מחפשי עבודה

"אז תכל'ס, כמה אני ארוויח?" - כשדור ה-Z מגיע לראיון עבודה

הם לא מחכים בסבלנות לתשובה מהמעסיק ויצפו להתחיל לעבוד יום אחרי הראיון, הם פונים למנהלי הגיוס בפייסבוק ובווטסאפ ושואלים מה ייצא להם מהעבודה בארגון - מנהלי הגיוס 'מקטרים' על הדור הצעיר

מעין מנלה 11:0109.11.18

עובדים מדור ה-Z לא אוהבים לבזבז זמן. כשהם מגיעים לראיון עבודה הם לא יחכו בסבלנות להבין איפה הם עומדים ביחס לשאר המועמדים וישאלו כבר בדקות הראשונות כמה כסף הם ירוויחו. הם פחות פורמאליים ומצפים שיתקשרו איתם בדרך שהם רגילים - בצ'אט ויפנו גם למנהלות גיוס בלי בושה ברשתות החברתיות. כמי שצריכים פידבק מיידי הם לא ימתינו שבוע ליד הטלפון לתשובה ויצפו להתחיל לעבוד כבר תוך יום מהראיון. בסרטון יוטיוב משנה שעברה שהפך ויראלי מדגימים השחקנים מליסה טאקר וטום קתסיס עד כמה פערי הדורות הם גדולים בראיונות עבודה ומסתבר, מעדויות של מנהלי גיוס, שהמציאות דומה מאוד לפארודיה. דור ה-Z שמגיע לשוק העבודה משנה את כללי המשחק. 

 

"כמה זמן צריך לחכות להעלאה?"

חוסר הסבלנות של דור ה-Z והרצון להשתכר בכבוד מאפיין אותם בראיונות עבודה אבל גם בהמשך, אחרי שהם מתקבלים לעבודה. "אם אני עשיתי תפקיד זוטר במשך חצי שנה, אז הם לא מוכנים אחרי חודש וחצי להמשיך לעשות תפקיד שבו הם לא מרגישים השפעה. אני מבין אותם, אנחנו חיים במדינה שבה צריך כסף כדי לחיות ברמת חיים נורמאלית. הם רוצים שההתקדמות הכלכלית תהיה כמו ההתקדמות המקצועית אבל זה לא ממש מתקדם בהתאמה. הם מרגישים תוך זמן קצר שהם הבינו את העבודה השחורה ורוצים להתקדם לתפקיד היותר משפיע", אומר דויד גולן, מוביל צוות גיוס.

 

 

לדברי שירי בורא, מנהלת הגיוס בלאומי קארד בני דור ה-Z מחפשים תהליכים מקוצרים יותר – להתראיין היום ולהתחיל לעבוד כבר מחר. 

 

פונים למנהלת הגיוס בפייסבוק

המועמדים מדור ה-Z מגיעים עם ביטחון לשוק העבודה. יש להם דרישות כמו התפתחות בקריירה ופיתוח אישי, אומרת לילך אובנטל, מנהלת גיוס של LivePerson. "דור ה- Z מכיר בחשיבות התרבות הארגונית ומוותר על מערכת יחסים רשמית ופורמלית, הוא מחפש את המנהלים שיש לו חיבור איתם ורואה במגייסים ערוץ ישיר להשגת משרת חלומותיו. למועמדים מדור ה- Z אכפת מאוד מהתרבות הארגונית והם מגיעים לראיונות עבודה עם ידע ודרישות ספציפיות. זאת ועוד, הסטנדרט של מועמדים מדור ה-Z הוא גלובאלי וניכר כי המועמדים מרגישים יותר בנוח מול המגייסים והתקשורת הפכה למאוד לא רשמית. יש תחושה שלא מדובר בזלזול כי אם תקשורת אישית שמאפיינת את הדור כחלק מהגדרת העצמי. זה בא לידי ביטוי בשפה, בפרטים מאוד אישיים שמספרים המועמדים על עצמם ובהתנהלות הכללית". לדוגמה, מועמדים מנסים להגיע אליה דרך דף הפייסבוק האישי שלה. הם גם נותנים דוגמאות להטבות שהם מכירים מאירגונים כמו נטפליקס, פייסבוק וכד' ומצפים לתרבות ארגונית דומה.

"מה ייצא לי מהעבודה בארגון?"

בראיונות עבודה מועמדי דור ה-Z בוחנים מה ייצא להם מהעבודה בארגון, מה הם ירוויחו ואיך זה יקדם אותם, אומרת נגה גלוברמן, מנהלת הגיוס בחברת ההייטק לומניס. "מניסיוני תהליך חתימה על חוזה עבודה מול מועמדי דור ה-Z אורך זמן רב יותר שכן הם מאתגרים בשאלות הקשורות לפיתוח הקריירה שלהם בפן האישי, המקצועי והניהולי". היא מספרת על מועמדת ששאלה במהלך הראיונות מה מסלול הקידום הצפוי לה ומה לוח הזמנים הצפוי בחברה להתקדם לעמדה ניהולית. "הם מצפים מהמנהל המגייס ומצוות ה-HR לתשובות ברורות בהסתכלות קדימה".  

"אפשר להתחיל לעבוד כבר מחר?", דור ה-Z חסרי סבלנות גם בראיונות עבודה "אפשר להתחיל לעבוד כבר מחר?", דור ה-Z חסרי סבלנות גם בראיונות עבודה צילום: שאטרסטוק

 

מצפים לפידבק מיידי

דבר נוסף שמאפיין את דור ה-Z הוא שהם זקוקים לפידבק מיידי, ולכן הימים שבהם מועמדים המתינו ליד הטלפון שבועות לתשובת המעסיק נגמרו. הם מצפים שיתקשרו אליהם אחרי יומיים ומוכנים 'לעבור הלאה' מאוד מהר. במהלך העבודה עצמה, מוסר העבודה שלהם מתאים לעולם החדש, אומר גולן. הם צריכים פידבק יומיומי על כך פעולה שהם עושים מה שמאפשר למנהלים לתקן מאוד מהר את הטעויות. בנוסף, ההכרח להתעדכן כל הזמן דורש אופי מיוחד וזה מאוד מתאים לדור ה-Z ולעניין הפידבק המיידי. ללמוד כל הזמן דורש עבודה מאוד אינטנסיבית וסיזיפית.

 

"דברו איתי בווטסאפ"

בני דור ה-Z מצפים שתהליך הגיוס יהיה חדשני ונגיש ומתאים לחיי היום יום שלהם, אומרת בורא. הם רוצים שנתקשר איתם בפלטפורמות שבהן הם נמצאים במהלך היום כמו למשל ווטסאפ.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x