• תפריט
בארץ

בלעדי לכלכליסט

"ביקשתי לחסל את מכרז המוניות בשדה התעופה"

יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות, הנחה אלפי נהגי מוניות ברחבי הארץ לא לשתף פעולה עם המכרז להוזלת הנסיעות מנתב"ג ב־31%. תמלילי החקירה שלו, שנחשפים כאן לראשונה לצד הודעות ששלח, מראים כיצד פעל לסכל את תוצאות המכרז

תומר גנון 10:4311.07.18

"ביקשתי לחסל את המכרז כי מההתחלה הוא פורסם בצורה לא חוקית. הוא קרא ללכת להנחה באחוזים. אני יודע שאין את זה במונה. הבנתי שיש פה הטעיה של נהגי המוניות, אבל לא פניתי ואמרתי להם לא ללכת למכרז. לא יכולתי למנוע מהם פרנסה. אבל לגבי גט טקסי כן יכולתי להגיד. זה גוף וירטואלי, אוויר. לפי דעתי גט טקסי פועל להיות קרטל. הממונה על ההגבלים העסקיים צריך לשים עין על אחד שרוצה להשתלט על ענף המוניות. מי הוא שיקבע לנסוע בלי מונה?".

 

את הדברים האלה אמר יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות מאז שנת 2000, לדוד דרויש, חוקר של רשות ההגבלים העסקים. תמלילי החקירה של בר אור, וכן הודעות שנלקחו מהטלפון שלו, נחשפים כאן לראשונה.

 

לפי כתב אישום שהגישה הרשות נגד בר אור בינואר האחרון, הוא הנחה אלפי נהגי מוניות ברחבי הארץ לחבל בתוצאות מכרז שפרסמה רשות שדות התעופה (רש"ת) להוזלת הנסיעות מנמל התעופה בן גוריון. הציטוט לקוח מתוך תמלילי החקירה של בר אור ברשות.

 

המכרז היה אמור להוביל להנחה של 31% מתעריף המוניות המקסימלי והמפוקח של משרד התחבורה - הנחה שיכולה להגיע לעשרות שקלים לנוסע, תלוי ביעד. אלא שנראה כי מאמציו של בר אור נשאו פרי, שכן לבסוף החברות גט ומוניות הדר שזכו במכרז חזרו בהן וסירבו לחתום על חוזה מול רש"ת. לטענת רשות ההגבלים העסקיים, הן עשו זאת בעקבות ההנחיה של בר אור לנהגי המוניות לא לשתף עמן פעולה.

 

מוניות בנתב"ג. המכרז בוטל מוניות בנתב"ג. המכרז בוטל

 

 

ברדיו, ב־SMS ואפילו בפקס

 

לפי האישום, בר אור ואיגוד המוניות הפיצו הנחיות לנהגים שלא לשתף פעולה עם המכרז, בין היתר באמצעות מתן ראיונות ברדיו ובטלוויזיה. בנוסף, המסרים הועברו באופן ישיר לנהגים באמצעות הודעות ב־SMS, בווטסאפ ואפילו בפקס.

 

כך למשל ב־15 במאי 2017, יום לאחר שנודעו תוצאות המכרז, 2,314 נהגים החברים בכ־50 תחנות הרשומות באיגוד קיבלו ב־SMS את ההודעה הבאה: "נהגים, איגוד המונית קורא לכם לנסוע משדה התעופה עפ"י מונה ומחירון מפקח משרד התחבורה בלבד!!! גט טקסי לא תקבע לנו להפחית את המחיר ב־31%". את נוסח ההודעה, שהופצה באמצעות מערכת שליחת הודעות בשם סופרנו, אישר ושיגר בר אור.

 

האיגוד ובר אור מואשמים בביצוע עבירה של קביעת קו פעולה בידי איגוד עסקי. לפי חוק, מעשה כזה, העלול למנוע או להפחית תחרות בעסקים, או נקיטה בקו פעולה שעליו המליץ האיגוד, מהווים הסדר כובל - כך שכל אחד מחברי האיגוד שהחליט לפעול לפי ההנחיה של בר אור לקח חלק בפעולה אסורה בהסכמה. העונש המקסימלי על העבירה הוא שלוש שנות מאסר וקנס של כ־2 מיליון שקל לאדם, ושל עד כ־4 מיליון שקלים לתאגיד.

 

מתמלילי החקירה ומהתכתבויות שהרשות מצאה בטלפונים הניידים של החשודים אפשר ללמוד שנהגי המוניות והאיגוד היו חדורי מוטיבציה לשנות את תוצאות המכרז בכל דרך אפשרית. מהם, עולה כי בר אור ומעורבים נוספים בפרשה שנחקרו כחשודים הפעילו את כל כובד משקלים על הנהגים כדי לשנות את מה שחלקם הגדירו בחקירה כלא פחות מ"אונס מחירים".

 

למרות זאת, בסופו של דבר הרשות החליטה להגיש כתב אישום רק נגד בר אור והאיגוד, ולא נגד שאר החשודים. בית המשפט המחוזי בירושלים מתבקש כעת לבחון את שיקול הדעת הזה (ראו מסגרת).

החקירה הפלילית, שנפתחה עשרה ימים לאחר שפורסמו תוצאות המכרז, נפתחה בין היתר לאור כמות חריגה של ראיונות של בר אור בטלוויזיה, ברדיו ובעיתונות הכתובה, שבה חזרם על המסר שלפיו לנהגי המוניות לא כדאי לשתף פעולה עם תוצאות המכרז. יחד עם בר אור נחקרו גם מצליח (מוצי) שבתאי ושי דיין - שני נהגי מוניות מירושלים שהיו פעילים מאוד בקבוצות הווטסאפ של נהגי המוניות.

 

שבתאי ודיין פתחו קבוצות בשם "מחירי פח! לעולם לא ניקח" ו"נהגי גט 2" וצירפו אליהן צירפו נהגים שעליהם ביקשו להשפיע. השניים גם עמדו בקשר עם בר אור. כפי שפורסם בעבר, השניים גם פתחו עמוד פייסבוק שבו העבירו מסרים לוחמניים שלפיהם על נהגי המוניות להתאחד.

 

בר אור, כך לפי תמלילי חקירתו, ניסה להתנער מהשניים, אף שחוקרי הרשות הציגו בפניו התכתבויות ביניהם על כוונתם לא לשתף פעולה עם המכרז. "שני החבר'ה האלה, הם ונהגים חאפרים, אני מתכוון לנהגים שלא שייכים לתחנות, הם החליטו להקים ארגון ועדיין לא הקימו", אמר לחוקרת שני רוט בחקירתו הראשונה ברשות ב־24 במאי 2017. "הדרך שלהם לא מקצועית ואין להם מושג מה הענף צריך, החשיבה שלהם אישית שלהם. היה ניסיון לעשות משהו ביחד, אבל זה לא הלך. לשיטתם קודם מלחמה ואחר כך מדברים".

 

 

יו"ר איגוד נהגי המוניות יהודה בר אור יו"ר איגוד נהגי המוניות יהודה בר אור צילום: יריב כץ

 

"אני הכל באיגוד"

 

בר אור אמנם התנער מההתבטאויות של אותם נהגים, אבל לקח אחריות וסיפר שהוא עומד מאחורי ההנחיה שנתן. "אני הכל באיגוד", אמר לחוקרים. "אבל אני לא נכנס למחירים. עכשיו זאת היתה פעם אחת שהתערבתי בקריאה לפעול על פי חוק בעניין שדה התעופה. זה הדבר היחידי שקראתי, זו הייתה המלצה בלבד... אני קורא לכולם להפעיל את השכל הישר ולנסוע על פי מחירון משרד התחבורה, כי ההנחות צריכות להיות רק על פיו. התקשרו אליי ואמרו לי שאי אפשר לספוג את ההחלטה על הפחתה של 31%, אז אמרתי שבנושא הזה אני מתערב".

 

בר אור הסביר לחוקרים את עמדתו. "החוק אומר שבכל נסיעה צריך להפעיל מונה, או לנסוע על פי מחירון במונה, וכל הפחתה צריכה להיות דרכו. ברש"ת לא נהגו ככה. קבעו מחיר פיקס, למשל 86‑87 שקל לתל אביב, ללא הפעלת מונה, וכאן יש בעיה... אני חושב שמנסים להשתיק אותנו ולמנוע מאיתנו זכות הדיבור וזכות ההפגנה וזכות המחאה. מנסים להפחיד אותנו. אין לי שום הבנה עד הרגע הזה מה אני קשור בכלל להגבלים עסקיים. אני לא גוף עסקי".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x