$
בארץ

בנק ישראל: היעדר תחרות בין תחנות הדלק מייקר את הדלק ב-2.5%

הבנק מצא כי תחנות הדלק של ארבעת המותגים הגדולים - פז, דלק, סונול ודור אלון, גובות מחירים גבוהים משמעותית מתחנות שאינן ממותגות. לדבריו, יש לעודד פתיחת תחנות לא ממותגות ולהגביל תחנות ממותגות

עמרי מילמן 12:3118.07.18

בנק ישראל מצא כי מחיר הדלק יורד כמעט ב-2.5% כאשר מפצלים את המותג הגדול בשוק תחנות הדלק לתחנות עצמאיות, כך עולה מניתוח שמפרסם היום (ד') בנק ישראל, שנכתב על ידי רן שהרבני. לפי חוקרי הבנק, "זוהי השפעה ניכרת והיא מעידה כי הגברת התחרות תשפיע משמעותית על הרווחיות, שכן בשוק ספציפי זה, המחיר משקף בעיקר את עלות רכישת הדלק והמיסים".

 

שוק התדלוק הקמעונאי בישראל כולל בשנת 2017 כ-1,200 תחנות תדלוק, רובן שייכות לארבעה מותגים (פז שמחזיקה נתח שוק של 25%, דלק שמחזיקה 21%, סונול שמחזיקה 20% ודור-אלון שמחזיקה 17%) כאשר היתר (17%) מתחלק בין מותגים קטנים ותחנות עצמאיות שפריסתם בארץ אינה אחידה. לפי אומדנים, מכירות הסולר והבנזין בשוק זה עמדו ב-2014 על כ-33 מיליארדי שקל.

 

עוד מצא הבנק כי תחנות הדלק של ארבעת המותגים הגדולים גובות מחירים גבוהים משמעותית מתחנות שאינן ממותגות, כאשר ההבדלים נעים בין 3.9% (דור-אלון) ל-6.3% (סונול).

 

תחנת דלק של פז. מחזיקה ב-25% מנתח השוק תחנת דלק של פז. מחזיקה ב-25% מנתח השוק צילום: שאול גולן

 

בנק ישראל בחן כיצד מאפייני השוק המקומי של תחנת דלק משפיעים על מחירי הדלק שהיא מוכרת, תוך התמקדות במחירי הסולר, שכן בתחום זה התחרות משמעותית יותר. כאמור, הבנק מצאי כי המחיר בתחנת דלק יורד כאשר עולה מספר התחנות ממותגים מתחרים בשוק המקומי, זאת בעוד שריבוי תחנות מאותו מותג גורם להעלאת המחיר בשוק המקומי.

 

השורה התחתונה של בנק ישראל היא כי "מדיניות לעידוד פתיחת תחנות שאינן שייכות לארבעת המותגים הגדולים, לצד הידוק ההגבלות על פתיחת תחנות ששייכות למותגים הגדולים, בפרט בקרבת תחנות אחרות שלהם, עשויים להוזיל את מחיר הסולר לצרכן".

 

בנק ישראל ציין כי כדי למדוד את המרחק בין התחנות במונחי משך נסיעה השתמש בנתונים של Waze המתייחסים גם לעומסי התנועה, לראשונה במחקר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x