$
בארץ

צריכים להחליף מסנן? נוהל חדש מפחית את מחירי החלפים ב־20%

משרד התחבורה פירסם נוהל שמקל על הזמנת חלפים באינטרנט. לפי הנוהל, מותר לייבא את כל החלפים שנמכרים למעט 70 שיישארו בפיקוח בשל טעמים בטיחותיים. מקורות בענף מעריכים שהשינוי יעלה ב־50% את היקף היבוא האישי של חלפים

תומר הדר 08:0513.11.17

היתר חדש של משרד התחבורה שנכנס לתוקף בימים אלו מפשט את הליכי היבוא האישי של רוב חלקי החילוף לרכב, וצפוי להביא להוזלה ניכרת במחירי החלפים. לפי מסמך שהפיץ שלשום אגף הרכב ושירותי תחזוקה במשרד התחבורה ושהגיע לידי "כלכליסט", כל החלפים מותרים עתה ביבוא אישי למעט כ־70 פריטים בטיחותיים.

 

ההיתר בא כהקדמה לרפורמה שמתגבשת בימים אלה במשרד התחבורה, שתקל על יבוא עצמי של חלפים, למשל באמצעות אתרים כמו eBay. ניסוח הצו החדש ליבוא חלפים לא יושלם כנראה בחודשים הקרובים, ולפיכך גיבשו במשרד פתרון זמני.

 

שר התחבורה ישראל כץ שר התחבורה ישראל כץ צילום: עמית שעל

 

עד כה יובאו חלקי חילוף לרכב לישראל על פי רשימת חלקים מותרים ביבוא שפרסם משרד התחבורה. לדוגמה, לפי הרשימה הישנה מנעולים, מחזיקי כוסות ואלטרנטורים מותרים ביבוא. אדם המייבא חלקי חילוף אחרים ביבוא אישי נדרש לעתים לעמוד בדרישות יבוא של משרד התחבורה, הכוללות בחלק גדול מהמקרים הצגת אישור יבוא ואישור ממוסך מורשה שלפיו החלק מותר ביבוא, כלומר מותר בהתקנה ברכב בישראל.

 

ההיתר החדש נועד לפשט את התהליך. במקום לקבוע רשימה מצומצמת של חלקים מותרים ביבוא, הצו מתיר לייבא כל חלק שאינו מצוין ברשימה קצרה של כ־70 פריטים. רק פריטיים אלה טעונים אישור של מוסך מורשה, או לחלופין בדיקה של בוחן מומחה. בין הפריטים שאינם מותרים ביבוא: חלקי חילוף משומשים, רפידות בלימה ומראות.

במשרד התחבורה מדגישים כי אחת הסיבות לנוהל החדש היא העלייה הניכרת שנרשמה בהיקף הרכישות של חלפים לרכב באינטרנט.

 

לדברי גורמים בענף הרכב, ההחלטה צפויה להביא להרחבת היבוא האישי. לדברי ירון בן אלי, מנכ"ל קבוצת USHOPS, "הסיבה שלקוחות רבים לא מייבאים חלקי חילוף לישראל היא אי־ודאות אם החלק חוקי ליבוא או לא. החלטת משרד התחבורה מפשטת את הליך היבוא ומאפשרת ללקוח לדעת מה תהיה עלות החלק הכוללת ומה הדרישה הרגולטורית לגביו".

 

בן אלי מעריך כי ההחלטה תביא לעלייה ניכרת ברכישות של חלקי חילוף מארצות הברית. "אם עד היום מכירת חלקי החילוף באתר שלנו עמדה על כ־7% עד 8% מהפעילות, אני מאמין שנראה בשלב הראשון גידול של 50% לפחות ביבוא חלקי החילוף, ובהמשך אף יותר".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x