$
בארץ

מנכ"לי האוצר והביטחון מעריכים: רבים מאנשי הקבע לא יעברו לגור בדרום

בדיון בוועדה המשותפת לתקציב הביטחון של הכנסת, התגלתה מחלוקת קשה בין משרדי האוצר לתחבורה על הפתרון להסעת אנשי הקבע לדרום. באב"ד: "הפתרון צריך להיות רכבת והסעת המונים, "לא הגיוני שקצינים ייסעו כל יום שעתיים לכל כיוון"

שחר אילן 16:0801.11.17

רוב אנשי הקבע שיעברו לשרת בבסיסי צה"ל בנגב לא יעברו לגור בנגב. כך מעריך מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד על סמך סקרים שערך צה"ל בין אנשי הקבע.

 

 

לדבריו הסיבה לכך היא ש"רובם בתחילת החיים ולא כל כך קל להעתיק לדרום בן זוג שהוא הייטקיסט או עורך דין". מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם אמר כי "אנחנו לא יכולים לכפות את המעבר. אם הדרום יהיה אטרקטיבי ויהיו חיים תוססים ומקום לצעירים – יעברו. אם לא – לא יעברו".

 

שני המנכ"לים דיברו בישיבת הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון של הכנסת שדנה היום (ד') בפתרונות התעבורה למעבר בסיסי צה"ל דרומה. בישיבה נחשפה מחלוקת קשה בין משרד הביטחון למשרד התחבורה. משרד הביטחון מעוניין להתבסס בעיקר על רכבות ולהביא אותן עד לבסיסים עצמם. משרד התחבורה מעוניין בפתרון משולב של רכבות ואוטובוסים וסבור שיש להשתמש בהסעות (שאטלים) מתחנות הרכבת הקיימות לבסיסים.

 

העברת 30 אלף חיילי סדיר ואנשי קבע לנגב

 

מערכת הביטחון נמצאת בעיצומו של מהלך לאומי להעברת 30 אלף חיילי סדיר ואנשי קבע לנגב. היא כבר הקימה את קריית ההדרכה (עיר הבה"דים) ליד צומת הנגב בה פועלים שבעה בסיסי הדרכהשבהם עד עשרת אלפים חיילים בזמן נתון. כבר יצא המכרז להקמת קריית התקשוב בבאר שבע בה יפעלו 5,000 איש. בסוף השנה יתפרסם המכרז להקמת קריית המודיעין באזור עומר שבה יהיו 15 אלף חיילים. המהלך צפוי להסתיים באמצע העשור הבא.

 

 עיר הבה"דים בדרום עיר הבה"דים בדרום צילום: אריאל שרוסטר

 

חיילי הסדיר, יצטרכו לנסוע פעם בשבוע לבסיסים ואילו אנשי הקבע ייסעו בכל יום. כאמור, ההערכה היא שחלק גדול מאנשי הקבע, ביניהם אנשיי מחשבים וסייבר רבים,ימשיכו לגור במרכז או בצפון ויצטרכו לנסוע לבסיסים מדי יום. "אני לא רואה שום קצין סייבר שהולך במשך שנים לנסוע שעתיים וחצי לכל כיוון, חמש שעות כל יום, על הכביש", אמר אודי אדם. הוא הזהיר: "יש חשש כבד שיכולות המודיעין, הסייבר והטכנולוגיה של הצבא יפגעו". באב"ד אמר ש"לחלק גדול מהחיילים יש אופק תעסוקתי באזור תל אביב של פי 2 או פי 3 שכר".

 

החלפת מערכת האיתות באיילון

 

בישיבת ועדת תקציב הביטחון נחשפו חילוקי דעות קשים בין משרד הביטחון והתחבורה בשאלה מהו הפתרון התחבורתי הנכון. אדם אמר שבכל יום ראשון מביאים 200 אוטובוסים חיילים לעיר הבה"דים ועוד 300 מפזרים אותם לבסיסים שונים בדרום. "העסק הזה הולך לשלש את עצמו. זה לא נכון ולא כלכלי שבכל יום נתון ייסעו 15 אלף איש באוטובוסים. במצב של היום זה ייקח שעתיים וחצי לכל כיוון", אמר אדם ודרש לחבר הן את עיר הבה"דים והן את קריית המודיעין ישירות לרכבת באמצעות תחנות סמוך לבסיסים,ללא הסעות וכן להנהיג רכבות מהירות.

 

רכז התחבורה הציבורית באגף התקציבים באוצר אלון מסר הציג את הפתרונות שאמורים לאפשר הגעת יותר רכבות לדרום. פתרון אחד הוא החלפת מערכת האיתות באיילון שתסתיים ב-2021 שתאפשר תוספת של 25% במספר הרכבות שנעות דרומה. המשמעות היא תוספת 3 רכבות ליום שבהן עד 3,000 איש.

 

פתרון נוסף הוא המסילה מזרחית שתאפשר לכל מי שמגיע מנקודה צפונית יותר מפתח תקוה לעקוף את תחנות תל אביב.

 

מסר טען שהפתרונות האלה נכונים הן תחבורתית והן תקציבית. הוא ציין שכל רכבת שתיכנס לבסיסי צה"ל היא רכבת שלא תגיע לבאר שבע. עם זאת התחייב שאם משרד הביטחון יביא נתונים אחרים, האוצר ומשרד התחבורה ילמדו אותם.

 

מנהלת אגף תקציבי הפיתוח במשרד התחבורה, טליה כהן-וולף, טענה שזמן ההגעה ברכבת קצר יותר רק למי שמגיעים מהצפון ולא מהמרכז. לדבריה הפתרון היעיל ביותר להבאת חיילים מתל אביב והמרכז הם אוטובוסים שיערכו איסוף מאזור בתי החיילים באמצעות אפליקציות.

 

דווקא באב"ד הפתיע כשגילה אוזן קשבת לדרישות משרד הביטחון. "הפתרון צריך להיות רכבת והסעת המונים", אמר. "לא הגיוני שקצינים ייסעו כל יום שעתיים, צריך להגיע ל-90 דקות לכל כיוון". הוא התחייב ש"הנכונות שלנו לתת פתרון ולא להסתכל על הגרוש מאוד גבוהה כי זה אתגר לאומי".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x