שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

פלוג: "ללא שינוי מהותי, הנזק השנתי מהפקקים יוכפל ל-70 מיליארד שקל ב-2040"

נגידת בנק ישראל אמרה את הדברים במסגרת "יום התחבורה הציבורית" שנערך בכנסת; לדבריה, ההוצאה בפועל על תשתיות תחבורה נמוכה ב-45% מהמתוכנן

ליאור גוטמן 17:3203.07.18

הכנסת ציינה היום בכמה ישיבות ודיונים את "יום התחבורה הציבורית", במטרה להציף בעיות שונות של תקצוב וחוסר השקעה בתשתיות ומדידת הנזק השנתי שנגרם למשק מהעדר מערכות הסעת המונים מודרניות.

 

בכנס המרכזי שהתקיים שם אמרה נגידת בנק ישראל קרנית פלוג: "בחינה שנעשתה בדו"ח בנק ישראל מצביעה על כך שהפער בין הצפי ב-2012 להוצאה התקציבית ב-2015 על תשתיות התחבורה לעומת הצפי בתחילת 2015 הגיע ל-10 מיליארד שקל, כלומר ההוצאה בפועל נמוכה מהמתוכנן ב-45%, וזאת אף שהממשלה לא ביטלה תוכניות משמעותיות לפיתוח התחבורה אלא מפני שהתכניות מתבצעות בקצב אטי מהמתוכנן". לדבריה, הנזק השנתי בגין גודש הוערך על ידי האוצר, משרד התחבורה וגופי התכנון בניתוח שפורסם ב-2016 בכ-35 מיליארד שקל, "ואם לא יבוצע שינוי מהותי הוא צפוי להיות כפול מכך עד 2040", אמרה.

 

כפי שפורסם הבוקר ב"כלכליסט", סקרים מצביעים על כך ששביעות הרצון מהתחבורה הציבורית בישראל נמוכה בהשוואה בינלאומית, והתוצאה היא שימוש נמוך יחסית בתחבורה ציבורית בכלל, וכאמצעי להגעה לעבודה בפרט. "זוהי גם ככל הנראה אחת הסיבות לכך ששיעור האבטלה באזורי הפריפריה גבוה משמעותית מזה שבמרכז. באזורים המיושבים בדלילות יחסית, החשיבות של הרחבת שוק העבודה הרלוונטי באמצעות תחבורה ציבורית איכותית גבוהה במיוחד, ובפרט לאנשים שכושר השתכרותם אינו גבוה, שהאופציה של נסיעה ברכב פרטי יקרה מדי עבורם. היעדר תחבורה ציבורית איכותית בזמינות גבוהה מצמצם אם כך את שוק העבודה הרלוונטי ובכך פוגע ביכולת למצות את פוטנציאל ההשתכרות באמצעות מציאת עבודה התואמת את הכישורים", סיכמה.

 

קרנית פלוג קרנית פלוג צילום: עמית שאבי

 

ועדת הכלכלה קיימה אף היא ישיבה בנידון בנוכחות שר התחבורה, ישראל כץ. לדבריו, "בתחילת 2010 הבאתי לממשלה תוכנית מסודרת בתחום התשתיות והתחבורה הציבורית. בעבר היו יותר מדי מקומות בפריפריה, בגליל ובנגב, שהיו מנותקים מהיכולת לקבל את השירות של תשתיות ותחבורה ציבורית, היום אנחנו מחברים את כל המדינה. מלבד מסילות הרכבות, אנחנו בונים רכבת קלה בגוש דן, בונים מרכזים ורשויות מטרופוליניות ומקדמים את המסה הגדולה של התחבורה הציבורית, שזה האוטובוסים"

 

כץ הוסיף כי בתיאוריה, ראשי הערים הם בעד תחבורה ציבורית, אבל לא כשצריך לתעדף אותה על חשבון הרכב הפרטי.

 

יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל אמר שבחלק מהמקומות ראשי הערים הפכו לחסם המרכזי, והם צריכים לדעת שללא קידום תחבורה ציבורית הם לא יוכלו להיבחר. לדבריו, "ישנם ראשי רשויות שהופכים לחסם, והם צריכים לדעת שאם לא יקדמו תח"צ הם לא ייבחרו".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x