$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

המבקר יבדוק אם מובילאיי קיבלה יחס מועדף מהמדינה

מבקר המדינה יבדוק אם גורמים בענקית הישראלית היו מעורבים בניסוח התקנות של משרד התחבורה שמחייבות התקנת מערכות בטיחות ברכבים חדשים החל מינואר. בנוסף יבדוק המבקר אם שליטתה של מובילאיי בשוק מונעת כניסת מתחרות ואת יעילות המערכות

תומר הדר 10:2421.11.17

מבקר המדינה יבדוק אם משרד התחבורה הנהיג העדפה שיטתית לטובת חברת מובילאיי לקראת כניסתה לתוקף של החובה להתקין מערכות בטיחות במכוניות חדשות בינואר הקרוב, כך נודע ל"כלכליסט".

 

לפי תלונות שהתקבלו אצל המבקר ושאותן הוא יבדוק, גורמים במובילאיי היו מעורבים באופן ישיר עם אנשי משרד התחבורה בניסוח התקנות להתקנת מערכות הבטיחות, למשל בסעיפים הנוגעים להזנת הקודים הנוגעים למערכות השונות.

 

מימין מבקר המדינה יוסף שפירא, שר התחבורה ישראל כץ ומייסד מובילאיי אמנון שעשוע מימין מבקר המדינה יוסף שפירא, שר התחבורה ישראל כץ ומייסד מובילאיי אמנון שעשוע צילום: עומר מסינגר, תומי הרפז

 

 

תלונות נוספות שאותן יבדוק המבקר מטילות ספק בנוגע למידת יעילותה של המערכת, שהתקנתה מסובסדת באופן חלקי על ידי מדינת ישראל. לדברי גורמים בענף הרכב, עד כה לא הוצגו מחקרים קונקרטיים המוכיחים שמערכות אלה אכן יעילות באופן גורף, בעוד רוב המחקרים העולמיים שפורסמו על ידי גופים ידועים ובעלי שם מתייחסים למכוניות המצוידות במערכות בטיחות מקוריות המסוגלות לבלום את המכונית בשעת סכנה.

 

תלונה נוספת שהגיעה למבקר נוגעת לנתחי השוק של החברות השונות עוד בטרם החלו בביצוע התקנות החובה. לפי אותה תלונה, מובילאיי חולשת כיום על רוב שוק הרכב הישראלי, מה שלא מאפשר מלכתחילה חדירה של חברות אחרות.

 

התרעה בלבד

 

בחודש מרץ, מיד לאחר שנודע כי חברת מובילאיי תימכר בעסקת ענק של 15 מיליארד דולר לאינטל, הודיע משרד התחבורה כי החל ב־1 בינואר 2018 יחויבו כל המכוניות החדשות שישווקו בישראל בהתקנת מערכת בטיחות. מדובר במערכת שמתריעה על אי־שמירת מרחק מהרכב שמלפנים ובמערכת שמתריעה מפני סטייה מנתיב.

 

מערכות אלה מתחלקות לשני סוגים: מערכות מקוריות שמגיעות מהמפעל עם הרכב ומערכות בהתקנה ישראלית. במקרה של המערכות המקוריות, מדובר לרוב במערכות שמסוגלות גם לבלום את הרכב באופן עצמאי לנוכח סכנה.

 

לעומת זאת, המערכות בהתקנה מקומית, כמו זו של מובילאיי, מסוגלות רק להשמיע התרעה קולית ולהציג את המידע על צג שמותקן ברכב. עבור היבואנים המערכת המקומית זולה יותר להתקנה בהשוואה למערכת המקורית, ולכן כדאית יותר עבורם.

 

כיום פעילות בישראל שלוש חברות המשווקות את מערכות הבטיחות שמותקנות בארץ ואינן מגיעות מקוריות מהיצרן: מובילאיי, אייוואקס ו־MOVON הקוריאנית. לפי הערכות בשוק הרכב הישראלי, מובילאיי חולשת על שוק התקנות מערכות הבטיחות בארץ, עם מעל 95%. מבדיקת "כלכליסט" בקרב יבואני הרכב הגדולים עולה כי בשנה הבאה, עם כניסת התקנה לתוקף, רובם המכריע יתקין מערכות בטיחות של מובילאיי.

 

בספטמבר פרסם משרד התחבורה עדכון לתקנות. לפי העדכון, מוענקות לכל מערכת בטיחות נקודות זכות, על הימצאה ברכב. כך, למשל, ניתן זיכוי כספי לרכב שמצויד במערכת לזיהוי תמרורי תנועה. מדובר במערכת שמציגה את תמרורי התנועה שבהם מופיעה המהירות על גבי צג — בדיוק מה שמספקת המערכת של מובילאיי.

 

לעומת זאת, במערכות של צמד המתחרות למובילאיי מוצגת החריגה בלבד מהמהירות המותרת, מצב המונע מהן לקבל זיכוי. למרות פניות למשרד התחבורה, נותר סעיף זה ללא שינוי.

 

 

 

זמן קצר למתחרות

 

סעיף בעייתי נוסף נוגע לפנייה ישירה ליצרן הרכב לצורך מתן אישורי התקנה. לפי סעיף זה, יצרן הרכב בחו"ל חייב לאשר את התקנתן של מערכות הבטיחות באמצעות אישורי יצרן, או עו"ד מטעמו. להסדרת העניין הוקצו שלושה חודשים בלבד, פרק זמן בלתי אפשרי מבחינת מתחרותיה של מובילאיי, כך שהן לא יוכלו להיערך בהתאם עד ינואר. לעומת זאת מובילאיי פועלת בשיתוף פעולה זה שנים עם חלק ניכר מיצרני הרכב מה שיקל עליה לקבל את האישור.

 

מהמבקר נמסר: "לאור פניות בנושא שהגיעו למשרד המבקר, נשקל ותוכנן לבדוק את הנושא בעתיד".

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מדובר במערכות בטיחות מצילות חיים ממדרגה ראשונה, המצמצמות באופן משמעותי את תאונות הדרכים. חובת התקנת המערכת במשאיות ואוטובוסים, הובילה לירידה במעורבותם של כלי רכב אלה בתאונות דרכים. לאחר שהוכח לאורך זמן ובאופן חד משמעי כי מדובר במערכות מצילות חיים, החליט משרד התחבורה לקדם תקנה שתחייב כל רכב חדש משנת ייצור 2018, להצטייד בשתי מערכות בטיחות (בקרת סטייה מנתיב ומערכת שמירת מרחק מלפנים). מערכות אלה מותקנות כיום ביותר מ-80% מכלי הרכב הפרטיים החדשים המיובאים לישראל.הליך החקיקה הושלם לאחר שהוברר לחלוטין כי בענף קיימות שלוש חברות לפחות שבאפשרותן לבצע התקנות של המערכת. ההליך לווה על ידי הלשכה המשפטית ומנכ"לית המשרד, ובוצע על ידי הדרגים המקצועיים, תוך הקפדה יתרה על שוויוניות ותחרות מקסימלית בין כל החברות. זאת תוך תיאום מלא עם משרד האוצר. בשום שלב לא נדרשה התקנת מערכת של מובילאיי ולא ניתנה כל עדיפות על מערכת אחרת. מי שטוען כך - משקר ביודעין. יודגש כי משרד התחבורה אינו מושפע משום לוביסטים בגיבוש מדיניותו, לא במקרה זה ולא בשום תחום ומקרה אחר, כפי שכבר הוכח בעבר".

 

במובילאיי לא הגיבו לידיעה.

 

 

מה עם הרכבים המשומשים

הנהגים לא ממהרים להתקין את המערכות

 

התקנת מערכות הבטיחות הלא מקוריות היא בוננזה משמעותית ליבואני המערכות. במסמך ששלח משרד התחבורה ליבואנים אלה ציין המשרד כי כל יבואן נדרש להכין 25 אלף מערכות רק לצורך התקנות בחודש ינואר. היבואנים המתחרים למובילאיי מחו בפני משרד התחבורה כי אין טעם שהם יצטיידו במספר זה של מערכות לנוכח שליטתה המוחלטת של מובילאי בשוק, אך ללא הועיל.

 

לפי הערכות בענף הרכב, מדובר בצפי התקנות שנתי של כ־150 אלף מערכות בטיחות מדי שנה, עד סוף שנת 2019. אך מערכות אלה הן רק חלק מן התמונה הכוללת: לפי הודעתו של משרד התחבורה מספטמבר האחרון, נהגים יקבלו הנחה של 1,500 שקל על פני שלוש שנים באגרת הרישוי אם יתקינו מערכות בטיחות שמתריעות על אי־שמירת מרחק וסטייה מנתיב.

 

היעד שהוקצב להתקנת המערכות לרכבים משומשים היה שאפתני במיוחד ונקבע בהתאם להסתערות של נהגי ישראל על המתקינים: 80 אלף מערכות, שיותקנו ב־2017. בפועל המצב שונה: לפי נתוני משרד התחבורה, נכון לאתמול, מתוך 80 אלף מערכות שהוקצו להתקנה ברכב משומש, רק כ־4,460 מערכות בטיחות הותקנו.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x