• תפריט
רכב

חשיפת כלכליסט

מצפצפים על מערכות מצילות חיים

מערכות בטיחות חכמות לרכב, שיודעות לבלום ולהסיט את ההגה בשעת חירום, מצילות חיים מדי יום מסביב לעולם - אבל לא בישראל. ממשרד התחבורה ועד יבואני הרכב, סבך אינטרסים משאיר את הנהג הישראלי עם מערכות מיושנות, שמסתפקות בצפצוף

תומר הדר 06:5001.10.17

באתר האמריקאי של סובארו, מותג נפוץ בישראל, מצהירה יצרנית הרכב כי "בחירה בסובארו היא הרבה יותר מבחירה במכונית, מדובר בבחירה בחברה המתחייבת להגן על מי שאתה אוהב". כיצד סובארו ממחישה את אהבתה? לפי אתר החברה, כשאתה קונה סובארו, "יש לך עוד זוג עיניים על הכביש ורגל אחת נוספת על דוושת הבלם. מערכת הבטיחות האוטונומית למחצה של סובארו מהווה שיא של הישגי המהנדסים שלנו בנושא בטיחות".

 

באותו אופן, כשיונדאי רוצה לעניין קונים אמריקאים בדגם האלנטרה שלה, היא כותבת להם באתר כי "הדרך הטובה ביותר להתמודד עם תאונות היא לא לעשות אותן". כיצד? לפי יונדאי, "בטיחות אינה מותרות. לכן אנו מציעים את מערכות הבטיחות שלנו בכל רמות האבזור".

 

ולא חסרות דוגמאות נוספות: קיה, סוזוקי, שברולט, כולן משווקות כיום את המכוניות שלהן באמצעות מערכות הבטיחות המקוריות - מערכות אוטונומיות למחצה שיודעות לבלום או להסיט את ההגה בשעת חירום במקום הנהג. בצדק הן עושות כך, משום שהמערכות הללו, שמבוססות על פריצות דרך טכנולוגיות של השנים האחרונות, עובדות היטב ומשפרות את בטיחות המכוניות, כפי שיעידו ארגוני הבטיחות המובילים בעולם.

 

כל היצרניות הללו מוכרות את המכוניות שלהן גם בישראל. אלא שבאופן מכעיס, כמעט אף אחת מהן אינה משווקת פה את הדגם עם מערכות הבטיחות המתקדמות. באופן אבסורדי, קונה ישראלי שיבקש סובארו, יונדאי או שברולט עם מערכת בלימה אוטונומית או מערכת לתיקון סטייה מנתיב, ייענה שהדגם הבטוח פשוט לא משווק בישראל. גם מי שרוצה לשלם - לא הרבה, אגב - פשוט לא יוכל לקבל בעבור משפחתו דגם בטוח יותר, אף שהוא כבר משווק באירופה ובלא מעט מקרים גם במדינות באזורנו. בתחקיר שלהלן חושף "כלכליסט" כיצד מדיניות רשלנית ומיושנת של משרד התחבורה ושל רשות המסים, בשילוב אינטרסים כלכליים של יבואני הרכב ויצרניות מערכות התרעה, הובילו למחדל שבגללו נהגי ישראל ומשפחותיהם חשופים על הכביש לתאונות שבעולם המערבי פשוט הולכות ונעלמות.

 

קודם קצת נתונים: לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 335 איש נהרגו בתאונות דרכים בישראל בשנת 2016 ו־1,845 נפצעו קשה. מדובר בשנת שיא מדממת: ב־2015 נהרגו 322 איש בכבישים ו־1,796 נפצעו קשה, בעוד ב־2014 נהרגו 279 ו־1,562 נפצעו קשה.

 

מגמת העלייה המטרידה הזאת באה אחרי שנים של ירידה דווקא במספר ההרוגים, וההשערה היא שהיא נובעת משני גורמים עיקריים: הגידול החד במספר כלי הרכב בכבישי ישראל, והסמארטפון. תשומת לבם של נהגים רבים נתונה היום לטלפון הסלולרי לא פחות משהיא נתונה למתרחש בכביש. השימוש בסלולרי מוביל לעלייה משמעותית בהיקף תאונות הדרכים הנובעות ישירות מהיסח דעת, כמו תאונות חזית־אחור המתרחשות לרוב במהירויות נמוכות, ותאונות הנובעות מסטייה מנתיב הנסיעה אל הנתיב הנגדי, המתרחשות במקרה הרע במהירות גבוהה. אין עדיין נתונים מדויקים על מידת ההשפעה של שימוש בסלולרי על תאונות בישראל, אך לפי מחקר שנערך בארה"ב, לפחות 6% מתאונות הדרכים נבעו באופן באופן ישיר משימוש בטלפון בזמן נהיגה, ובעוד 80% מהן (!) השימוש בו היווה גורם משמעותי.

 

תעשיית הרכב העולמית ערה למצב הזה. לכן, בתחילת העשור החל להופיע במכוניות יוקרה רבות צמד מערכות בטיחות מתקדמות המיועדות להציל חיים: מערכת בלימה אוטונומית למחצה שבולמת בעצמה כשהיא מזהה התנגשות קרבה, ומערכת בקרת סטייה מנתיב, שמסיטה בעצמה את ההגה (ראו מסגרת). בקרב גופי המחקר והבטיחות הגדולים בעולם קיימת תמימות דעים לגבי יעילות המערכות הללו. ארגון הבטיחות האירופי Euro NCAP, גוף עצמאי הנחשב לסמכות העולמית העליונה בכל הקשור בבטיחות רכב, מתעדף באופן ברור מכוניות הכוללות אותן. כך גם מקבילו האמריקאי IIHS. בהתאם, יצרני הרכב החלו להתקין את המערכות הללו ביותר ויותר דגמים, וב־2017 הן כבר מותקנות הן במכוניות עממיות והן במכוניות מדגמים יוקרתיים.

 

ובישראל? כאן פשוט לא מוכרים את הדגמים הבטוחים יותר, וכמעט כל הדגמים שזכו לציון בטיחות גבוה יותר עם המערכות החדשות משווקים בארץ בלעדיהן. יותר מכך: סולם הדירוג שקבע משרד התחבורה מעניק עדיין ציון גבוה יותר דווקא למכוניות עם המערכות מהדור הקודם (ראו מסגרת). התוצאה האבסורדית היא שדווקא הקונה המתקדם והמעודכן, שבוחר מכונית גם לפי דירוג הבטיחות שלה, יקנה את הדגם הבטוח פחות.

 

כדי לסבר את האוזן, הנה כמה שמות של מכוניות שקיימות כבר בגרסה שתציל את חייכם, אך לא בישראל: סוזוקי איגניס, סוזוקי באלנו, סוזוקי סוויפט, שברולט קרוז, סובארו אימפרזה, יונדאי אלנטרה, קיה ריו, רנו גראנד קופה, רנו קדג'אר LIFE, סאנגיונג טיבולי, והרשימה עוד ארוכה.

 

אגב, רשות המסים מפרסמת מדי שנה סקירה על ענף הרכב הישראלי, הכוללת פרק על התקנות אביזרי בטיחות. הנתונים מדאיגים: נכון למרץ 2016, החודש האחרון שתועד על ידי הרשות, רק ב־8.1% מהמכוניות שיובאו ארצה הותקנה מערכת בקרת סטייה מנתיב בעלת יכולות אוטונומיות. ב־25% מהן הותקנה מערכת שרק יודעת לצפצף בעת סטייה. מערכת ניטור מרחק מהרכב שמלפנים בעלת יכולת בלימה עצמאית הותקנה ב־11.4% מהמכוניות שיובאו ארצה, בעוד ב־25.1% הותקנה מערכת שרק יודעת לצפצף. רוב מכריע למערכת שיעילותה פחותה בהרבה. למה בעצם?

 

 

היבואנים - חיסכון קטן, סכנה ענקית

 

יבואני הרכב אינם מפעלי גמילות חסדים. מערכות בטיחות מקוריות עולות כסף, גם אם לא הרבה כסף. לפי הערכות בענף הרכב, מערכת בלימה אוטונומית מוסיפה למחיר הרכב לפני מס כ־200 דולר. הדבר נכון גם לגבי מערכת שמשפיעה על ההיגוי.

 

לא מדובר בסכום עתק, אך עדיין גבוה יותר מזה שמשלם היבואן עבור מערכות בטיחות חלופיות, לא מקוריות. מערכות אלה מתריעות בפני יושבי הרכב על סכנה קרבה, אבל בניגוד למקוריות הן מסתפקות בהתרעה בלבד. הרכב סוטה מהנתיב או מתקרב יותר מדי לרכב שלפניו? המערכת תשמיע התרעה קולית, אך לא תבלום במקום הנהג או תסיט עבורו את ההגה כדי שיישאר בנתיב הנסיעה. זאת כבר אחריות שלו.

 

חשוב לציין: המערכות הללו קיימות בשוק הישראלי עוד לפני מערכות הבטיחות האוטונומיות למחצה. שלוש חברות שולטות כיום בתחום בישראל — מובילאיי ואיוואקס הישראליות ומובון הקוריאנית. קשה להשיג נתונים מדויקים על היקף ההתקנות של המערכות האלה, אך להערכת גורמים בענף, מובילאיי מבצעת יותר מ־80% מההתקנות במכוניות חדשות בישראל. חלק מיבואני הרכב אף נוקבים במספר גבוה יותר.

 

בעולם, מובילאיי מספקת ישירות ליצרני הרכב רכיבים, שעליהם מתבססות מערכות הבטיחות המקוריות בעלות היכולות האוטונומיות. ג'נרל מוטורס, פולקסווגן וניסאן עושות שימוש בחיישני מובילאיי, שמסוגלים לקרוא מרחקים ותוואי דרך ומהווים רק חוליה בשרשרת המורכבת של התהליך, שבסופו המכונית מצילה מתאונה באופן עצמאי.

"כשמכוניות יונדאי או ניסאן מגיעה לישראל עם מערכת בטיחות מקורית, מובילאיי מקבלת סכום נמוך יחסית", מסביר גורם ביבואנית רכב ישראלית. "המערכת המקורית עולה לנו כמה מאות דולרים ומובילאיי רק פיתחה בה את החיישנים, והתשלום עובר דרך מנגנונים מסובכים של יצרני הרכב. לעומת זאת, כשהחברה מתקינה אצלי מערכת בטיחות לא מקורית, היא מקבלת ממני סכום גבוה יותר, וזה כסף שנכנס למובילאיי הרבה יותר מהר והרבה יותר יעיל. אין כאן צורך לפתח טכנולוגיה או לשלוח נציגים שיישבו במפעל בגרמניה, רק לשלוח לטכנאים אלפי קופסאות עם מערכת שפותחה מזמן".

 

 

 

הצד האחר במשוואה הוא בעלי המכוניות. "הצרכן הישראלי בור ועם הארץ בכל הקשור בבטיחות", מסביר מנכ"ל אחת מיבואניות הרכב הגדולות. "בשנות התשעים היה מכשיר נוראי שנקרא ABW, התקן סיני שגורם לאורות הרכב להידלק מהר בבלימת חירום. שטות. הישראלי המצוי היה מגיע לאולם התצוגה ומבקש מכונית עם ABS, שנחשב אז לצעקה האחרונה בתחום הבטיחות. היינו מסבירים לו שיש ABW והוא היה הולך לדרכו שמח ומאושר. אותו הדבר כיום. הצרכן ניגש לאולם ומבקש מכונית שיודעת לבלום לבד בשעת סכנה. אנשי המכירות מסבירים לו שיש ברכב מובילאיי, והוא לא יודע באמת להבדיל בין המערכת הישראלית שלא יודעת לבלום לבד לבין המערכת המקורית".

 

אבל התירוץ של הרווחיות ליצרניות המערכות הוא פשוט מדי, וחלק גדול מהאחריות מוטל על יבואני הרכב לישראל. וכשהם מתבקשים להסביר מדוע הבטיחות של המכוניות שהם מוכרים פחותה משל אלה המשווקות בחו"ל, הם מעדיפים לגלגל את האחריות אל היצרן.

 

 

רנו, למשל, היא יצרנית רכב שחרתה את הבטיחות על דגלה. אבל היבואנית קבוצת קרסו, שהשיקה בארץ את גראנד קופה המשפחתית המפוארת, הסבירה שהיצרן אינו מאפשר התקנה של המערכת בישראל. במצרים לעומת זאת, שכנתנו מדרום שנהנית ממערך תשתיות נחות בהרבה, המערכת דווקא מוצעת.

 

כאשר מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי, השיקה בארץ את הבאלנו, היא היתה בגרסה ללא מערכות הבטיחות, זאת שקיבלה ציון נמוך של שלושה מחמישה כוכבים מה־Euro NCAP. היצרן אינו מאפשר את ההתקנה והבאלנו תצויד במערכת בשנת 2017, אמרה מכשירי תנועה. אנחנו ממתינים.

 

סמל"ת, יבואנית סובארו, הבטיחה להתקין עוד השנה באימפרזה את מערכת הבטיחות המקורית, זו שבה מתפארת חברת הרכב באתר האינטרנט שלה. השנה עוד רגע נגמרת, ומערכת בטיחות בסובארו עדיין אין.

 

כשקיה ריו הושקה בישראל השנה, היבואנית טלקאר הדגישה שהיצרן אינו מאשר את התקנת המערכת ברכבים שמגיעים ממפעליו במקסיקו. אך כאשר יבואנית קיה נדרשה לפני כמה שנים לייבא לארץ את דגם הפורטה, מכונית שאינה מיועדת לשיווק בישראל, היא השקיעה הון בשיתוף עם היצרן וקיה ביצעה בפורטה שורה של הליכים יקרים כדי להתאימה לישראל. אבל פתרון לנושא מערכות הבטיחות לא נמצא. יש שפע דוגמאות נוספות, וההסברים בחלקם מגוחכים ובחלקם פשוט מעליבים.

 

לכאורה, ליבואנים יש אינטרס להציע לציבור מכוניות שמצוידות במערכות הבטיחות המקוריות והיעילות. אחרי הכל, מדובר במערכות מצילות חיים. אלא שבפועל המצב מורכב יותר: כיום יבואני הרכב נלחמים זה בזה בשוק צפוף ותחרותי במיוחד, וכל שקל נספר בעוגת התמחיר של המכוניות החדשות. להערכת גורמים בענף הרכב, מערכות בטיחות מקוריות ויעילות יכולות להעלות את מחירה של מכונית חדשה ב־2,000–3,000 שקל. לא המון, אבל משמעותי בשוק של תחרות על מחיר.

 

 

לדברי אותם גורמים, התופעה של העדפת מערכות לא אוטונומיות בולטת במיוחד בדגמים העממיים הפופולריים, שנפוצים בציי הרכב. "ברכבים כאלה מה שמשנה זו ההנחה שאפשר לתת לחברת הליסינג", מסביר אחד היבואנים. "ברור שיבואן רכב יעדיף למכור עוד מאות מכוניות בהנחה של 3,000 שקל מאשר לאבזר אותן במערכות בטיחות מקוריות ומצילות חיים. פרט לקומץ של יבואנים, כמו יוניון מוטורס יבואנית טויוטה, הרוב יצרו סטנדרט של מערכת התרעה מקומית והלקוחות מקבלים אותן כברירת מחדל מובנת מאליה". גם יבואנית פיז'ו דוד לובינסקי מציעה דגמים הכוללים את מערכות הבטיחות המקוריות.

 

רוב היבואנים אפילו לא מציעים לציבור את האפשרות להפחית את הסיכוי למעורבות בתאונת דרכים. "הלקוח הישראלי יכול בהחלט להפנים בקלות את המסר שלדגם המאובזר יש גג נפתח וכיסאות עור, אלה תוספות שברור שעולות כסף. לעומת זאת, המסר שעוד כמה אלפי שקלים יכולים להציל חיים לא עובר טוב אצל רוב הלקוחות", מספר יבואן רכב אחר. "הבידול בין הדגמים עלול ליצור מצב שבו הישראלים קונים דגם לא מאובזר והיבואן ייתקע עם המאובזר ויצטרך למכור בהנחה. לחלופין, אנשים יכולים להבין את יתרונות המערכות הללו ולכן לא לדרוש כלל את הדגם הפשוט. במקרה כזה הוא יגיע לציי הרכב, ושם עוד עלולים לדרוש רכב עם מערכות מצילות חיים. זו בעיה. הרבה יותר נוח להסתמך על תדמית ההצלחה של מובילאיי. הבורות של הצרכנים נוחה מאוד לשני הצדדים".

 

רשות המסים - מפגרים מאחורי הטכנולוגיה

 

רשות המסים היא אחד משני גופים ממשלתיים - לצד משרד התחבורה - שעוסקים באביזרי בטיחות למכוניות. כיום בישראל מוטל על מכוניות חדשות מס קנייה בשיעור של 83%. ממס זה מנוכים סכומים שנקבעים לפי כמויות המזהמים שהרכב פולט וכן לפי התקנת מערכות בטיחות. מדובר בחשבון פשוט: פחות הרוגים שווים פחות הוצאות למדינה. אך הטבלה של רשות המסים מפלה באופן ניכר דווקא לטובת מערכות שלפי כל ארגון בטיחות עולמי עובדות פחות טוב.

 

נתוני רשות המסים שקופים: כל אביזר בטיחות שמותקן ברכב מקנה נקודות זיכוי על מס הקנייה. השיטה מעט מורכבת, אך למען הפשטות נגיד שנקודה שווה זיכוי של כ־250 שקל מהמס. ומכאן לאבסורד הזועק: מערכת לניטור מרחק מקדימה שרק מתריעה לפני התנגשות מקנה 2 נקודות זיכוי. לעומתה, מערכת שגם יודעת לבלום מקנה נקודה אחת בלבד. מערכת בקרת סטייה מנתיב ישראלית, כזו שרק מצפצפת בעת סטייה, מעניקה 2 נקודות. מערכת שיודעת גם להסיט את ההגה כלל לא קיימת בלקסיקון של רשות המסים ואינה מזכה אף לא בשקל.

 

עם זאת, יש אור חלוש בקצה המנהרה: כפי שנחשף ב"כלכליסט", בשנה הבאה תבוצע רפורמה, שבמסגרתה יופחת הניקוד של מערכות ללא יכולות אוטונומיות מ־2 נקודות ל־1.5. בנוסף, מערכות שגם יודעות להסיט את ההגה בצורה אוטונומית יקבלו נקודה בודדת. התקדמות, אך עדיין מדובר ביתרון למערכות שיעילותן פחותה.

"אם הרשות תשנה בן לילה את הרכב מתווה הטבות המס על אביזרי בטיחות, היא תהרוג את השוק המקומי של החברות הישראליות בתחום, ובראשן מובילאיי", אמר בכיר בענף הרכב. "אתה באמת מצפה שהרשות תיתן סטירה לחברה שמכניסה מיליארדים לקופת המדינה?".

 

משרד התחבורה - הרומן שלי עם מובילאיי

 

במשרד התחבורה מנהלים רומן ארוך שנים עם מערכות הבטיחות שאינן מקוריות, ונראה שהם משוכנעים ביעילותן, גם אם ארגוני בטיחות עולמיים חושבים אחרת. במרץ 2017, זמן קצר לאחר חתימת ההסכם למכירת מובילאיי לאינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר, הכריז שר התחבורה ישראל כץ על רפורמה בבטיחות בתחום הרכב. באירוע ההכרזה ישבו לצד כץ מנכ"לית משרדו קרן טרנר וכן זיו אבירם, אז עדיין מנכ"ל מובילאיי.

 

כץ הכריז באותו אירוע כי כל רכב חדש שייובא מינואר הקרוב יחויב בהתקנת שתי מערכות בטיחות שאותן הגדיר כ"מצילות חיים": מערכת בקרת סטייה מנתיב ומערכת בקרת שמירת מרחק. לדברי כץ, המערכות המקומיות פועלות ביעילות של "עשרות אחוזים". אזכור למערכות בטיחות אוטונומיות לא נשמע. גם לא אזכור לעובדה שמובילאיי לא נמכרה בזכות מכירת מערכות בטיחות בשוק הישראלי, אלא בעיקר בזכות טכנולוגיות ופיתוחים פורצי דרך שיסייעו לאינטל להפוך לשחקנית מובילה בשוק המבטיח של הרכב האוטונומי. אבירם מצדו הוסיף אז כי "בפעם הראשונה שנפגשתי עם השר כץ הסברנו לו על מערכות בטיחות. הוא מיד הבין ולקח על עצמו להוביל את המאבק בתאונות הדרכים".

 

מנכ"ל אינטל ישראל יניב גרטי, שר התחבורה ישראל כץ, ומנכ"ל מובילאיי לשעבר זיו אבירם מנכ"ל אינטל ישראל יניב גרטי, שר התחבורה ישראל כץ, ומנכ"ל מובילאיי לשעבר זיו אבירם צילום: אלכס קולומויסקי

 

המערכת של מובילאיי, כמו גם של מתחרותיה, מסייעת בצמצום מספר התאונות. אלא שקיימות מערכות מתקדמות בהרבה, שמבוססות על אותם פיתוחים, ואלה פשוט אינן מגיעות לישראל.

 

החיבה של משרד התחבורה למערכות הלא מקוריות מוצאת ביטוי גם בחוק. כל יבואני הרכב בישראל חייבים, על פי חוק, להציג בפומבי בכל חומר פרסומי את ציון הבטיחות של מכוניותיהם, לפי סולם הקיים רק בישראל. במקרים רבים, הסולם הזה מקנה ציונים גבוהים מאוד למכוניות עממיות בעלות מערכות בטיחות נטולות יכולות אוטונומיות, וכמה רכבי יוקרה הכוללים את המערכות החדישות ביותר מקבלים ציון 5 בלבד.

 

שיטת הדירוג הישראלית יוצרת מקרים אירוניים ממש. במאזדה CX5, למשל, מותקנות גם מערכת בטיחות מקורית וגם מערכת מקומית, לרוב של מובילאיי. לטענת אחד היבואנים, המערכת של מובילאיי מותקנת רק כדי להעלות את דירוג הבטיחות ולקבל הטבת מס גדולה יותר.

 

על הדרך, עומד להיווצר מצב חדש ובעייתי, שתופס את אנשי רשות המסים ומשרד התחבורה לא מוכנים. לפי הצהרת כץ, התקנת מערכת בטיחות ישראלית תהפוך מינואר הקרוב לחובה. ובכל זאת, התקנת מערכת כזאת - כחובה - עדיין תקנה נקודות זיכוי על מס הקנייה. גם אנשי משרד התחבורה יצטרכו ככל הנראה לעדכן את סולם הבטיחות, לאור העובדה שלפי הסולם הקיים כל המכוניות ייחשבו לבטוחות בן לילה, מעצם הפיכת התקנת מערכות ההתרעה לחובה.

 

השורה התחתונה היא שבמאמץ קטן ולא יקר, הגורמים הרלבנטיים יכולים לשנות את רמת הבטיחות בכבישי ישראל באופן דרמטי. פחות הרוגים ופחות הוצאות על טיפולים רפואיים וביטוח. שינוי מדיניות של היצרנים והתעדכנות של הרגולטורים יאפשרו לכולם להתחיל לנסוע בשנים הקרובות במכוניות בטוחות באמת. ראשיתה של שנה היא הזדמנות מצוינת לשינוי.

 

מערכות הבטיחות החצי אוטונומיות מחלחלות גם לרכבים העממיים

 

עם העלייה הנרחבת בשימוש בטלפונים חכמים, החלו להופיע בכלי רכב מערכות בטיחות חכמות שיודעות להגן על הנוסעים מעצמם ומהסחות הדעת של הטלפונים שלהם. מדובר בעיקר במערכות לבקרת סטייה מנתיב ולבלימה אוטונומית למחצה.

 

מערכת בקרת סטייה מנתיב מודדת את המרחק שבין הרכב ובין שולי הכביש או שולי נתיב הנסיעה. המרחק מוזן אל מחשב הרכב, שבתורו מזין פקודות אל מנועים חשמליים שמותקנים במנגנון ההיגוי. המערכת מחוברת גם אל מערך האיתות והחיווי, כך שאם הרכב סוטה מנתיב הנסיעה בלי שהנהג התכוון לכך ובלי שאותת, המערכת משיבה את המכונית בעדינות אל נתיב הנסיעה. היא עושה זאת באמצעות הפעלת כוח קל על מנגנון ההיגוי, כשבמערכות משוכללות יותר המכונית מתריעה תחילה ביצירת רעידות עדינות דרך ההגה וממשיכה בהסטתו.

 

מערכת בלימה אוטונומית למחצה מודדת במהלך הנסיעה את המרחק של המכונית שבה נמצא הנהג ממכוניות אחרות ומעצמים אחרים. מערכת זו מחוברת אל מגבר הבלם ואל מערכות נוספות, כך שבמקרה שבו המכונית מתקרבת יתר על המידה אל הרכב שלפניה בלי שהנהג הפעיל לחץ על דוושת הבלמים — המכונית בולמת בעצמה. פעילותן של צמד המערכות הללו מתבצעת בתוך אלפיות שנייה. כפי שנהוג בטכנולוגיות בענף הרכב, מה שמתחיל ברכבי היוקרה סופו לחלחל גם לרכבים העממיים. כך, מערכות בטיחות יוקרתיות שבעבר הוצעו רק באאודי ומרצדס — מוצעות כיום גם בקיה פיקנטו.

 

תגובות: "המערכות האקטיביות יקבלו תעדוף"

 

ממובילאיי נמסר בתגובה: "הפתרונות הייחודיים של החברה מפחיתים את הסיכון למעורבות בתאונות הדרכים בעשרות אחוזים ומסייעים בהצלת חיים. מרבית יצרניות הרכב בעולם הרוצות את הטוב ביותר עבור לקוחותיהם לא מתפשרות בנושא הבטיחות ובוחרות בטכנולוגיה של מובילאיי. בחירה בטכנולוגיה הטובה ביותר היא הדבר הנכון בכל הנוגע להצלת חיים. הדבר נכון גם ליבואני הרכב במדינת ישראל, ואנו שמחים שאזרחי מדינת ישראל רואים בטכנולוגיה שלנו את אחד הפתרונות החשובים ביותר למלחמה בתאונות הדרכים".

 

מרשות המסים נמסר בתגובה: "רשות המסים גיבשה עם משרד התחבורה מתווה שמגדיל בהדרגה את הניקוד של מערכות אקטיביות ומקטין את משקלן של מערכות התרעה בלבד, כאשר בעתיד תיחסם לחלוטין האפשרות להתקנה מקומית. ההדרגתיות במהלך נדרשת מאחר שסגירת האפשרות להתקנה מקומית בבת אחת היתה עלולה להביא לירידה ברמת החדירה של המערכות, שיעילותם אולי פחותה — אך עדיין זהו מרכיב שעדיף מכלום. הטענה על קשרים עם חברה כזו אחרת הנה מופרכת מיסודה, הפרמטרים במתן זיכויי המס הנם מקצועיים בלבד".

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה החליט על חובת התקנת מערכות בטיחות בכלי רכב חדשים המיובאים לישראל החל מינואר 2018, זמן רב לפני אירוע החתימה על מכירת מובילאיי וללא שום קשר לכך, לאחר עבודת מטה שבוצעה במשרד. מדובר במערכות בטיחות מצילות חיים ממדרגה ראשונה, המצמצמות באופן משמעותי את תאונות הדרכים וחוסכות בחיי בני אדם רבים. מערכות אלה קיבלו גושפנקה במסגרת מחקרים ותואמות את התקינה האירופית והאמריקאית אשר יחייבו התקנת מערכות אלה בכלי רכב פרטיים. קיימות טכנולוגיות שונות שמטרתן לצמצם את היקף התאונות ונזקיהן. המגמה של יצרני הרכב היא להפחית ככל הניתן את שיקול הדעת של הנוהג ברכב תוך שימוש במערכות בטיחות מובילות שיעילותן הוכחה ללא כל ספק.

 

מטלקאר, יבואנית קיה, נמסר בתגובה: "בנוגע לדגמי קיה ריו, החלטת היצרן לא לאפשר את הוספת מערכות הבטיחות האקטיביות היא ברמת אזור (region) ולא ברמת מדינה. לאזור שאליו משתייכת ישראל (general region) לא ניתנה אופציית ההוספה. כשיתאפשר — שאלה של 'מתי' ולא 'אם' — נייבא את דגמי הריו עם המערכות האקטיביות. קיה פיקנטו הגיעה לישראל עם מערכת בלימה אקטיבית והיתה הראשונה לשלב בין מערכת בטיחות אקטיבית של יצרן למערכת התרעת סטייה מנתיב מקומית — מובילאיי. מערכת סטייה מנתיב אינה קיימה במפרט היצרן. קיה נשאה את בשורת מערכות הבטיחות האקטיבית בישראל עם הספורטאז', הנירו והפיקנטו המיובאות מסלובקיה ומקוריאה ובכוונתנו להמשיך בקו זה בכל הדגמים החדשים אשר נשיק".

 

מסמל"ת, יבואנית סובארו, נמסר בתגובה: "מערכת הבטיחות המקורית של סובארו תושק בארץ עם הגעת סובארו XV החדשה, בשלהי 2017 ובהדרגה ביתר דגמי החברה".

 

מכלמוביל, יבואנית מיצובישי ויונדאי, נמסר בתגובה: "כלמוביל, בתיאום עם היצרן, משלבת את מערכות הבטיחות המתקדמות ביותר בדגמיה המשווקים בישראל וכך תפעל גם בעתיד".

 

ממכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי, נמסר בתגובה: "בשל מדיניות היצרן, מכשירי תנועה לא מציעה כיום את דגמי סוזוקי בישראל עם מפרט התואם באופן מלא את המפרט האירופי, ובמקום חלק מאביזרי הבטיחות המקוריים היא מתקינה מערכות מוביילאי ברוב דגמיה, וכך מביאה אותם לרמת בטיחות גבוהה על פי דירוג משרד התחבורה (ציון 6). אנו צופים שמערכות הבטיחות המקוריות של סוזוקי ישווקו בדגמי סוזוקי בישראל במהלך שנת 2018".

 

מ־UMI, יבואנית שברולט קרוז, נמסר בתגובה: "שברולט קרוז מצוידת ב־10 כריות אוויר, הנתון הגבוה בקטגוריה, ובמערכת מובילאיי, המסייעת במניעת תאונות בטכנולוגיה מהמתקדמות בעולם. הדורות הבאים של שברולט קרוז צפויים להגיע גם עם מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות של GM".

איפה הכסף שלנו? כלכליסט מציג את ספר התקציב האמיתי

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x