$
בארץ

השביתה בנמלים עלולה לסכן את הרפורמה בחשמל

הכאוס בנמלי חיפה ואשדוד יכול לשחק כעת לידיו של נתניהו, ולאפשר לו להקפיא את הרפורמה בחברת החשמל. רה"מ טוען שיש לאסור שביתה במונופולים, וראשי ועדי הנמלים הגישו לו דוגמה חיה על מגש של כסף

ליאור גוטמן 06:3813.05.18

השביתה בנמלי חיפה ואשדוד צפויה להיכנס הבוקר ליומה החמישי, זאת לאחר שבית הדין לעבודה לא הצליח לכפות הפסקה מיידית שלה לטובת הידברות. במהלך סוף השבוע הסוער בנמלים, בית הדין זכה להתעלמות מראשי הוועדים, וההסתדרות מצדה לא הצליחה להשיג שליטה על המצב. 

במקביל, משטרת ישראל חיפשה במשך 48 שעות אחרי ראשי הוועדים עד שהם הואילו להגיע עצמאית לתחנות המשטרה להפקדת ערבות בעקבות האשמתם בביזיון בית הדין. 

 

    צילום: נמל חיפה

 

כל הסיטואציה הזו, שבה המדינה מושבתת מסחרית על ידי עשרה ראשי ועדים – עשויה בשורה התחתונה לשרת בעיקר אדם אחד והוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. אם זה האחרון היה צריך תרוץ כלשהו כדי להקפיא את הרפורמה בחברת החשמל, תחת הטענה שיש להשיג הכרעה משפטית באיסור שביתה של מונופולים – באו ראשי הוועדים והגישו לו את הכל על מגש של כסף. הסרוב שלהם לחזור לעבוד, לא כל שכן להישמע לביה"ד או למשטרה, מעלה שאלות נוקבות על מידת הכוח שיש לתת בידי עובדי חברה ממשלתית, מונופול בתחומה.

 

נושא איסור השביתה החל בקיץ שעבר, אז המדינה עתרה לבג"ץ בדרישה לבטל פסק דין של בית הדין לעבודה שנתן לעובדי חברת החשמל אישור לשבות. השופטים ביקשו לערוך דיון בעניין, אלא שההסתדרות דרשה שהמדינה תמשוך את הבקשה לדיון כתנאי להסכמת ההסתדרות לאשר את הרפורמה בחברת חשמל. נתניהו, בלחץ שרי האוצר והאנרגיה, משה כחלון ויובל שטייניץ, החליט לתת הזדמנות לשיחות על הרפורמה בתנאי שיעמדו בדדליין של 45 יום, עד אמצע מאי. שני השרים עמדו במועד וכעת השלב הבא הוא להעביר את הרפורמה כהחלטת ממשלה.

 

"דואג לבעלי ההון"

 

ראשי ועדי הנמלים הפקידו ערבות ואמורים היו להשתתף אמש בדיון משפטי על הביזיון והשביתה. מבחינת הוועדים, הפעם הם מוכנים ללכת עד הסוף בניסיון להשיג רפורמה טובה. עוד שנתיים ייפתחו נמלים חדשים ופרטיים שייתרו אותם ולכן המטרה שלהם היא להשיג חסינות מפיטורים ותוספות שכר עם מתווה פרישה מסודר. משרדי הממשלה נוטים להיענות לחלק מהדרישות מחשש לבזבוז של מיליארדי שקלים.

 

רה"מ בנימין נתניהו רה"מ בנימין נתניהו צילום: רויטרס

 

הוועדים מצידם רק מחריפים את הטון. "בימים האחרונים גילינו שהמדינה באמצעות ההנהלה מחפשת לחסל את נמל אשדוד. לא פחות ולא יותר! היום הוכיח זאת שר התחבורה בעצמו כשכתב בפוסט אלים ובריוני נגד העובדים כי מטרתו לדאוג לבעלי ההון שקיבלו במתנה מהמדינה נמלי ים פרטיים. אנחנו לא ניכנע ולא נירתע ויחד בכל דרך גם ננצח", כך כתב שלשום בדף הפייסבוק שלו עמית פישר, שמכהן כמזכיר ועד ציוד מכני בנמל אשדוד.

 

מי שהצטרפה לפישר היא יו"ר ועד מינהל בנמל אשדוד מיכל לוגסי. בהודעה קולית ששלחה לעובדים היא מספרת ששוטרים הגיעו לביתה ב־2 לפנות בוקר.

לדבריה, "כמעט שברו לי את השער. חיפשו לי בארונות. חיפשו אותי כדי לקחת אותי למעצר. בושה וחרפה. לא גנבתי ולא רצחתי".

 

לטענתה, היא הפקידה "באהבה ולמען הפרנסה" את הערבות שנקבעה לה – 20 אלף שקל – אבל את הקנס האישי של 80 אלף שקל היא טרם שילמה.

לכץ לקח 48 שעות להגיב

 

הנהלת נמל אשדוד הודיעה שכל יום שביתה מסב לנמל נזק ישיר של 2.5 מיליון שקל. במקביל התאחדות התעשיינים הודיעה כי היא מעריכה את הנזק לכלל המשק מכל יום שביתה בחצי מיליארד שקל. מדובר בנזק ליצואנים, ליבואנים וכן פגיעה בהכנסות המדינה ממסים. בעקבות השביתה צים מאיימת להעביר חלק מפעילותה למדינות שכנות, בטענה כי נגרמים לה נזקים של עשרות מיליוני שקלים ביום.

 

רק 48 שעות אחרי ששערי הכניסה הימיים לישראל הושבתו, שר התחבורה כץ פרסם שלשום התייחסות ראשונה ורשמית למצב. לפי כץ הוא רואה "בחומרה רבה את התנהגות ועדי ועובדי הנמלים שפתחו בשביתה פראית ומסרבים לציית להחלטות בתי המשפט ולחזור לעבודה. הימים בהם הוועדים הכוחניים בנמלים סחטו הטבות חריגות ושכר מופרז תוך איומים לפגוע בשירותים חיוניים חלפו ללא שוב".

 

מי שלא מחכה שהמצב ירגע הוא אלון חסן, ששימש כיו"ר ועד נמל אשדוד וממתין לחזרתו לנמל. זה הגיב שלשום על הידיעות כי הפרקליטות מתכוונת לערער על פסק הדין בעניינו. "אם הפרקליטות תגיש ערעור, הרי שמדובר בבירור בשימוש לרעה בסמכות השלטונית, תוך פעולה בוטה ומתוך ניגוד עניינים, בניסיון נואש להציל את כבודה", אומר חסן. הוא נמצא זכאי בכל 4 האישומים שהוגשו נגדו, כשהפרקליטות אמורה להודיע עד יום שלישי אם היא מערערת. במידה ולא, חסן זכאי לחזור לנמל. חזרתו תערער עוד יותר את מערכת יחסי העבודה בנמל ועתידה לאיים על אחיזת ההסתדרות בו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x