$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

בנק ישראל דורש מהאוצר לדלג מעל התוכניות של ישראל כץ

משרד האוצר התבקש על ידי מחלקת המחקר של בנק ישראל "לבחון בצורה מקיפה את ההשפעה של מענקים כספיים לנהגים שלא יסעו בשעות העומס". היקף ניסוי התנועה המוצלח שנחשף ב"כלכליסט" היה אמור לגדול אך הוקפא על ידי שר התחבורה

ליאור גוטמן 06:5911.09.17

בנק ישראל פנה לאחרונה למשרד האוצר בדרישה לקדם תוכנית להפחתת פקקי התנועה על ידי תשלום לנהגים שימנעו משימוש קבוע ברכב.

 

במכתב ששלח מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל פרופ' נתן זוסמן הוא מבקש ממנכ"ל האוצר שי באב"ד לא לחכות למשרדי הממשלה שונים, כך שהמהלך "ייבחן בצורה מקיפה יותר מאשר בניסויים הקודמים את ההשפעה הפוטנציאלית של מענקים כספיים שיוצעו לנהגים בתמורה לכך שיקטינו את נסיעותיהם בשעות העומס באזורי התנועה הצפופים".

 

נגידת בנק ישראל פלוג. המלצה של חטיבת המחקר נגידת בנק ישראל פלוג. המלצה של חטיבת המחקר צילום: עמית שעל

 

 

במאי האחרון חשף "כלכליסט" שמשרד התחבורה הקפיא תוכנית מהפכנית - "נעים בירוק" להפחתת פקקי תנועה, במסגרתה נוטרו הרגלי הנהיגה של כ־1,200 נהגים שהתנדבו לקבל כסף עבור שימוש ברכב בשעות בהן אין עומס.

 

הניסוי הראשון, בניהולו של ניצן יוצר נערך ב־2013 והוכתר בהצלחה: 400 מתוך 1,200 המשתתפים השלימו את הניסוי עם כמה אלפי שקלים בחשבון תוך שהם רושמים בממוצע ירידה של 16.4% בנסיעות בכביש בשעות העומס.

 

השלב הבא של התוכנית היה אמור לצאת לדרך ב־2015 ולכלול כ־40 אלף איש, אלא שהניסוי הוקפא על ידי משרד התחבורה והעומד בראשו ישראל כץ בטענה שההתוכנית עלולה להשית בעשור הבא מס חדש על הנהגים. החשש של כץ היה שמשרד האוצר יקבע שרירותית שנסיעה בפקקים היא נטל על המדינה ויחייב כל בעל רכב שבוחר לנוע בשעות העומס בתשלום מיוחד.

 

לעומת כץ, בנק ישראל כותב לבאב"ד בצורה חד משמעית ש"לאחר שהוצגו בפנינו תוצאות הניסויים 'נעים לירוק' ובעקבות בחינה של הספרות ושל ניסיון המדיניות בעולם בנושא ההשפעה של תמריצים כספיים על הרגלי הנסיעה של נהגים, אנו סבורים כי רצוי לקדם את הניסוי. חטיבת המחקר של בנק ישראל תשמח להשתתף בועדת היגוי מקצועית ומדעית שתלווה אותו".

 

מכתבו של זוסמן, אינו הליך מקובל ביחסים שבין בנק ישראל משרד האוצר ומשרדי הממשלה. אך אינו מגיע בחלל ריק. הניסוי זכה לאחרונה לתמיכה של עשרות מומחי כלכלה ועובדים בכירים בשירות הציבורי.

 

עדיין לא ברור אם באב"ד ירצה לקדם תוכנית למרות התנגדות ישראל כץ. ממשרד האוצר נמסר כי הוא "רואה חשיבות עליונה בהפחתת העומס בכבישים, ופועל במסגרת ועדת הפריון המנוהלת בראשות מנכ"ל המשרד. הוועדה מתייחסת גם לנתונים העולים ממחקר 'נעים לירוק' וטרם סיימה את עבודתה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x