• תפריט
בארץ

דו"ח החינוך של ה-OECD מוכיח שוב: הפער בין ישראל למדינות המפותחות הוא עצום

ההוצאה הלאומית של ישראל על מעונות יום ופעוטונים היא הנמוכה מבין מדינות ה-OECD; ההוצאה לתלמיד בבתי הספר היסודיים נמוכה ב-20% מהממוצע; ומספר התלמידים הממוצע בכיתה בחינוך היסודי עמד על 28 ב-2016, לעומת 23 במדינות המפותחות

שחר אילן 19:2111.09.18

ההוצאה הלאומית לתלמיד בגיל 0-3, כלומר במעונות יום ופעוטונים, היא הנמוכה מבין המדינות המדווחות ב-OECD ועומדת על 2,700 דולר לשנה בלבד שהם 22% בלבד מהממוצע בארגון. המדינה שממוקמת בדירוג במקום הלפני אחרון, אוסטרליה, מוציאה 7,100 דולר לתלמיד כלומר פי 2.6 מישראל. המדינה עם ההוצאה הגבוהה ביותר, נורווגיה, משקיעה 24.2 אלף דולר בחינוך של פעוט, כלומר פי 9 מישראל.

כך עולה משנתון החינוך של ה-OECD', "מבט לחינוך". שהתפרסם היום.

 

סיבה מרכזית לפער העצום היא העובדה שבישראל רוב מעורכת המעונות היא פרטית. גם במעונות הציבוריים חלק גדול משכר הלימוד משולם ע"י ההורים. יצוין עם זאת שלגבי רבות ממדינות ה-OECD לא קיימים נתונים. כמקובל בשנתונים בינלאומיים, הנתונים מתייחסים למספר שנים לאחור ובמקרה זה ל-2015, השנה הראשונה של ממשלת נתניה הנוכחית זאת, בשל הצורך להמתין עד לפרסום הנתונים במדינות עצמן ואז לאסוף ולעבד אותם.

 

למרות הרחבת חינוך החינם לגני הילדים מגיל 3 ומעלה, ההוצאה הלאומית לגילאי גני הילדים היא השנייה מהסוף בין המדינות המפותחות. בתחום זה מספר המדינות שיש עליהן נתונים גדול בהרבה. ההוצאה הלאומית בישראל לתלמיד גן עומדת על 5,000 דולר לתלמיד ורק צ'כיה עם 4,950 דולר אחרינו. ממוצע המדינות המפותחות עומד על 8,500 דולר.

 

בבתי הספר הפיגור התקציבי קטן יותר. ההוצאה הלאומית לתלמיד בית ספר יסודי עמדה ב-2015 על 8,000 דולר, 20% פחות מממוצע המדינות המפותחות שעומד על 10,000 דולר. לזכותה של ישראל ייאמר שהעלייה בהוצאה הלאומית לחינוך בין השנים 2011 ל-2015 שעמדה על 22% היתה הגדולה ביותר ב-OECD. זאת לעומת ממוצע של 5% בלבד במדינות המפותחות. הבעיה היא שחלק ניכר מהתוספת להוצאה הלאומית לחנוך מופנית לגידול הטבעי הגבוה בישראל, בעוד במדינות מפותחות אחרות הגידול נמוך ביותר או שהוא אף שלילי. לפיכך התוספת הריאלית לתקציב החינוך קטנה בהרבה.

 

גן ילדים גן ילדים צילום: ענר גרין

 

עוד עולה כי ההוצאה הלאומית למוסדות חינוך ירדה מ-5.8% מהתוצר המקומי הגולמי ב-2014 ל-5.5% בלבד ב-2015. עם זאת בשל מספר התלמידים הגבוה בישראל גם הנתון הזה מספיק כדי למקום את ישראל מעל ממוצע ה-OECD שעומד על 4.5%. ההוצאה הפרטית לחינוך בישראל עומדת על 1.1% מהתוצר המקומית הגולמי, כמו ב-2014, והיא גבוהה בהרבה מממוצע המדינות המפותחות שעומד על 0.8% בלבד ויותר מכפולה מממוצע האיחוד האירופי שעומד על 0.5% מהתמ"ג.

 

הנתונים ממחישים גם את פערי השכר העצומים בין מורים מתחילים לוותיקים. השכר של מורה מתחיל בבית ספר יסודי בישראל הוא מהנמוכים ביותר ב-OECD ועומד על 20 אלף דולר לשנה. ממוצע ה-OECD גבוה ביותר מ-60% ועומד על 32.3 אלף דולר. מורה ותיק בבית ספר יסודי בישראח משתכר לעומת זאת 51.5 אלף דולר בשנה, כמעט כמו ממוצע המדינות המפותחות העומד על 54.2 אלף דולר.

 

מספר התלמידים בכיתה בחינוך היסודי ב-2016 היה מהגבוהים במדינות המפותחות, 28 תלמידים בכיתה לעומת ממוצע OECD של 23 תלמידים בלבד.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x