• תפריט
בארץ

ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה: יבוטל האיסור על תעמולה בחודשיים שלפני בחירות

לפי הצעת החוק שיזמה ועדת החוקה בעקבות המלצות ועדת בייניש תחול גם חובת שקיפות לגורם העומד מאחורי תעמולה משך כל 4 השנים לפני הבחירות; הצעת החוק תחול על בחירות כלליות, בחירות לרשויות המקומיות וכן על פריימריז; יו"ר הוועדה ח"כ סלומינסקי: "50 שנה לא נעשה שינוי מהותי בחוק הבחירות"

צבי זרחיה 13:4511.07.18

ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה היום (ג') לקריאה ראשונה את הצעת חוק הבחירות (דרכי תעמולה) (תיקון מס' 33), התשע"ח-2018. הצעת החוק מטעם ועדת החוקה גובשה בעקבות המלצות הוועדה הציבורית בראשות נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופטת (בדימוס) דורית בייניש. בדיון היום אישרה הוועדה חלק ראשון ברפורמה שכלל את הסעיפים שעליהם הסכימה עד כה: חובת שקיפות בתעמולה משך כל 4 השנים לפני בחירות וכן ביטול האיסור על תעמולה ב-60 הימים שלפני בחירות.

 

היועץ המשפטי לוועדה עו"ד אלעזר שטרן הסביר את עיקרי הצעת החוק שהובאה לאישור: "חלק מהצעות ועדת בייניש היו במחלוקת כמו הנושא של תעמולה ביום הבחירות, והנוסח המונח כעת בפני הוועדה כולל רק את הסעיפים שלגביהם הוועדה קיימה דיון והגיעה להסכמות.

 

בנימין נתניהו בתשדיר תעמולה (ארכיון) בנימין נתניהו בתשדיר תעמולה (ארכיון)

 

ביטול איסור התעמולה 60 יום לפני הבחירות: "ועדת בייניש הציעה לבטל את האיסור ובמקביל לייצר הסדר חדש שיטיל חובת שוויון והגינות על הגופים המשדרים. בגלל שהוועדה טרם הגיעה להסכמה על ההסדר החלופי, פוצלה ההמלצה. לכן נאשר את ביטול האיסור ונמשיך לדון בהסדר החדש כחלק מהצעת החוק בהמשך. עוד לפי הצעת החוק יבוטל האיסור על תעמולה בכלי שיט וטיס".

 

חובת השקיפות בתעמולה: "תחול חובת שקיפות שהיא דרישה להצהיר מי עומד מאחורי הפרסום. היום הסדרים כאלו חלים רק בהקשר של מודעות מודפסות ומודעות בעיתונים וההסדר החדש שניסחה הוועדה הוא חוצה מדיה, לא משנה באיזו מדיה זה יפורסם - עיתונים, טלוויזיה, רדיו ואינטרנט. הפרסום יחייב שקיפות במקרה שבו הפרסום נעשה על-ידי ה"שחקנים" שלוקחים חלק במשחק - המתמודד בבחירות, גוף פעיל בבחירות או מי מטעמם, ובמקרה שבו התעמולה נכתבת או מופצת בעבור תשלום, כולל טוקבקים. ואולם, נשמרת זכות לאנונימיות למי שירצה להביע דעתו שלא מטעם מפלגה ושלא בתשלום".

 

לפי הסעיף אותו אישרה הוועדה: תעמולת בחירות שנעשית על ידי מתמודד בבחירות, גוף הקשור לסיעה או גוף פעיל בבחירות או מי מטעמם, תישא את שמו ומענו של האדם האחראי להזמנתה, ואם פעל אותו אדם מטעם מתמודד בבחירות או גוף אחר – תישא המודעה את שם המתמודד בבחירות או הגוף כאמור או את האות או הכינוי של הסיעה או רשימת המועמדים ואת שמה של המפלגה שהגישה את רשימת המועמדים.

 

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), אמר "אולי 50 שנה לא עשו שינוי מהותי בחוק הבחירות והוגשה לנו הצעה על ידי ועדת בייניש לתעמולת בחירות מודרנית. התפתחות הרשתות והטכנולוגיה כה מהירה שהמלצות מלפני שנה כבר דורשות עדכון. לכן נצטרך לנסות לייצר הנחיות עקרוניות כי יש לכלים הללו השפעה גדולה מאוד על הבחירות אך זה ייקח זמן רב. בהנחה סבירה שהבחירות יתקיימו במועדן לא בטוח שנספיק להשלימו אך יש חלק שכבר מוסכם עלינו ואותו נאשר כהצעת חוק נפרדת".

 

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר, "על אף שאני חושב שיש להצביע על חוק אחד שלם, יש מקום לעשות תיקונים נדרשים שכבר היום פוגעים בהליך בשל ארכאיות החוק הקיים. יש נושא שלא נמצא שם ודורש בהירות בנושא של תעמולת בחירות בעיתונות בין בתקופת בחירות ובין שלא. ניסיון להכניס תעמולה כפרסומות או מסרים הנוגדים את השקפת העיתון. לדוגמה מפלגת נשים חרדית שבאה לקנות פרסום במסגרת תעמולת הבחירות. בימ"ש פסק שאין חיוב לפרסם זאת. הסעיף הזה רלוונטי ויש לתקנו – שלא יראו אפליה בסירוב לפרסום דבר הנוגד את אופיו של העיתון".

 

לשאלת ח"כ בני בגין (הליכוד) על V15, השיב עו"ד שטרן כי "ככל שהוא נכנס להגדרה של גוף פעיל בבחירות לפי חוק מימון מפלגות הוא יחויב בשקיפות, וגם אם הוא לא נחשב לגוף פעיל בבחירות כנראה שהוא יכנס לחלופה של תעמולה בתשלום".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x