• תפריט
בארץ

הקרב על המדרגות הנעות: הופסקו עבודות ברכבת הקלה

העבודות הופסקו עד שיתבררו בביהמ"ש הטענות של החברה שהפסידה במכרז. הזוכה מאיימת בעיכוב של שנה

ליאור גוטמן 08:1711.10.18

המאבק סביב מכרז המעליות והדרגנועים של הרכבת הקלה בתל אביב עולה מדרגה ועלול לעכב בשנה את ביצוע הפרויקט. ממסמכי בית משפט שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה שחברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) הוציאה לחברת שינדלר הוראה להפסקת העבודות, בשל בחינה מחודשת של המכרז בו זכתה לאספקת מעליות ודרגנועים.

 

 

 

המכרז האמור נסגר ביוני האחרון, אז נקבע שחברת המעליות שינדלר תהיה הספקית של 106 דרגנועים ו־63 מעליות שיותקנו ביותר מ־20 תחנות בקו הראשון של הרכבת הקלה בתל אביב (הקו האדום). על פי ההערכות, ההיקף הכספי של הפרויקט ינוע בין 120 מיליון שקל ל־150 מיליון שקל.

 

מאז הודעת הזכייה נשמעו טענות מצד החברה הפינית קונה, שהפסידה במכרז לשינדלר, על בעיות בהצעה שנבחרה, והיא עתרה לבית המשפט. בין טענותיה: חלק מהמעליות אינן עומדות בתנאי המכרז, וחלקן מעליות שלכאורה עברו שיפוץ ואינן "ציוד חדש".

 

 

 

 

"עיכוב של שנה תמימה"

 

חברת נת"ע שאחראית על הקמת מערכת הסעת ההמונים בתל אביב, החלה בבדיקה של העובדות, ועד שהן יתבררו היא הודיעה לבית המשפט שהוציאה לשינדלר הוראה להפסקת העבודות עם אפשרות - נדירה, אולם אפשרית - של ביטול המכרז. זאת אם וכאשר העובדות שקונה הפינית העלתה יתבררו כנכונות.

 

 

מנכ"ל נת"ע, יהודה בר און מנכ"ל נת"ע, יהודה בר און צילום: אריאל שרוסטר

 

מנגד, שינדלר הסבירה לבית המשפט מדוע העתירה דינה להידחות. לטענתה, "אין צורך להרחיב שעיכוב זכייתה של שינדלר במכרז, זו כמובן מטרתה העיקרית של העותרת קונה הפינית, תביא לעיכוב של שנה תמימה בביצוע הפרויקט". שינדלר רומזת שמאחר ואין ממש בטענות קונה, ומאחר ואי אפשר לצאת ולהיכנס לתחנת התת־קרקעיות ללא מעליות ודרגנועים, ומאחר והסאגה המשפטית תימשך חודשים ארוכים, הקו יושק לא בסוף 2021 כפי שנת"ע מתכננת אלא בסוף שנת 2022. "ההשלכות הכלכליות והציבוריות של עיכוב כזה תהיינה עצומות ומן הראוי לבחון האם יש לאפשרן בהתבסס על הבל פיו של מתחרה שאינו מרוצה מכך שהפסיד במכרז", אומרים בשינדלר.

 

הדיון בנושא נקבע ל־14 באוקטובר, אולם העובדות הן שאי אפשר לפתוח את הקו ללא מעליות ודרגנועים, ולפי נת"ע כרגע הוקפאו העבודות עד שיתבררו התלונות כולן.

 

טיסנקרופ פורשת בסוף

 

מכרז המעליות והדרגנועים של הקו הראשון של הרכבת הוא אחד הגדולים מסוגו. המכרז יצא לדרכו בסוף 2017 כאשר מאז פרסמה חברת נת"ע כ־18 הבהרות ותיקונים, מה שהוביל להגשת ערעור על ידי חלק מהמתמודדים על תקינותו לכאורה של ההליך.

 

ביהמ"ש ביקש במרץ האחרון שורת הבהרות כאשר אחת המתמודדות בו, היא טיסנקרופ הגרמנית, פרשה ממנו בישורת האחרונה מסיבה לא ידועה. ההערכות בענף התחבורה היו שהחברה מנסה להתחמק מרכש גומלין במסגרת החובות שיוטלו על הזוכה. עוד השתתפו במכרז קונה הפינית ואלקטרה הישראלית שניגשה עם אוטיס האמריקאית.

 

הקו האדום עצמו יחבר בין פ"ת, תל אביב ובת ים לאורך כ־24 ק"מ. הקו חציו עילי וחציו תחתי, כאשר מקור המימון שלו הוא תקציב המדינה בהיקף של כ־17 מיליארד שקל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x