$
בארץ

10 דברים שהמדינה יכולה לעשות כדי לשחרר את הפקקים

בנק ישראל חשף היום נתונים מטרידים על הזנחת תשתיות התחבורה בישראל, שבעקבותיה זמני הנסיעה רק מתארכים, בלי אופק לשינוי. אלא שדווקא יש מה לעשות. כלכליסט מציג 10 פתרונות שיושבים ומחכים במגירות משרד התחבורה

ליאור גוטמן 22:3418.03.18

ההזנחה רבת השנים של ממשלות ישראל את תשתיות התחבורה הציבורית בישראל, באה לידי ביטוי גם בדו"ח בנק ישראל לשנת 2017 שפורסם היום. לפי בנק ישראל, רק 18% מהאוכלוסיה משתמשת באוטובוסים כדי להגיע לעבודה, רק 3% ברכבת, 10% מגיעים לעבודה באופניים, כשרוב האזרחים (69%) מעדיפים את הרכב הפרטי, גם אם הוא יקר יותר. 

 

 

עוד עולה מנתוני בנק ישראל שזמן הנסיעה עבור מי שעובד מחוץ ליישוב מגוריו עלה בממוצע מ־30 דקות ב־2005 ל־39 דקות ב־2016.

 

 

זמן הנסיעה למי שעובד בתוך היישוב שלו, עלה בממוצע מ־14 דקות ל־16 דקות. התארכות הנסיעה בתוך העיר מלמדת בעיקר על עומס על התשתיות ואילו התארכות הנסיעה הבינעירונית, מעידה גם על עומס על התשתיות וגם על התרחקות המגורים ממקום העבודה. מחברי הדו"ח בבנק ישראל טוענים שבממוצע בשנים האחרונות עומדת ההשקעה על תחבורה יבשתית על כ־1% מהתוצר, כאשר רק שליש מושקע בתחבורה ציבורית - בעיקר ברכבות.

 

הצטרפו לערוץ הטלגרם של כלכליסט

 

שיפור התחבורה הציבורית יתרום על פי הבנק לעלייה ברמת החיים ולשיפור מצב המשק. השאלה מה משרדי הממשלה מתכננים לעשות במטרה לצמצם את העומס בכבישים. הנה כמה תוכניות שאולי יוצאו מהמגירה של משרד התחבורה ומשרד האוצר וייושמו.

 

1. נתיב מהיר: בדומה למודל שהצליח ליד נתב"ג, צפויים להיפתח שלושה נתיבים מהירים במטרופולין גוש דן - מקיבוץ שפיים דרומה, מראשל"צ צפונה ולאורך כביש 5. תהיה אפשרות להשאיר את הרכב בחניון ולהכנס לתל אביב בשאטל. המכרז כבר יצא לדרך עם מועד פתיחה לא רשמי בשנת 2023.

 

2. קארפול בנת"צים: תנועה חופשית בנתיבי התחבורה הציבוריים (נת"צים) ובלבד שהרכב נושא בתוכו לפחות שלושה נוסעים. אפשרויות נוספות: רשת שאטלים שיסיעו למוקדי התעסוקה.

 

3. הכי קרוב לאובר: שימוש באפליקציות ייעודיות כמו של ווייז או מוביט תאפשר חלוקת הנסיעה ברכב. משרד התחבורה כבר מתיר תשלום של 2 שקל לק"מ נסיעה לנהג, עבור כיסוי הוצאות.

 

4. האצת תשתיות: פתרונות הביניים כוללים בשלב זה פתיחת קווים חדשים של רכבת קלה, שניים בתל אביב ועוד שניים בירושלים. מדובר בקווים שיושקו בין 2024 ל־2026. כל קו אמור להוריד מהכביש כ־50 אלף מכוניות. הבעיה שכל שנה נוספים לכביש עוד 150 אלף מכוניות.

 

 

פקק באיילון פקק באיילון צילום: דנה קופל

 

5. אגרות גודש: תשלום קנס על עצם הכניסה עם הרכב למרכזי הערים, בדומה למודל שכבר עובד בחלק מערי אירופה.

 

6. מס זיהום: גרסה נוספת של האגרות, אלא שכאן מדובר בקנס על הגדלת זיהום האוויר באמצעות כלי רכב, שאחראים לפי המשרד להגנת הסביבה ל־85% מהזיהום במטרופולינים. גם כאן הקנס הוא על בסיס "המזהם משלם" עם פיילוט שהחל השנה לרכבי דיזל במרכז חיפה.

 

7. תחבורה בשבת: במבנה הקואליציה הנוכחי מדובר בחלום, אבל ביום שזה יקרה יותר אנשים יעזבו את הרכב הפרטי.

 

8. בוא מאוחר, קבל כסף: מענק על שימוש מושכל ברכב. ניסוי "נעים לירוק" במסגרתו ייבחנו אלפי אנשים ביכולת שלהם להגיע למטרופולין עם הרכב רק בשעות השפל. ניסוי מוקדם שכלל כ־1500 איש ובוצע בשנת 2013 היה מוצלח ביותר, עם תשלום מובטח של כמה מאות שקלים לחודש למי שהסכים לוותר על ההגעה בשעות העומס למטרופולין. בשנה הנוכחית אמור להתקיים ניסוי רחב היקף שלאחריו יתקבלו המלצות להחלה ארצית.

 

9. פחות רכב, יותר כסף: ניסיון לשכפל את איסור הנסיעה ברכב משנות ה־70 של המאה הקודמת ולהשבית את המכונית ליום בשבוע. הרעיון עוד בחיתוליו ולא ברור איך יאכפו אותו וכמה ישלמו לכל נהג.

 

10. סע מעט, קבל כסף: הנחה שתגיע לנהג על ידי קיזוז עלות הביטוח. חברות הביטוח משעות אותו מחשש לאבדן הכנסות.

 

בתגובה לדו"ח נמסר ממשרד התחבורה כי המשרד "מדביק פערים של 60 שנה בהשקעות בתשתיות בתחבורה ובעיקר בתחבורה הציבורית".

 

לדברי אנשי המשרד "בתקופת כהונתו של השר ישראל כץ הושקעו במערך התחבורה הציבורית תקציבים בהיקפים חסרי תקדים שלא היו כמותם מאז קום המדינה". עוד מזכירים במשרד התחבורה את ההשקעות ברשת רכבות עירוניות, נתיבים מהירים ועוד.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x