$
בארץ

בעלי אגוד מגיבים לראשונה לפסילת המיזוג הצפויה: "החלטה אומללה של רשות ההגבלים"

לאחר שבעלי השליטה של הבנק זומנו לשימוע ברשות ההגבלים העסקיים, מהלך שממנו ניתן להסיק כי המיזוג עם מזרחי לא יאושר, הם תוקפים את הרשות: "נראה שהחלטת הממונה על ההגבלים מבוססת במקרה הטוב על "תחושת בטן" ובמקרה הגרוע, על פחד מהדרג הפוליטי"

רעות שפיגלמן 13:4323.05.18

"החלטה אומללה של רשות ההגבלים", כך מתייחסים היום בעלי השליטה באגוד לזימון לשימוע ברשות ההגבלים העסקיים שמשמעותו ככל הנראה פסילת המיזוג של הבנק עם מזרחי טפחות. "קשה למצוא ולו הנמקה רצינית אחת המבוססת על עובדות או נתונים כלכליים שמצדיקה את פסילת המיזוג", מוסיפים שם.

 

"בנק איגוד הוא בנק קטן, לא יעיל, זניח מבחינת נתח השוק שלו וזניח בהשפעה התחרותית שלו. לולא היה עומד במוקד של פוליטיזציה ואמוציות - היה המיזוג זוכה לאישור במסלול ירוק בוהק. נראה שהחלטת הממונה מבוססת במקרה הטוב על "תחושת בטן" ובמקרה הגרוע, על פחד מהדרג הפוליטי ,שהתערב בתהליך ברגל גסה", מסרו.

 

עוד הוסיפו בעלי השליטה בבנק כי: "במקום להתבסס על מסכת עובדתית מוצקה, נפלו טעויות משמעותיות בעובדות ובפרשנויות שניתנו להן על השפעתו של בנק אגוד על התחרות. השפעתו של אגוד על התחרות הינה אפסית וגם בעתיד אין סיכוי כלשהו שישפיע על התחרות, עקב מבנה ההוצאות הקשיח שלו, המונע ממנו להתייעל, להתרחב או לגדול".

 

 

בנק אגוד ומזרחי. המיזוג בסכנה בנק אגוד ומזרחי. המיזוג בסכנה צילום: אוהד צויגנברג

 

לפי בעלי השליטה מדובר במיזוג של בנק קטן המחזיק 2.6% בתחום האשראי לציבור וכ-2.8% בתחום פיקדונות הציבור. "בנק בסדר גודל כזה אינו יכול להשפיע על התחרות וזה גם המצב בפועל", הם כותבים.

 

עוד לדבריהם, מיזוגו עם מזרחי, המהווה בנק בינוני, יביא להגדלה זניחה של פחות מ-100 נקודות במדד ה-HHI (מדד הריכוזיות). "על פי מדדי הריכוזיות המקובלים בישראל, מספרים אלה אינם מעוררים שום קושי תחרותי או עילה להתנגדות".

  

הממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין הממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין צילום: אוראל כהן

 

בעלי השליטה באגוד מסבירים ששתי ההוצאות המרכזיות של הבנק - הוצאת השכר והוצאת המחשוב - הן בלתי גמישות. השכר, כתוצאה מהצמדה לעובדי בנק לאומי שלפיה הם זכאים לעדכון שנתי אוטומטי גבוה בשיעור 3.5%.

 

לגבי הוצאות מחשוב כותבים בעלי השליטה באגוד כי בתוך 3 שנים ייאלץ הבנק להתקיים עם מערכת מיחשוב עצמאית בעלות של למעלה ממיליארד וחצי שקל. "הרשות טוענת שהפתרון לתשתית המחשוב המיושנת היא מערכת חדשה שיעמיד משרד האוצר לרשות הבנקים. כיוון שיסודות לתשתית כזו עדיין לא הונחו יש ספק גדול אם אי פעם תקום. וגם אם, כנגד כל הסיכויים, תיווצר תשתית לאומית בוודאי שלא תוכל לתת פתרון לבנק אוניברסלי, שירצה להיות תחרותי בקמעונאות".

 

רק הבוקר בדיון בוועדת הכלכלה על יישום חוק שטרום נשמעו טענות חמורות מצד דרור שטרום, מי שעמד בראש וועדת שטרום, על העיכובים שטרם נראו ביישום החוק.

 

"בהיעדר טיעונים רציניים, מנפנפים מתנגדי המיזוג ב"חשבון הפוך", שלו היה מצליח, ודאי בנקים אחרים היו מחקים אותו. התבססות רשות ההגבלים על קיומו של "שוק" קטן, כביכול, של לקוחות לא שבויים (אלה שמתחרים בין בנקים), אשר מתוכם עוברים לאגוד לקוחות בסדר גודל גדול מחלקו בשוק - שגויה. לא הוכח כי הלקוחות שעוברים אכן סוגרים את חשבונותיהם בבנק ממנו עוברים. לא הוכח גם שהלקוחות שעוברים לא מנצלים את יתרון החשבון ההפוך ואחר כך סוגרים את החשבון באגוד. לא הוכח שבנקים אחרים מחקים את בנק אגוד בעניין החשבון ההפוך, והעיקר – לא הוכח שאגוד הגדיל את חלקו באשראי או בפיקדונות של הציבור הקמעונאי. ההיפך הוא הנכון, פעילות העו"ש מול משקי בית נמצאת בסטגנציה ואינה עולה כלל, כך חלקו של אגוד בשוק הקמעונאי הולך ומצטמק הן בפרמטר של האשראי והן בפרמטר של פיקדונות לציבור".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x