שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

תלונה למבקר המדינה: המוסד לביטוח לאומי מעכב תשלומים לעובדים

עו"ד המייצג עובדים של חברות בפירוק טוען כי תביעת חוב שמוגשת לביטוח הלאומי משולמת בפועל תוך 9-5 חודשי המתנה. לדבריו בקרוב עם כניסת החוק החדש לתוקף המצב צפוי להחריף משמעותית. הביטוח הלאומי: "גייסנו עובדים נוספים"

ענת רואה 17:2631.10.18

עו"ד אופיר רונן ,המייצג עובדים בהליכי חדלות פרעון, פנה בתלונה למבקר המדינה יוסף שפירא, נגד התנהלות המוסד לביטוח לאומי שלדבריו מעכב תשלומי גמלה לאלפי עובדים, כנראה מסיבה של חוסר בכוח אדם.

 

 

 

במכתבו טוען רונן שהוא פנה מספר פעמים בעניין למוסד לביטוח לאומי (הבל"ל) אך ללא הועיל, וכן הוא טוען כי אם כיום עומד זמן ההמתנה הממוצע לטיפול של הבל"ל בעובד על 5 חודשים לפחות, הרי שפרק הזמן עלול לגדול משמעותית בקרוב כשחוק חדלות פרעון החדש יכנס לתוקף.

 

הבל"ל מקבל מדי שנה בין 8,000 ל-10,000 תביעות חוב של עובדים שנגד החברה בה הם עבדו ניתן צו פירוק. במצב כזה הבל"ל אמור לשלם להם את הגימלה המגיעה להם. הנוהל הוא שמפרק החברה בודק את תביעות החוב של העובדים ומגיש אותן לאישור הבל"ל ואז העובדים מקבלים את התשלום המגיע להם.

 

לטענת עו"ד רונן, בתחילת 2014 פרק הזמן שלקח לבל"ל לשלם את הגמלה היה בסביבות חודשיים. בשל עומס שנוצר במחלקה נגרם פיגור במועדי התשלום שתפח לפרק זמן של למעלה מ-5 חודשים.

 

במכתב הוא טוען כי הובטח בעבר שיחול קיצור משמעותי אבל זה לא קרה. במכתב מובאות דוגמאות למשל נטען כי עובדי מכבי נתניה בכדורסל לא קיבלו את הגמלה למרות שחלפו למעלה מ-9 חודשים מאז שהוגשו תביעות החוב.  

עו"ד אופיר רונן עו"ד אופיר רונן

 

"מבדיקה שערכתי מול המענה הקולי במחלקה של הביטוח הלאומי.. הפיגור בתשלום הגמלה מגיע לכ6 חודשים לפחות ובאחד התיקים גם ל-9 חודשים", טוען רונן. לדבריו הבל"ל אף מסר דיווח כוזב לבית המשפט לפיו הפיגור בתשלום הינו בן 5 חודשים בלבד כאשר זה איננו המצב "יש לראות בחומרה רבה את הניסיון של המוסד לביטוח לאומי להציג מצג שווא בפני בית המשפט בניסיון להסתיר את חומרת המצב", הוא טוען.

 

לפי חוק חדלות פרעון החדש שיכנס לתוקף בספטמבר 2019 הביטוח הלאומי הוא שיבדוק את תביעות החוב של עובדי החברות ולא המפרקים של החברות. בכך יוטל על הביטוח הלאומי עומס נוסף לבדוק אלפי תביעות חוב בשנה.

 

עו"ד רונן טוען כי על מנת שהבל"ל יעמוד בנטל המוטל עליו בעקבות החוק החדש הוא יצטרך לקלוט ולהכשיר לפחות 20 עורכי דין במשרה מלאה או לחלופין להעסיק עשרות עורכי דין חיצוניים שיעשו זאת. אם כיום הבל"ל לא מצליח לעמוד בעומס ולבצע בזמן תשלומים, איך יהיה ערוך להתמודד עם הנטל הכבד יותר שיוטל עליו?

 

לפנייתו של רונן צורף העתק של אחד ממכתבי התשובה שקיבל מהמוסד לביטוח הלאומי לתלונותיו. כך באוקטובר 2017 הוא קיבל תשובה מבל"ל בה נאמר שאכן ישנו פיגור מסוים בטיפול בתביעות, פיגור הנובע ממספר סיבות ובין היתר מגידול משמעותית במספר התביעות המוגשות וכן העובדה שתביעות רבות מוגשות שלא בהתאם לנהלים ובצורה לא מסודרת, באופן שמאריך את משק הטיפול בהן.

 

בנוסף צורף למכתב העתק כתב טענות שהגיש הבל"ל לבית המשפט בחודש שעבר, במענה לתלונה של עו"ד רונן על עיכובים בתשלומים לעובדים. בכתב התשובה טען הבל"ל כי כידוע תחום חדלות הפרעון עבר תמורות רבות בשנים האחרונות וחל ריבוי משמעותי בהיקפי העבודה המטפלים, ולכן נטען כי למרבה הצער החל התחום לצבור תקופות של פיגור באישור ותשלום לתביעות החוב. "עניין זה הובא בפני הדרגים הבכירים ביותר במוסד ולאורך השנים האחרונות תוגבר התחום בעובדים נוספים".

מהמוסד לביטוח לאומי נמסר בתגובה לידיעה: "הביטוח הלאומי עושה כל מאמץ להתגבר על העיכוב בטיפול. החודש גויסו חמישה עובדים לצורך זה. כבר בעוד כשבוע הם יחלו לעבוד לאחר שיעברו הכשרה מקצועית בנושא".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x