שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
דעות

שופרסל: לעקוף את רשות ההגבלים

שופרסל מרחיבה את המכירות למכולות כדי להימנע מביקורת על כוחה ההולך וגובר

נורית קדוש 09:4516.01.18
אחרי המחאה החברתית נקלעה שופרסל למשבר קשה ולהפסדים שחייבו את מנכ"ל החברה, איציק אברכהן, לפעולות התייעלות אגרסיביות. תהליך ההבראה הזה הוא שיצר לרשת המזון הגדולה בישראל יתרון עצום על פני מתחרותיה בענף. אלו בדיוק הפעולות שמאפשרות לה היום להתפתח למחוזות חדשים, שקיימים בעולם — אך פחות נפוצים בישראל. דוגמה לכך ניתן למצוא בתיעול כוח הקנייה העצום של הרשת, המגלגלת כ־12 מיליארד שקל, לטובת הרחבת מכירותיה לגורמים סיטונאיים.

כך, מה שהחל לפני כמה חודשים כפיילוט להפצה של מוצרים לעסקים קטנים דוגמת מכולות, מקבל עכשיו משמעות רחבה הרבה יותר עם הקמת פעילות ייעודית לעסקים קטנים.

 

אפשר להעריך כי הקמת הפעילות לבעלי מכולות וקיוסקים נועדה בין היתר לתת מענה לחשש של שופרסל מעתידם של הסכמי ההפצה, שהפכו לגורם המרכז כוח רב בידי שחקנים גדולים ממילא בשוק המזון דוגמת תנובה, שטראוס, זוגלובק ועוד.

 

שופרסל דיל שופרסל דיל צילום: אוראל כהן

 

כזכור, לפני כחצי שנה החלה רשות ההגבלים העסקיים בבדיקת הסכמי ההפצה. במסגרת זו נדרשו חברות המזון להעביר מידע על סוגי ההסכמים שהן מקיימות ולפרט את תנאי כל הסכם. הבדיקה נועדה לשפוך אור על השפעת הסכמי ההפצה על הצרכן ועל תוספת הכוח שהסכמים אלו מקנים למפיצים מול רשתות השיווק. ניתן להעריך שבשופרסל ביקשו להקדים תרופה למכה ולהרחיב את המכירות הסיטונאיות, מבלי לייצר יחסים מסחריים במתכונת של הסכם הפצה. קשה לראות כיצד תוכל רשות ההגבלים למנוע פעילות מסוג זה, שצפויה לסייע למכולות להתמודד עם תחרות המחירים שמציבות לה רשתות השיווק ולהציע לצרכן מחירים נמוכים יותר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x