• תפריט
בארץ

בלעדי לכלכליסט

הרכבת הקלה תפקיע 75% מהחניות בבר-אילן

האוניברסיטה צפויה לאבד שטחים לטובת הפרויקט להקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה. בר־אילן: "כבר כיום יש מצוקת חניה, נגיש התנגדויות"

ענת דניאלי וליאור גוטמן 06:4123.01.18

אוניברסיטת בר־אילן צפויה לאבד את רוב שטחי החניה שלה ולהרוס כמה מבנים בגלל הפקעת שטחים לטובת הקו הסגול של הרכבת הקלה - כך נודע ל"כלכליסט".

 

בשטחי הקמפוס יש כיום ארבעה חניונים, שבהם כ־1,200 מקומות חניה. ההפקעה צפויה להוביל לביטולם של כ־900 מתוכם, 75% מכלל מקומות החניה, בחניונים שלאורך הכביש שבחזית המזרחית של מבני האוניברסיטה וכן בכניסה אליה. לצד זאת, גם כמה מקומות חניה שמורים לנכים ולאנשי צוות בסמוך למבנים יבוטלו במסגרת ההפקעה הצפויה. לפי גורמים המעורים בתוכנית, ההפקעה וביטול החניה מהווים אסון לאוניברסיטה, שכן כבר שנים יש מצוקת חניה במקום.

בנוסף, במסגרת הקמת הקו הסגול ייהרסו כמה מבנים, ובהם מבנה המשמש כסניף בנק מזרחי טפחות. הבנק שוכר את המבנה מהאוניברסיטה. מקורבים למו"מ בנושא ההפקעה מעריכים שהאוניברסיטה תמצא פתרון אחר לבנק אם המבנה שאותו הוא שוכר ייהרס.

 

אוניברסיטת בר־אילן. תאבד גם מבנים אוניברסיטת בר־אילן. תאבד גם מבנים צילום: יריב כץ

 

התוכנית להקמת הקו הסגול אושרה ותוקצבה בכ־9 מיליארד שקל כבר במסגרת חוק ההסדרים של 2016. הקו צפוי להתחיל בפעילות בסוף 2024 או בתחילת 2025. עיריית רמת גן מנסה לעכב את האישור הסופי של תוואי הקו באמצעות עתירה לבג"ץ. בעתירה העירייה מבקשת להוריד מתחת לפני הקרקע חלקים מהקו שעוברים לאורך רחוב אלוף שדה, בטענה שהתוואי הנוכחי יפגע באיכות חיי התושבים ויחמיר את פקקי התנועה שם. ההכרעה בנושא אמורה להתקבל עד אמצע 2018.

 

בסביבת משרדי הממשלה המקדמים את הפרויקט (משרדי התחבורה והאוצר) טוענים שנת"ע מנסה למצוא פתרונות לבר־אילן. אלא שבאותה נשימה תוהים שם מדוע דרושים לקמפוס כל כך הרבה מקומות חניה, שכן תקום שם תחנה של רכבת קלה שתנוע בתדירות גבוהה מסביב לשעון. עוד אומרים במשרדי הממשלה שמטרת הרכבת היא לצמצם את מספר המכוניות שנעות על הכביש, ולכן לא הגיוני גם להקים באוניברסיטה תחנה רכבת וגם להשאיר בעינו את מספר מקומות החניה.

 

הקו הסגול יהיה הקו השלישי של הרכבת הקלה. מדובר בקו עילי באורך של כ־29 ק”מ, שיתחיל בתחנת רכבת מרכז בתל אביב, יעבור דרך הרחובות בן יהודה ואלנבי, ימשיך בתוואי לוינסקי־ההגנה ומשם לאורך אלוף שדה ועד לבית החולים תל השומר, שם הוא יתפצל לשתי זרועות. הראשונה דרך קריית אונו, אוניברסיטת בר־אילן ועד גבעת שמואל והשנייה בכיוון אור יהודה ונווה מונוסון לאורך כביש 461.

 

לאורך המסלול יתחבר הקו הסגול עם הקו האדום שמוקם בימים אלו ועם הקו הירוק שצפוי לחבר בין חולון, תל אביב והרצליה, עד ליצירת רשת רכבות בתוך המטרופולין. השנה אמורים לצאת מכרזים ראשונים להקמת הקו הסגול.

 

מבר־אילן נמסר בתגובה: "האוניברסיטה אכן קיבלה הודעה מנת”ע על הכוונה להפקיע חלק ממגרשי החניה לצורך הקמת הרכבת הקלה. באוניברסיטה יש כבר כיום מצוקת חניה קשה, ואנחנו נערכים להגיש התנגדויות להפקעה המתוכננת". באשר להריסת המבנים נמסר מהאוניברסיטה: "אם אכן ייהרסו מבנים בקמפוס לצורך הקמת הרכבת, תעמוד האוניברסיטה על כך שיימצאו מבנים או נכסים חלופיים שווי ערך או שיינתנו פיצויים תמורתם".

 

מחברת נת”ע נמסר בתגובה: "חברת נת”ע מתקדמת לקראת ביצוע הקו הסגול על פי התוכנית שאושרה על ידי הממשלה. במהלך התכנון המפורט ולאורך תקופת הביצוע נעשה כל מאמץ לצמצם את ההפרעה לשגרת החיים בסביבת התוואי ככל שניתן. צוותי התכנון של נת”ע נמצאים בתהליכי תיאום עם אוניברסיטת בר־אילן. ככל שתתבצע הפקעה, יינתן פיצוי בהתאם לחוק. הקו הסגול צפוי לשרת מדי יום רבע מיליון איש ובהם אלפי סטודנטים באוניברסיטת בר־אילן".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x