$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

טלטלה במכרז הרכבת הקלה: העיכוב שהעביר עבודות מחברה סינית אחת לאחרת

בשל איחורים בעבודות מצד CCECC, המקימה עם דניה סיבוס את החלק המזרחי של הקו האדום, נת"ע מוסרת 3 מנהרות ל־CRTG, שמקימה עם שיכון ובינוי את החלק המערבי. היקף הפיצוי הכספי ייקבע בבוררות

גולן חזני 08:2516.07.18

טלטלה בפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. החברה הממשלתית נת"ע, המנהלת את העבודות, החליטה להעביר חלק מעבודת הכרייה בקטע המזרחי של הקו האדום מהחברה הסינית CCECC, שותפתה של דניה סיבוס, לחברה סינית אחרת ‑ CTRG, המקימה עם שיכון ובינוי את חלקו המערבי של הקו. הסיבה: איחורים של CCECC בעבודות הכרייה.

 

הקטעים שיועברו כוללים את מנהרות 1 ו־2, בין רמת גן ופתח תקוה, וכן את מנהרה 8 מפתח תקווה לאם המושבות, שהיא מנהרה תפעולית שנועדה לאפשר החזרת קרונות לתחנת האם. היקף העבודות שתאבד CCECC בשני הקטעים מוערך ב־50 מיליון שקל, מתוך עבודות בהיקף כחצי מיליארד שקל שהחברה מקימה עם דניה סיבוס.

 

ל"כלכליסט" נודע שבימים אלה מתנהל מו"מ בין נת"ע ל־CCECC ולדניה סיבוס על המתווה להעברת עבודת הכרייה ל־CTRG. לפי ההסדר המתגבש, CCECC תיתן את הסכמתה לויתור על העבודות, ובתמורה יועברו ההכרעות בנושא הפיצוי הכספי לבוררות בין נת"ע לבין החברה הסינית. בינתיים נת"ע תשלם ל־CRTG (China Railways Tunnel Group) על ביצוע העבודות.

 

נת״ע החליטה על הצעד הקיצוני בתגובה לעיכובים שנרשמו לטענה בביצוע העבודות מצד CCECC. שתי החברות הממשלתיות הסיניות זכו במכרזים להקמת קטעי הקו ב־2015. בשעה ש־CRTG פעלה בקצב מהיר מהמצופה, וכבר סיימה את העבודות בשש המנהרות שבהם קיבלה את הזכיון, CCECC פועלת בקצב איטי בהרבה ועדיין לא סיימה את שתי המנהרות שבהן זכתה.

 

 

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב עבודות הרכבת הקלה בתל אביב צילום: שאול גולן

 

מאחר ש־CRTG השלימה את העבודות לפני המועד המתוכנן, שש מכונות כרייה התפנו לעבודה. בנת"ע מבקשים לנצל כעת את המכונות האלה כדי לזרז את הקמת המנהרות, במטרה לסיים את הקמת הקו כמתוכנן, ב־2021.

 

ההחלטה להעביר את הקמת המנהרות ל־CRTG התקבלה על דעת אגף החשב הכללי במשרד האוצר, והתאפשרה בזכות סעיף מיוחד ששילבה נת"ע במכרז אחר שהחברה זכתה בו ‑ מכרז המערכות לקו האדום. סעיף זה מקנה לנת"ע זכות להטיל על הזוכה במכרז המערכות עבודות נוספות משלב התשתית של הפרויקט. CRTG זכתה במכרז המערכות, המוערך ב־2.5 מיליארד שקל, יחד עם חברה בת של דויטשה־באן הגרמנית, חברת הרכבות הלאומית של גרמניה.

 

בימים האחרונים פירסמה נת״ע את המכרז המוקדם להקמת הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה. היקף העבודות נאמד ב־15 מיליארד שקל ובנת״ע מקווים שהקווים יתחילו לפעול ב־2025.

 

בחודש מרץ פרסם מבקר המדינה יוסף שפירא דו"ח על ליקויים חמורים בעבודת נת״ע, שצפויים לגרום לעיכוב של יותר משנה בפתיחת הקו הראשון. מנכ״ל נת״ע יהודה בראון הבטיח בתגובה שהפרויקט כמתוכנן באוקטובר 2021.

 

מנת"ע לא התקבלה תגובה.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x