• תפריט
דעות

מכסים על יבוא מכוניות לארה"ב? חדשות טובות ליוקרתיות מיפן

האמריקאים לא ממש אוהבים מכוניות אמריקאיות ובצמרת רכבי היוקרה מדורגים דגמים מגרמניה ויפן

תומר הדר 23:4724.06.18

באפריל 2017 פרסם בית מכירות פומביות בריטי קדילאק למכירה. לא סתם קדילאק, אלא קדילאק פליטווד משנות ה־80. סמל אנכרוניסטי לכל מה שרע ומכוער בתעשיית הרכב האמריקאית, עד לרמת מחזיק כוסות השמפניה עטוי הכרום.

 

לקדילאק המגודלת היתה הסטוריה מיוחדת: היא שימשה את דונלד טראמפ כשהיה איל נדל"ן ניו־יורקי. מאז, טראמפ השתדרג לבית הלבן וגם החליף את הקדילאק. במרצדס.

 

למרות הגיוון בצי האישי, טראמפ שוקל לפתוח במלחמת סחר מהקשות שידע ענף הרכב העולמי, והיא מכוונת אל לב ליבה של תעשיית הרכב האירופית בכללותה והגרמנית בפרט: מכוניות היוקרה. על פי הצהרתו, מס קניה בגובה 20% יוטל על כל מכונית אירופית המיוצאת לארה"ב, לעומת 2.5% כיום.

 

מבחינת הצרכן האמריקאי, מכונית אירופית, על פי רוב גרמנית, נחשבת מכונית יוקרה. אך כדי להבין את יחסי תעשיית הרכב האירופית וארה"ב יש לבחון את האופנות של העשורים האחרונים. לפחות עד שנות ה־80, יצרני רכב בולטים, ובהם פיז'ו, רנו, סיטרואן ופיאט, ראו בארה"ב יעד נחשק, ואף יצרו דגמים שיועדו במיוחד לשוק האמריקאי. החל ברנו לה קאר וכלה בפיאט ברטונה X1/9.

 

עם זאת, כבר בשנות ה־70, עם חדירתן של היפניות האמינות והזולות לארה"ב, החל תהליך דחיקה של היצרנים האירופים, שהסתיים בנסיגה כמעט מוחלטת שלהם מארה"ב. יוצאים מהכלל היו מותגי היוקרה: מרצדס, אאודי, פורשה וב.מ.וו מגרמניה, ויגואר, בנטלי ורולס רויס, אז בריטיים.

 

 

קדילאק קדילאק צילום: בלומברג

 

ליצרניות הזרות סייעו פתחי מילוט שאפשרו להן להילחם במסי הקניה: מפעלים שהוקמו בארה"ב והשתמשו בידיים עובדות אמריקאיות, החל במרצדס באלבמה וכלה בסובארו באינדיאנה.

 

טראמפ לא מתרגז סתם. מנתוני מסירות רכבים בארה"ב ב־2017 עולה כי מרצדס בנץ היא מובילת שוק היוקרה האמריקאי עם 375,240 מסירות כאשר ב.מ.וו מדורגת שניה עם 305,685. עם זאת, במקום השלישי נמצאת לקסוס היפנית, עם 305,132 מסירות, והיא אינה מאויימת על ידי טראמפ.

 

עקרונית, ניתן לשער שהטלת מס קניה גבוה על רכב אירופי תוביל לעליה במכירות יצרני הרכב האמריקאים, שאינם נהנים עתה מעודף פופולריות בשוק הביתי. אך בפועל, המצב שייווצר מורכב בהרבה. ראשית, המרוויחים הגדולים מהמהלך יהיו דווקא יצרני הרכב היפנים, שכיום מפגרים בפער קטן אחר האירופים.

 

למהלך של טראמפ עשויה להיות השפעה בעייתית נוספת. יצרני רכב אירופים, כדוגמת פיז'ו נערכים לחדירה מחודשת לשוק האמריקאי. אך בניגוד לשנות ה־70, המוצר שיגיע הפעם צפוי להיות מתקדם, מתוחכם ובעיקר אוטונומי, חשמלי ומבוסס על שיתוף ואפליקציות. הטלת מכסים נוספים על אירופה עשויה לגרור את שוק הרכב האמריקאי לאחור, לא במכירות, אלא דווקא בכל הקשור לאימוץ טכנולוגיות חדשות. כאלה שנמצאות בידי יצרני הרכב האירופים, הנחשבים מתוחכמים מעמיתיהם האמריקאים, ולפיכך זוכים להצלחה בשוק האמריקאי מלכתחילה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x