$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

שנתיים אחרי אישור מתווה הגז: האוצר יאפשר קיזוז הוצאות פיתוח במאגרים יבשים

לפי תזכיר החוק שהפיץ המשרד, רק גוף המחזיק במאגר מוכח שגודלו המינימלי 50 מיליארד מ"ק גז טבעי, יוכל לקזז את הוצאות החיפושים במאגר אחר שהתגלה כיבש

ליאור גוטמן 22:4807.11.17
משרד האוצר הפיץ היום (ב') תזכיר חוק במסגרתו הוא משנה את מתווה הגז הממשלתי שאושר רק לפני כשנתיים. התזכיר, שהגיע לידי "כלכליסט", מגלה שמשרד האוצר מבקש מהממשלה לתת הקלות ליזמים שיחפשו מאגרי גז חדשים, כך שאם המאגרים יימצאו כ"יבשים", המדינה תאפשר להם לקזז את עלויות החיפושים מחבות המס של בעל הרישיון. במידה שהתיקון למתווה הגז יאושר, זו תהיה הפעם הראשונה שהמדינה מכירה בהוצאות החיפושים של מאגרי גז ונפט ככאלה שניתן לקזז מהן את ההוצאה השוטפת, גם אם לעיתים הוצאות החיפוש יכולות להסתכם בכמה מאות מיליוני שקלים.

 

עיון בתזכיר החוק, שכותרתו "תזכיר חוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע - תיקון", מגלה הצהרה שלפיה המדינה מציעה "לתקן את חוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע ולאפשר, בתנאים מסוימים, ניכוי הוצאות חיפוש במיזם שלא הופק ממנו גז טבעי, מתוך רווחי מיזם אחר שממנו מופק גז כאמור".

 

האם מדובר בהחזר כספים אוטומטי? כאן באה המדינה וקובעת כי מי שיוכל לקזז את הוצאות החיפושים של מאגר גז פוטנציאלי שיתגלה כ"יבש" הוא רק גוף שמחזיק במאגר מוכח אחר שגודלו המינימלי הוא 50 מיליארד מ"ק גז טבעי. ההסבר, לפי האוצר, הוא ש"בעת הזו אין בעלי זכות במיזמי נפט העומדים בתנאים לקבלת ההטבה, ומאחר שחיפוש גז טבעי עלול לקחת כמה שנים, אין מדובר בשינוי הצפוי להשפיע על הכנסות המדינה מהיטל רווחי נפט בשנים הקרובות.

 

עם זאת, תחת ההנחה כי התמריץ המוצע בחוק יוביל למצב שלפיו בעל זכות במיזם ריק יהיה גם בעל זכות במיזם מפיק קטן, צפויה תוספת הכנסות המוערכת במאות מיליוני שקלים חדשים לשנה שממנה ייגרעו עשרות מיליוני שקלים חדשים בשל ההטבה, וזאת רק בעוד 15 שנה ויותר. במילים אחרות, המדינה מעדיפה פיתוח של שדות גז רבים ככל שניתן, כאלו שישרתו את השוק או מיועדים לייצוא, תחת ההנחה שהיא תגזור מהם מס בשיעור של 60%, ואם צריך להחזיר ליזם הוצאות על מאגר "יבש" אז התשלום הזה ישתלם בסך תקבולי המדינה.

 

עוד נקבע כי "מכיוון שרישיונות חיפוש הגז ניתנים לתקופה של 7 שנים, מוצע לאפשר את ההטבה לגבי סכומים אשר הוצאו עד תום 2024 לכל המאוחר.

 

נזכרו שנייה לפני שפותחים את הים לחיפושים

 

תזכיר החוק שהופץ כולל בנוסף הוראות אכיפה ופיקוח על מיסוי ייצוא הגז, ועד לרמה שהמדינה קובעת ששיעור המיסוי המגיע לה ממכירת גז ייגזר מנקודת המכירה האחרונה. החשש היה מתרגילי מס כך שחברה תייצא גז לחברה בת שלה ובמחיר נמוך, ואילו החברה הבת תייצא את הגז שנית ובמחיר גבוה ללקוח סופי, אולם המס ייגזר מנקודת המכירה הראשונה. לכן, המדינה מחדדת בתזכיר החוק שהמס על ייצוא גז ייגזר מנקודת המכירה האחרונה, כאשר לפקיד השומה שיטפל בייצוא מותר "להתעלם מעסקאות או מהסבות אשר הוא סבור כי הן מלאכותיות או בדויות, או כי אחת ממטרותיהן העיקריות היא המנעות מתשלום ההיטל, כולו או חלקו", וגם זה בתקופה של 4 שנים מיום הייצוא.

 

מדוע הופץ תזכיר החוק דווקא עכשיו? אחת הסברות היא שהמדינה רוצה לעודד יזמים חדשים לבוא ולחפש עוד גז. ואכן באמצע החודש אמור להיסגר המכרז של משרד האנרגיה להפצת 24 רישיונות גז חדשים. מאחר שחלק מהמחפשים עשויים למצוא מאגר קטן או מאגר ריק, הם עלולים לוותר על הפיתוח של שניהם, מה שמביא את המדינה כאמור להכיר בהוצאות החיפוש של המאגר הריק.

 

ומה לגבי מאגרים קטנים וקיימים, דוגמת רישיונות "דניאל" שהיו בידיים של ישראמקו ומודיעין? אלו הוחזרו זה מכבר לחזקת המדינה ולכן עתה, עם הטבת המס, ייתכן שהם ייצאו מחדש למכרז. כדי למנוע ממונופול תמר לקבל הטבת מס דומה על רישיון תמר SW (הוא SOUTH WEST, שמכיל כ-30 מיליארד מ"ק גז) מציעה המדינה "להגביל את ההטבה לבעלי זכויות במאגרים קטנים אשר אינם מחזיקים ביותר מ-25% מהזכויות במיזם נפט אשר נמצא בו גז טבעי בכמות העולה על מאה מיליארד מ"ק", כלומר האחזקה בתמר (שם יש 282 מיליארד מ"ק) פוסלת אפשרות של קבלת הטבת מס בפיתוח מאגר תמר SW. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x