$
דעות

פרשנות

חוק שטרום לא יצליח לחולל את התחרות על האשראי שכחלון ייחל לה

שנה וחצי לאחר חקיקתה, ניתן לזהות בבירור את הכשלים ברפורמה להגברת התחרות בבנקאות ובאשראי

רחלי בינדמן 07:0823.05.18

הרפורמה להגברת התחרות בשירותים הבנקאיים ובשוק האשראי ("ועדת שטרום") תגיע היום (ד') לקבל תעודת שליש בדיון מעקב שיערכו ועדות הכספים והכלכלה של הכנסת. ולפי הדו"ח שפרסם אתמול האוצר, התעודה לא תהיה חיובית במיוחד.

 

הדיון, שבו ישתתפו מנכ"ל האוצר שי באב"ד ונציגי כל הבנקים וחברות כרטיסי האשראי, צפוי להיות סוער ולהציף את השאלה האם החוק באמת מתניע תחרות; התשובה מורכבת מאוד, עקב כמה כשלים ברפורמה, שכיום, כמעט שנה וחצי לאחר חקיקתה, ברורים יותר:

 

1. הבנקים לא היו צריכים לקבל היתר להנפיק כרטיסי אשראי: דו"ח הביניים של ועדת שטרום העניק לחברות כרטיסי האשראי המופרדות הגנה בדמות חיוב הבנקים להפיץ את כל כרטיסי האשראי בתנאים שווים וללא אפליה, תוך איסור על הבנקים להנפיק כרטיסים משלהם. הרעיון היה שהבנקים יהיו אדישים לגבי חברת כרטיסי האשראי בה יבחר הצרכן, ולא לכפות על הלקוח את כרטיס ברירת המחדל של הבנק.

 

אלא שבלחץ הבנקים המגבלה הושמטה מהחוק, כך שהבנקים יהיו המנפיקים העיקריים של כרטיסי האשראי ואילו חברות כרטיסי האשראי ייהפכו ל"מתפעלות" של הנפקת הכרטיסים עבור הבנק. הבנקים אמנם חויבו להתקשר עם לפחות שתי חברות כרטיסי אשראי, אך תישמר להם השליטה לבחור לאילו לקוחות יונפקו אילו כרטיסים. הבנקים נמצאים בימים אלו במו"מ עם חברות כרטיסי האשראי המופרדות לחתימה על הסכמי הפצה חדשים, במסגרתם ייקבעו התנאים העסקיים לגבי חלוקת העמלות בין הצדדים. מטבע הדברים, הבנק יעדיף להציע ללקוחות היותר טובים שלו והיותר פעילים בכרטיסים, את הכרטיס של החברה שהציעה לו נתח יותר גדול בהכנסות.

 

 

החשש הגדול של חברות כרטיסי האשראי המופרדות הוא שכאל, שתיוותר בידי דיסקונט ותיהנה ממקורות מימון זולים, תוכל להציע תנאים יותר טובים לבנקים שיעדיפו בשל כך להציע ללקוחותיהם את הכרטיסים שלה. כך ייווצר לכאל יתרון תחרותי מובנה על המתחרות שלה.

 

ואם לא די בכך, העובדה שהבנקים ישלטו בתמהיל הלקוחות שיקבל כל אחד מהכרטיסים, תהווה איום על חברות כרטיסי האשראי המופרדות, שיחששו להתחרות בבנקים באשראי ובתגובה להסתכן בקבלת לקוחות פחות טובים. כיצד חברות כרטיסי האשראי ירימו את הכפפה וייהפכו לבנק שיתחרה בבנקים המסורתיים, כשהבנקים מחזיקים אותן בצוואר כגורם האחראי הכמעט בלעדי על השיווק של הכרטיסים שלהן?

 

 

2. הגבלת נגישות למקורות מימון: כדי שחברות כרטיסי האשראי המופרדות יוכלו להציע לציבור אשראי תחרותי, החברות צריכות גישה למקורות מימון בהיקפים ובעלויות שיאפשרו להן להפוך לגורם המהווה זרז תחרותי בשוק האשראי. כיום חברות כרטיסי האשראי נהנות מתנאי מימון נוחים מהבנקים המחזיקים בהן. לאחר ההפרדה, לאומי קארד וישראכרט יהיו מוגבלות ביכולתן לגייס מקורות ולהציע ריביות תחרותיות, בעוד כאל תוכל לנקוט אסטרטגיית נתח שוק מובהקת "ולשבור את השוק". חוק הבנקאות תוקן ב-2015 (תיקון נאוי) כך שהוא מגביל את היכולת של חברות כרטיסי האשראי לגייס חוב בבורסה (כדי להתממן) ל-2.5 מיליארד שקל (או עד 5 מיליארד שקל בסמכות שר האוצר); סכום זה יגביל את יכולת המימון העצמאית של חברות האשראי ויגדיל את התלות שלהם בבנקים בהם הן אמורות להתחרות.

 

נתניהו, פלוג וכחלון נתניהו, פלוג וכחלון צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי, אוראל כהן

 

כאל מקבלת יתרון לא הוגן על החברות המופרדות - אי הפרדתה של כאל מבנק דיסקונט יוצרת לה יתרון תחרותי מעצם היותה תאגיד עזר בנקאי המוחזק בידי שני בנקים; דבר זה מאפשר לה להציע לבנקים "הצעות טורפניות" של עמלות גבוהות במסגרת הסכמי התפעול, כשהיא נהנית ממקורות המימון הזולים של דיסקונט, בזמן שהחברות המופרדות לא ייהנו ממקורות דומים.

 

ואם לא די בכך, החשש של חברות האשראי המופרדות הוא מהיתרון הנוסף שלו תזכה כאל עם יישום דרישת הסליקה (התחשבנות יומית) בין המנפיקים לסולקים, שכן הצורך במסגרות אשראי נרחבות יותר כמעט שלא יעיק עליה מבחינת מצב הנזילות וההשפעה על הרווחיות בהשוואה לקשיים שיחוו החברות המופרדות אם וכאשר יבוצע מעבר להתחשבנות יומית.

 

3. טענה נוספת של המתחרות היא שהיתרון של כאל מתבטא כבר עכשיו, בזכייה במועדוני הלקוחות היוקרתיים, כפי שקרה עם מועדון שופרסל. כאל יכולה להציע הצעות טורפניות לשותפים עסקיים ולסגור הסכמים ארוכי טווח שידירו את רגליהן של חברות כרטיסי האשראי המופרדות, בין היתר, בשל מקורות המימון הזולים ומינוף המונופול שלה במותג דיינרס.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x