• תפריט
בארץ

כלכליסט TV

חצי כבר מאחורינו: תמונות בלעדיות מחפירות הרכבת הקלה

עד היום נחפרו כ-10 ק"מ תת קרקעיים באזור שמתחת למרכז תל אביב. מתי יוכלו תושבי המרכז לראות את נסיעות המבחן של הקרונות? ביקרנו באתרי החפירות של הרכבת הקלה, כך זה נראה

ליאור גוטמן 17:4008.03.18

מכרזים ראשונים לקווי הרכבת הנוספים בגוש דן יצאו לדרכם תוך שנה מהיום - כך מספר ל"כלכליסט" מנכ"ל חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניי), יהודה בר-און, שאחראית על בניית מערך הרכבות העירוניות בתל אביב וערי הסביבה.

 

נכון להיום מתקיימות חפירות ב-7 פירי שילוח שונים, בכל אחת מהן עובדת מכונת רובוט ענקית שלא רק קודחת תוואי לרכבת אלא גם מפנה את החול ובו במקום מעמידה דפנות בטון ענקיות לאורך החפירה. עד היום נחפרו כ-10 ק"מ תת קרקעיים באזור שמתחת למרכז תל אביב (תחנת הרכבת סבידור, נתיבי איילון) ועד לאזור צומת קרליבך. ההערכות הן שבתוך כשנה עד שנה וחצי יסתיימו החפירות, אז תונח מסילה ויושלמו התחנות התת קרקעיות. עוד מבטיח בר און שכבר בעוד שנה וחצי יוכלו תושבי המרכז לראות את נסיעות המבחן של הקרונות של הרכבת. 

 

 

 צילום: דור מנואל

פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב יצא לדרכו כמכרז ממשלתי לפני כ-12 שנה. במקור הפרויקט הופקד בידי זכיין (MTS) שהיה אמור לבנות את הרכבת עד אמצע 2013, אולם העבודות לא החלו בשל חילוקי דעות פיננסיים מול המדינה. בסוף 2010 הולאם הפרויקט על ידי המדינה והופקד בידי נת"ע, עם תכנון מחודש וסגירה כספית שהציבה את התקציב על כ-16.7 מיליארד שקל, כ-6 מיליארד שקל יותר ממה שתמחר זאת הזכיין ותחת תכנון שבדיעבד התברר כלא ריאלי.

 

הקו הראשון (הקו האדום) אמור לחבר בין פתח תקווה, בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו ובת ים, כאשר מועד הפתיחה המיוחל הוא אוקטובר 2021. אורך הקו כ-24 ק"מ, מתוכו חציו עילי וחציו (בין בני ברק ליפו) תת קרקעי. הקו יכיל מעל לח-40 תחנות עם הבטחה לתדירות של 3 דקות בין רכבת לרכבת בשעות העומס. מס' הנוסעים המשוער לאחר ההפעלה המלאה - כ-70 מיליון איש בשנה.

 

 

  צילום: דור מנואל

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x