$
בארץ

מפנה דרמטי: ביהמ"ש התיר את המשך עבודות הרכבת הקלה בשבת בבני ברק

ביהמ"ש קיבל את עמדת נת"ע, לפיה עצירת פעולות המינהור עלולה לסכן חיי אדם; זאת לאחר שאתמול הוציא צו מניעה זמני נגד ביצוע העבודות לבקשת עיריית בני ברק; הערב צפויה עצרת תפילה המונית במחאה על העבודות

ליאור גוטמן ושירות כלכליסט 16:1021.09.18

דרמה בעבודות הרכבת הקלה: בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל היום (ו') את עמדת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) כי עצירת פעולות המינהור, במסגרת עבודות הרכבת הקלה (הקו האדום) בבני ברק, עלולה לסכן חיי אדם והתיר את המשך הכרייה גם בשבת. זאת לאחר שאתמול הוציא בית המשפט צו מניעה זמני נגד ביצוע חלק מהעבודות, עליה ערערה נת"ע.

 

אלפים מתושבי בני ברק יצאו הערב לרחובות לתפילה המונים במחאה על עבודות הרכבת בהובלת העירייה. התושבים נקראו לצאת מתפילות השבת ולהתפלל את תפילת הערבית סמוך לאתר הרכבת תוך חסימת כבישים. המשטרה אישרה את הפגנת התושבים, ובין השעות 21:00-18:00 רחוב ז'בוטינסקי נחסם לתנועת כלי רכב בין צומת בן גוריון ברמת גן ועד רחוב היצירה, וכביש 4 באזור מחלף גהה.

 

עיון בפסק הדין של השופטת לימור ביבי מלמד שהנימוק העיקרי שלה לאישור ביצוע העבודות הוא שאלת פיקוח הנפש. לפי השופטת, שני הצדדים הגישו לבית המשפט נימוקים בעד ונגד ביצוע העבודות, אולם רק צד אחד - חברת נת"ע - הביא תימוכין לכך שהפסקת העבודות עלולה לסכן חיי אדם. "מאזן הנוחות נוטה באופן מובהק לעקרון קדושת החיים", מסכמת ביבי, ומזכירה את עבודות כריית המנהרות והצבת חומר מילוי בתוכן, והחשש שהתומכות יקרסו באם מישהו יפסיק את העבודות באמצע. השופטת מתחה ביקורת על עיריית בני ברק וכתבה כי היא לא הצליחה להפריך את הערכות נת"ע והמומחים מטעמה. העירייה הציגה מסמך של פיקוד העורף שטוען כי לא קיים חשש לקריסת מבנים לאורך תוואי הרכבת – אך הוא לא התייחס כלל לסוגייה של הפסקת העבודות וחידושן.

 

 

ההפגנות הערב ההפגנות הערב צילום: חגי דקל

 

חשש מבולענים

הצו הזמני הוצא אתמול לבקשת עיריית בני ברק, שטענה כי ההסכם שיש לה עם חברת נת"ע משנת 2012 קובע שלא יתבצעו עבודות בשבת. ברקע למהלך: שורת מחאות מצד תושבי בני ברק בגין מה שהם מכנים חילול שבת שלא לצורך. השופטת אירית קלמן-ברום החליטה אתמול למנוע עבודות מעל פני הקרקע בשבת ומועדי ישראל, כאשר עבודות מתחת לפני הקרקע מותרות. עם זאת יש לציין כי חלק מהעבודות התת קרקעיות דרושות השלמה גם מעל פני הקרקע.

עבודות הרכבת הקלה עבודות הרכבת הקלה צילום: שאול גולן

  

 

יצוין כי הכרייה באזור מתבצעת בקרקע רכה ורוויה מי תהום, ועצירה שלה עלולה לגרום להיווצרות בולענים מסוכנים. הקו האדום של הרכבת הקלה אמור לחבר בסוף 2021 את פתח תקווה לבת ים, דרך תל אביב, ועלות הקמתו כ-17 מיליארד שקל.

 

נת"ע מסרה אתמול בתגובה לצו המניעה כי היא "מקימה את הקו האדום לשירותם של מאות אלפי תושבים, ובהם תושבי בני ברק. כל העבודות מתבצעות על פי החוק ומתוך אחריות לבטיחות הציבור. עצירת מכונת כרייה בקרקע רכה ומתחת לציר תנועה מרכזי עלולה לגרום לקריסת הקרקע ולסכן חיים ורכוש. יצוין כי עבודת המינהור מתבצעת מתחת לפני השטח על ידי צוותים סיניים.

 

עצירת העבודות עלולה להתגלגל לפתחו של שר התחבורה ישראל כץ, שכבר עצר באוגוסט עבודות בגשר יהודית בתל אביב, שהיו מתוכננות לסוף השבוע, לאור מחאות חרדים. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x