שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

האוצר: החריגה בהוצאות הממשלה גדלה, גביית המסים בקיפאון

ההוצאות גדלו בחודשים ינואר עד יולי ב-7.1%, והדבר עלול בסופו של דבר להגדיל את הגירעון מעבר למותר בחוק; הגידול השנתי הצפוי בגביית המסים - 2% בלבד

עמרי מילמן 13:3408.08.18

הוצאות הממשלה היו אמורות לגדול בחודשים ינואר עד יולי ב-4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך בפועל הן גדלו ב-7.1%, כך עולה מנתוני משרד האוצר המתפרסמים היום (ד'). הדבר עלול בסופו של דבר להגדיל את הגירעון מעבר למותר בחוק. מחלוקה מפורטת עולה כי הוצאות המשרדים האזרחיים היו אמורות לעלות ב-5.3% אולם בפועל עלו ב-7.3% ואילו ההוצאות הביטחון שהיו אמורות לרדת ב-0.5% עלו בפועל ב-6.6%.

 

 

 

סך גביית המסים בחודש יולי עמדה על 28 מיליארד שקל, ובשיעורי מס אחידים, לא נרשמה כל עלייה בהכנסות. בעוד שההכנסות ממסים ישירים עלו ב-4% ההכנסות ממסים עקיפים דווקא ירדו ב-3%. זאת לטענת האוצר בעקבות ייבוא מוגבר של כלי רכב ביולי שעבר (בהשוואה ליולי 2018) ובעקבות החזרי מע"מ גבוהים השנה שנובעים בחלקם מהשקעות.

 

 

מכוניות מיובאות מכוניות מיובאות צילום: יוסי דוס-סנטוס

 

תחזית ההכנסות ממסים המעודכנת צופה הכנסות של 309 מיליארד שקל השנה, אולם בעוד שקצב הגידול הממוצע בגביית המסים מאז 2013 עמד על 6% לשנה, השנה הוא עומד בינתיים על 2% בלבד, כתוצאה מהחזרי מס הכנסה.

 

למרות קצב גביית המסים האיטי יחסית וההוצאות הגבוהות, בשלב זה הגירעון ל-12 החודשים האחרונים (אוגוסט 2017 ועד יולי 2018) עומד על 2.1% בעוד שהגירעון המאושר בחוק הוא 2.9%. אולם באוצר מודים כי כל עוד חודשים אוגוסט עד אוקטובר של השנה שעברה יישארו בשקלול 12 החודשים האחרונים הגירעון ייראה נמוך יחסית, לאור הכנסות גבוהות מאד ממסים באותם חודשים (בעקבות עסקת מובילאיי ומבצע מס הדיבידנד שנתן הנחה משמעותית לבעלי מניות מהותיים שמיהרו לנצל את ההטבה הזמנית).

 

 

 

משמעות הדבר היא כי הגירעון צפוי לקפוץ לקראת סוף השנה, ואולי אף לחרוג מהמותר, אם ההכנסות יתבררו כנמוכות מהתחזית, או אם משרדי הממשלה לא ימתנו את הוצאותיהם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x