שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

בדיקת כלכליסט

למה החביאה כאל הטבה של 30 מיליון שקל לשופרסל

בנובמבר זכתה כאל בחוזה להנפקת כרטיסי האשראי ללקוחות מועדון שופרסל, אחרי שהציעה תנאים מפליגים. כעת מלמדים דיווחי החברות שהתנאים היו מפליגים אף ממה שדווח בתחילה. האם הבעלות של דיסקונט מעניקה לכאל יתרון לא־הוגן?

רחלי בינדמן 10:2303.05.18

שורות אחדות בדו"ח השנתי שהעבירה כאל לבורסה חושפות טפח נוסף במהפך הדרמטי שאירע בשוק האשראי לפני חצי שנה: הצלחתה של כאל לחטוף מידי לאומי קארד את החוזה להנפקת כרטיסי האשראי של חצי מיליון לקוחות מועדון לייף סטייל של שופרסל. חלק מהתנאים המפליגים שהציעה כאל לשופרסל אמנם הופיעו בדו"חות הרבעוניים שפרסמו החברות בנובמבר 2017, אבל כעת נחשפת הטבה נוספת שהושמטה מדיווחים אלה: 30 מיליון שקל שתשלם כאל לשופרסל עבור מה שמוגדר כ"קשר עם חברי המועדון". זו עדות נוספת ליתרון התחרותי שמקנה לכאל הגב הרחב של דיסקונט ‑ הבנק היחיד שלא חויב להיפרד מחברת האשראי שלו במסגרת הרפורמה בענף.

 

 

 

בדיווח המקורי המקורי שמסרו שופרסל וכאל לבורסה עם גיבוש הסכם העקרונות ביניהן, וכן בדו"חות הרבעון השלישי של 2017, הן פירטו את עיקרי ההסכם: ראשית, כאל התחייבה לספק כרית ביטחון להכנסות המועדון, שתבטיח שאם הכנסות שופרסל מהפעלתו יפחתו מ־65 מיליון שקל בשנה בשנים 2018‑2020, כאל תפצה אותה על ההפרש; שנית, כאל התחייבה לשלם לשופרסל 2 בונוסים של 35 מיליון שקל בתום השנה הרביעית והשמינית להסכם, בכפוף ליעדים שיושגו במועדון האשראי.

 

אף אחד מהדיווחים האלה לא כלל את הפרט שהופיע בדו"חות השנתיים של שתי החברות: "כאל תשלם לשופרסל בקשר עם הטבות שתעניק שופרסל לחברי מועדון האשראי סך של 30 מיליון שקל", תשלום שלא יושפע מגובה ההטבות שתעניק שופרסל ללקוחות בפועל.

 

 

 

 

יתר על כן: מתעניינים חרוצים שפתחו את הדו"חות השנתיים בבוקר הפרסום גילו בעמוד 186 התייחסות להסכם העקרונות הדומה לזו שנכללה בדו"חות הרבעוניים. רק כמה שעות אחר כך פורסם נוסח מעודכן שבו צוינה הטבת 30 מיליון השקלים. ייתכן שהיתה זו טעות בשוגג, אבל אפשר גם שבכאל התחבטו בשאלה אם ההטבה טעונה דיווח.

 

בתגובה לפניית "כלכליסט" העבירו שופרסל וכאל תגובות דומות, שלפיהן ההשתתפות בהטבות בסך 30 מיליון שקל צוינה במסמך העקרונות, אך הן לא ראו צורך לכלול אותה בדיווחי הרבעון השלישי שכן היא "חלק מההתנהלות השוטפת", ולא מרכיב יוצא דופן. לדברי החברות, ההטבות צוינו דו"ח השנתי שכן הוא מטבעו מפורט יותר.

בשופרסל הוסיפו שלחברה "יש הוצאות מיוחדות שמקזזות את ההכנסות האלה, ולכן השפעתן נטו אינה מהותית".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x