שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

שוב משבר בנושא הרכבת בשבת; החרדים: לא השתכנענו שהעבודות הכרחיות

הערב צפויה פגישה נוספת בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשי המפלגות החרדיות, הפגישה הקודמת היום הסתיימה ללא תוצאות. ברכבת טוענים שמדובר בעבודות הכרחיות שדורשות מומחיות ולכן חייבות להתבצע על ידי עובדי הרכבת המקצועיים שהם ברובם יהודים

שחר אילן וליאור גוטמן 20:4222.11.17

סיבוב נוסף במשבר הרכבת. פגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשי המפלגות החרדיות הסתיימה ללא תוצאות והערב צפויה פגישה נוספת. בפגישה השתתפו גם שר העבודה חיים כץ, שר התחבורה ישראל כץ ושר התיירות יריב לוין מצד הליכוד ושר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים מה גפני מטעם החרדים.

 

 

 

מה שמסבך את המשבר הוא טענת הרכבת שמדובר בעבודות הכרחיות שדורשות מומחיות ולכן חייבות להתבצע על ידי עובדי הרכבת המקצועיים שהם ברובם יהודים. כך שנראה שעוצמת המשבר השבועי תוכרע לפי השאלה, עד כמה יצליחו לשכנע את ההנהגה החרדית שהעבודות חייבות להתבצע בשבת. בינתיים רמת האיומים נמוכה. "לא עוסקים באיומים שוב ושוב", אמרו ביהדות התורה"

 

כזכור איים בסוף השבוע שעבר השר ליצמן מיהדות התורה שיתפטר מתפקידו אם יבוצעו עבודת הרכב בסוף השבוע האחרון. בסופו של דבר בוצעו העבודות אבל על ידי לא יהודים.

 

העבודות שאמורות להתבצע בשבת הן כיוון מערכת האיתות. העבודות האלו מתבצעות ארבע פעמים בשנה. דחייתן תגרום להשבתת כל מערך הרכבות ביום חול. את העבודות האלה יכולים לבצע רק אנשי המקצוע של הרכבת שרובם יהודים.

 

ביהדות התורה אמרו ש"יש להבדיל בין הכרחיות לפיקוח נפש. לא השתכנענו שמדובר בעבודות שלא ניתן לבצע באמצע השבוע ואולי בחלקים. אנחנו לא בטוחים שרכבת ישראל מספיק רגישה לדרישות שלנו".

 

יעקב ליצמן בנימין נתניהו ואריה דרעי (ארכיון) יעקב ליצמן בנימין נתניהו ואריה דרעי (ארכיון) צילומים: עמית שעל, אוליבייה פיטוסי, אלכס קולומויסקי

 

החזרה התכופה של משברי הרכבת משקפת את העובדה שהנושא הזה הופך לאיום המשמעותי ביותר על הקואליציה. זאת, גם משום שמשברים תכופים פוגעים ביציבות הממשלה וגם משום שחלק מרבני יהדות התורה וביחוד האדמו"ר מגור הרב יעקב אלתר שאותו מייצג ליצמן בכנסת, רגישים מאוד לנושא השבת. גם אם הבעיה תיפתר השבוע, מחכות עוד הרבה עבודות בהרבה שבתות נוספות.

 

בליכוד מתקשים להיכנע לדרישות החרדים. ראשית, יודעים שם שסגירת הרכבת בימי חול בשל כניעה בנושא השבת עלולה לעלות להם ביוקר בבחירות. עליית יש עתיד בסקרים החלה אחרי כניעת הליכוד בנושא העבודות בשבת בתחנת השלום בתל אביב. ברקע עומדת גם דרישת החרדים לסגור את המרכולים בתל אביב בשבת, דרישה שהיענות לה תהיה סיכון אלקטורלי גדול עוד יותר.

 

גורמים בסיעות החרדיות אמרו כי היום התקבלו שוב הודעות מרכבת ישראל על כך שמתוכננות עבודות תחזוקה בשבת הקרובה. לטענתם, אמרו ברכבת כי מדובר בעבודות המתקיימות ארבע פעמים בשנה ולא ניתן לדחות אותן.

 

בחודש יולי האחרון הקפיא השר חיים כץ את עבודות הרכבת שתוכננו לצורך הקמת תשתית למערכת איתות חדשה בשל ימי בין המצרים שבין י"ז בתמוז לתשעה באב.

 

המפלגות החרדיות הובילו קו תקיף במיוחד במהלך השנה האחרונה סביב העבודות בשבת. לפני שלושה חודשים שלחו ליצמן, דרעי וגפני מכתב חריף לנתניהו בשל עבודות התשתית בתחנת השלום. שלושת הבכירים החרדים כתבו לנתניהו כי "עבודות אלו, אם יבוצעו בהנחיית ממשלת ישראל בראשותך תוך חילול שבת בפרהסיה, יהוו תקדים חמור מאוד והפרה בוטה של הסטטוס קוו. תהליך זה מוביל דה פקטו להפיכת השבת הציבורית במדינת ישראל למרמס, דבר שלא קרה מאז הקמת מדינת ישראל".

 

רכבת ישראל פועלת במוצאי שבת כדי להסיע לקוחות שונים לרבות חיילים בחזרה לבסיסים. ברכבת, כמו גם בחברות האוטובוסים, מכינים את כלי הרכב לתנועה שעתיים לפני יציאת עם הסעות נהגים, שירותי תדלוק ועבודות תחזוקה שונות. במילים אחרות הרכבת וחברות האוטובוסים השונות בכל מקרה "מחללות שבת" מזה שנים על גבי שנים, מציאות שלא הטרידה את ליצמן . מי שאחראי על קביעת שעות העבודה והמנוחה הוא שר הרווחה חיים כץ. זה קיבל לידיו את המשימה לאחר משבר עבודות הרכבת בשבתות בשנה שעברה, זה שאיים על משרתו של ישראל כץ. מאז הרכבת עובדת בכל שבת כדי להכין קווים חדשים ולתחזק ישנים. למשכת שר הרווחה חיים כץ נמסר שבשלב זה אין שינוי בעבודות הרכבת

בטל שלח
    לכל התגובות
    x