$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

ברגע האחרון: נתקעה הרפורמה בנמל חיפה

ל"כלכליסט" נודע שראשי הנמל ביקשו מהמדינה ערבות לרכש תשתיות בהיקף של עד מיליארד שקל כחלק מהכנת הנמל הצפוני לתחרות בענף, אולם בקשתם נדחתה; לפי הנהלת הנמל, ללא הערבות הרפורמה לא תצא לפועל

ליאור גוטמן 07:1726.08.18

הרפורמה המיועדת בנמל חיפה נתקעה בדקה ה־90. ל"כלכליסט" נודע שראשי הנמל ביקשו מהמדינה ערבות לרכש תשתיות בהיקף של עד מיליארד שקל כחלק מהכנת הנמל הצפוני לתחרות בענף, אולם בקשתם נדחתה. על פי חישובים שנערכו בשבוע שעבר בהנהלת הנמל התברר שללא הערבות הרפורמה לא תצא לפועל.

 

 

 

שדרוג התשתיות הוא חלק מתוכניות הרפורמה, אולם נמל חיפה לא מסוגל לממן אותו ממקורותיו.

 

 

 צילום: רויטרס

 

יתרה מזאת, הבקשה לערבות המדינה נולדה גם מכיוון שנמל חיפה סיים את 2017 ברווח נקי של כ־95 מיליון שקל, ירידה של כ־27% ביחס ל־2016. סך הההכנסות דווקא עלה בכ־3.6% והסתכם בסוף 2017 בכ־818 מיליון שקל, אולם עלות השכר בחברה ממשיכה להיות גבוהה, בשיעור של כ־48% מהמחזור. בשל כך, בנמל חיפה חוששים שהתחרות בענף תשאיר אותם עם קיטוּן בהכנסות מצד אחד ועם הוצאות שכר גבוהות מצד שני שאותן ניתן לצמצם רק בהסכמי פרישה בעלות כ־2.7 מיליון שקל לעובד, מה שלא משאיר לנמל די כסף לרכישת ציוד.

 

בנמל חיפה יודעים לספר שבפברואר 2005 התחייבה חברת נמלי ישראל (חנ"י) כלפי הנמל להעניק לו הלוואת רשת ביטחון במידה שתתרחש הרעה בתנאים פיננסיים מסוימים בישיבה לפני כמה ימים במשרד התחבורה העלו ראשי הנמל דרישה לערבות מדינה אולם להפתעתם הבקשה לא נענתה בטענה שהכסף שבידי חנ"י מיועד לבניית נמלי חיפה ואשדוד החדשים. כשהתקבלה התשובה השלילית פנה הנמל למשרדי האוצר והתחבורה בבקשה לקבל ערבות מדינה ממשרד האוצר, אולם גם כאן התשובה היתה שאף אחד לא רוצה "לשריין" עבורם הכסף.

 

 

 

השבוע אמורה להתקיים ישיבה שלישית בין בכירי הנהלת הנמל, חנ"י ומשרדי האוצר והתחבורה, במטרה למצוא פתרון מהיר, אחרת הצדדים לא יוכלו לחתום על הסכם רפורמה שרוב פרטיו כבר סוכמו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x